Atentie!

Unele cărţi se pot descărca de aici Cărţi dezvoltare personală

marți, 3 iulie 2012

10 Starea de inerţie şi de lene


Credinţa Iraţională nr. 10:

Ideea că puteţi atinge maximul de fericire chiar dacă nu sunteţi activi, chiar dacă nu sunteţi implicaţi în diverse activităţi şi chiar dacă nu aveţi nici un angajament faţă de nimeni şi nimic.
– starea de inerţie şi de lene

Motive de iraţionalitate


Această concepţie este iraţională din mai multe motive:

1. În rare cazuri, oamenii se simt deosebit de fericiţi sau plini de viaţă atunci
când sunt lipsiţi de activitate, cu excepţia acelor perioade scurte de repaos, care sunt
necesare între eforturile depuse. Cu toate că ei obosesc şi devin încordaţi când sunt
mereu puşi pe fugă, ei se plictisesc foarte repede şi devin apatici dacă se odihnesc în
permanenţă. „Plăcerile” pasive cum sunt cititul, a fi spectator, sau vizionatul
emisiunilor sportive, sunt deseori distractive şi relaxante. Dar, un regim neântrerupt şi
exclusiv de acest gen de „activităţi”, duce, adesea, la plictiseală şi apatie.
2. Oamenii inteligenţi tind să necesite, în mod vital, activităţi captivante pentru
a rămâne cât mai plini de viaţă şi fericiţi. Aceştia pot să îşi menţină entuziasmul
pentru o perioadă lungă de timp doar dacă au o ocupaţie sau vreun interes, în mare
măsură, complexă, captivantă şi provocatoare.
3. Până la un anumit nivel, fericirea vine din preocuparea faţă de oamenii şi
evenimentele din exterior, sau ceea ce Nina Bull denumeşte orientarea spre scopuri.
Fascinant este faptul că anumite emoţii negative dezadaptative (cum ar fi anxietatea
sau vina intensă) precum şi anumite emoţii pozitive dezadaptative (cum ar fi
narcisismul sau fanatismul) sunt captivante şi relaxante, îi scapă pe unii oameni de la
plictiseală, şi în consecinţă pot fi dorite, în ciuda dezavantajelor lor. Oamenii cu astfel
de emoţii iau parte, în mod activ, la viaţă; şi din acest motiv opun rezistenţă în a
renunţa la emoţiile lor de anxietate sau fanatism. Implicarea activă pare a fi un factor
comun în aproape toate formele de viaţă.
4. Ceea ce numim, în mod obişnuit, a iubi sau a te îndrăgosti, fără a ne referi
la a dori să fii iubit, este una din formele principale de a fi implicat activ. De fapt,
există trei forme principale de implicare activă: (a) a iubi, sau a fi preocupat de alte
persoane; (b) a crea sau a găsi diferite preocupări; (c) a filozofa sau a avea alte
preocupări mentale. În mod obişnuit, atunci când vă simţiţi fără viaţă, pasivi, sau
inhibaţi, nu puteţi fi preocupaţi de vreuna din aceste trei forme de implicare activă – şi
prin urmare, nu vă puteţi simţi nici plini de viaţă. A trăi înseamnă, în esenţă, a face, a
acţiona, a iubi, a crea, a gândi. Prin inactivitate şi leneveală, dumneavoastră
minimalizaţi toate acestea.
5. Cu toate acestea, aşa cum am arătat anterior, în capitolul despre autodisciplină,
mulţi oameni consideră, iniţial, că este greu să se angajeze în activităţi care
îi solicită în mod activ, şi că este mai uşor să stea cuminţi pe fundurile lor şi să nu facă
aproape nimic. Atunci când, în ciuda acestor dificultăţi iniţiale, ei continuă şi se
forţează să se implice în activităţi, ajung să savureze acţiunea şi să renunţe la
pasivitate. Acest joc îşi merită răbdarea – dacă continuaţi să îl tot jucaţi.
6. Oamenii care duc o existenţă leneşă, pasivă, şi care spun mereu că „nimic
nu mă interesează cu adevărat”, îşi resping, de fapt, fricile iraţionale, şi în special
fricile de eşec. Datorită faptului că privesc eşecul cu groază, ei evită activităţile pe
care şi le-ar dori să le încerce, iar după suficiente evitări, ei concluzionează în mod
„sincer” că nu au „nici un interes” faţă de aceste activităţi. Ei ajung să îşi elimine,
astfel, rând pe rând, fiecare domeniu de interes şi să sfârşească prin a nu mai avea nici
o plăcere pentru „nimic.” Aceşti oameni indiferenţi şi plictisiţi se simt şi mai nefericiţi
decât se simt oamenii anxioşi şi ostili, care sunt activi, prin faptul că sunt preocupaţi
de fricile şi duşmăniile lor.
7. Increderea în propriul succes sau auto-eficacitatea este strâns înrudită cu
activitatea. Ştiţi că puteţi face ceva bine, pentru că aţi dovedit deja, acest lucru, prin
conduita dumneavoastră din trecut. O femeie care nu a încercat niciodată să umble va
dobândi foarte greu încrederea în capacitatea ei de a merge – sau de a înnota, călări,
sau de-a face orice alt tip de activitate musculară. Da, societatea noastră ne instruieşte
să dobândim nevoia extremă de a avea succes în proiectele importante. Aşa este. Mare
parte din „mândria” sau din „încrederea în sine” pe care o avem, constă, de fapt, în
mândrie falsă şi încredere falsă – născute din această „nevoie” de succes.
Aşa cum am (A.E.) notat în Reason and Emotion in Psychotherapy, ajungeţi
să aveţi încredere în propriul succes şi încredere în dobândirea dragostei, dovedind
prin acţiune că puteţi avea succes sau că puteţi dobândi dragoste. Aceste sentimente,
vă fac plăcere pentru că sunteţi conştienţi de faptul că vă descurcaţi bine în a realiza
proiecte sau în materie de dragoste, şi vă simţiţi motivaţi să luptaţi pentru
recompensele viitoare obţinute din aceste domenii. Cu toate acestea, ar fi bine, să nu
confundaţi încrederea în propriul succes şi încrederea în dragoste, cu încrederea în
sine, care există, doar ca definiţie şi reprezintă o stare indezirabilă.
De exemplu, dacă spuneţi, „Am încredere că mă voi descurca bine la şcoală
sau la locul de muncă,” faceţi o afirmaţie pe care o puteţi sprijini, demonstrând că în
majoritatea cazurilor, vă descurcaţi, într-adevăr, bine. Dar dacă spuneţi, „Am o mare
încredere în mine,” sugeraţi puternic că (1) faceţi aproape totul bine, (2) din acest
motiv sunteţi o persoană bună, şi (3) în consecinţă, aveţi dreptul de a trăi şi de a vă
simţi bine. Aceste ultime două afirmaţii sunt adevărate, doar pentru că dumneavoastră
credeţi că aşa sunt.
Ar fi bine, în acest caz, să luptaţi, cu orice preţ, pentru încrederea în munca
proprie sau în dragoste, dar nu pentru încrederea în sine sau pentru stima de sine.
Pentru că, acestea presupun măsurători ale fiinţei dumneavoastră ca întreg – care este
prea complexă şi atotcuprinzătoare pentru a i se face o singură măsurare sau evaluare.
Ar fi bine ca oamenii să accepte anumite provocări şi să încerce, cel puţin
câteva sarcini pentru a câştiga încrederea în faptul că ei pot să le îndeplinească.
Filosofia inerţiei şi a lipsei de activitate, blochează, în special dacă este motivată şi de
frica de eşec, dezvoltarea încrederii în propriul succes şi a încrederii în dragoste.
8. Pentru a vă întrerupe tiparul de comportament dăunător, trebuie, aşa cum
am tot accentuat pe parcursul acestei cărţi, să acţionaţi. Dacă aveţi vreun tipar de
deprinderi care vă sabotează sănătatea, fericirea, sau relaţiile cu ceilalţi, şi vreţi să îl
schimbaţi, trebuie să depuneţi un efort considerabil, atât prin gândire cât şi prin
acţiune. Creşterea şi dezvoltarea necesită timp şi efort. Cu cât sunteţi mai inactivi, cu
atât mai mult veţi avea tendinţa de a vă bloca dorinţele cele mai puternice, şi de a vă
sabota rezultatele adaptative.
9. Inerţia are tendinţa de a se hrăni cu ea insăşi. Cu cât evitaţi mai mult să
faceţi o anumită activitate – în special dacă este din cauza anxietăţii pe care o aveţi –
cu atât vă obişnuiţi mai tare să nu o faceţi. Cu cât evitaţi, mai mult, să scrieţi sau să
pictaţi, aşa cum v-aţi dori să faceţi, cu atât mai dificil este să vă apucaţi de lucru. Şi,
aşa cum am specificat şi mai sus, vă veţi pierde, adesea, tot interesul faţă de
îndeplinirea acestor activităţi. Se întâmplă, frecvent, ca odată ce vă acomodaţi cu
inerţia, să vreţi să vă răsfăţaţi, mereu, doar cu ea.

Metode de însănătoşire


Astfel, acţiunea, în special implicarea activă, reprezintă, din multe puncte de
vedere, un sprijin foarte important pentru o viaţă fericită. Dacă nu credeţi că este aşa,
şi vă ghidaţi să trăiţi după o filosofie a inerţiei şi a inactivităţii, vă veţi sabota, adesea,
posibilitatea de a obţine satisfacţii. Tipurile de acţiuni, pe care le puteţi face, pentru a
trăi din plin, le includ pe următoarele:

1. Puteţi încerca să fiţi preocupaţi, în mod substanţial, de anumite persoane sau
lucruri din exterior. Faptul că vă plac mai mult persoanele şi sunteţi mai mult
interesaţi de ele decât de diferite lucruri sau idei, are avantaje deosebite, deoarece
oamenii pot, la rândul lor, să vă iubească, şi să acţioneze asupra dumneavoastră. Dar,
şi faptul că vă plac, anumite activităţi sau idei, pe termen lung – o preocupare sau o
profesie – are de asemenea, recompensele ei, şi uneori, acestea sunt mai de durată,
mai variate, şi mai reprezentative decât faptul de a ţine la o altă persoană. Ideal, ar fi
să vă placă atât prezenţa oamenilor cât şi practicarea unor activităţi. Dar, chiar şi dacă
deveniţi captivaţi, aproape în întregime, de una sau de cealaltă, tot vă puteţi simţi
bine.
2. Încercaţi să găsiţi anumite persoane sau lucruri care să vă intereseze, de
dragul lor propriu şi nu din motive de „stimă de sine”. Este un lucru bun şi nobil, din
partea dumneavoastră să vă iubiţi proprii copii sau fratele mai mic orfan. Să vă
dedicaţi unei profesii prin care puteţi oferi ajutor: profesor, psiholog sau medic. Dar,
acest lucru nu înseamnă că nu puteţi avea şi alte preocupări sau pasiuni „egoiste”, care
nu sunt de mare valoare socială: dedicarea pe care o aveţi pentru o anumită persoană
sau pasiunea de a colecţiona monede. Până nu aveţi curajul de a vă urma propriile
convingeri şi de a face lucrurile din alte motive decât din dorinţa de a „dovedi” cât de
bun sunteţi, probabil că nu veţi ajunge niciodată să iubiţi profund vreo persoană sau să
aveţi vreo preocupare.
3. Dedicaţi-vă, unui domeniu care implică efort, şi încercaţi să alegeţi un
proiect solicitant şi de lungă durată, mai degrabă decât ceva simplu şi de scurtă durată.
Majoritatea oamenilor inteligenţi au nevoie de mai multe activităţi solicitante, şi nu se
reduc doar la cuceririle lor amoroase, la jocul de şah sau cel de biliard. Pentru că
aceste activităţi solicită deprinderi care pot fi uşor dobândite, şi drept urmare,
activităţile nu mai sunt la fel de provocatoare. Încercaţi, în schimb, să vă alegeţi un
scop, cum ar fi, să scrieţi un roman bun, să aduceţi o contribuţie importantă în fizică,
sau să aveţi şi să vă menţineţi o relaţie de dragoste, la un nivel cât mai ridicat. Acest
gen de preocupări pot să rămână fascinante, mulţi ani de zile.
4. Nu aşteptaţi să vă dezvoltaţi, dintr-o dată, preocupări esenţiale. Din cauza
inerţiei, a fricii de eşec, sau a complexităţii activităţii, s-ar putea să fiţi nevoiţi să vă
forţaţi să faceţi o serie de încercări într-un anumit domeniu, şi să rămâneţi la acest
nivel până în momentul în care va începe să vă intereseze şi să fiţi fascinaţi de el. Nu
concluzionaţi, imediat, faptul că dumneavoastră nu vă puteţi bucura de o relaţie sau de
un proiect, acordaţi-vă suficient timp pentru a le încerca. Dacă nici apoi, nu vă simţiţi
îndrăgostiţi de nici una dintre acestea, puteţi să căutaţi alte tipuri de pasiuni vitale.
5. Gândiţi-vă la diversificarea intereselor, sau la faptul de-a vă lua
responsabilitatea anumitor proiecte, chiar dacă sunteţi implicaţi în alte întreprinderi
importante. Mai ales, dacă activităţile în care sunteţi implicaţi, în momentul de faţă nu
vor dura pentru totdeauna, este bine să aveţi la dispoziţie mai multe alternative.
Oamenii pot să fie încântaţi, atât de diversitate cât şi de scopuri prelungite. Astfel,
diversificându-vă stilul de cărţi pe care le citiţi, hobiurile pe care le aveţi, sau
lărgindu-vă cercul de prieteni, vă veţi putea menţine mult mai plini de viaţă, decât
dacă faceţi mereu aceleaşi lucruri.
6. Puteţi să luptaţi împotriva inerţiei şi a inactivităţii prin depistarea credinţei
iraţionale care se află la baza lor. Dacă sunteţi sedentari, probabil că vă spuneţi, „Este
mai uşor şi mai bine să îi las pe ceilalţi să facă lucrurile pentru mine, decât să le fac eu
însumi” sau „Nu ar fi groaznic dacă aş risca să scriu un roman şi ar ieşi într-un mod
mizerabil?” Puteţi să urmăriţi ce astfel de credinţe, care vă sabotează, aveţi şi să
încercaţi să le disputaţi, în mod hotărât, până ajungeţi să le înlocuiţi cu gânduri care
vă stimulează să vă implicaţi în diferite activităţi.
7. Ar fi bine ca, în stadiul final, să vă convingeţi, să vă impulsionaţi, să faceţi
o anumită acţiune. Vă puteţi obliga – da, obliga – să experimentaţi anumite acte
specifice de curaj: să vorbiţi faţă în faţă cu şeful dumneavoastră în biroul lui, să
invitaţi o persoană foarte frumoasă la dans, să vorbiţi cu un editor despre ideea pe care
o aveţi în legătură cu o carte. Şi, vă puteţi forţa să faceţi acelaşi comportament, în
repetate rânduri, până când acesta să devină din ce în ce mai uşor, şi din ce în ce mai
plăcut.
8. Aşa cum a subliniat şi George Kelly, puteţi să adoptaţi, în mod intenţionat,
un alt tip de rol pentru o anumită perioadă de timp, şi să vă forţaţi să îl îndepliniţi.
Dacă, în mod obişnuit, vă comportaţi timid sau reţinut, şi vă propuneţi ca timp de o
săptămână să vă comportaţi ca una din cele mai expansive şi asertive persoane pe care
le ştiţi, veţi considera, odată terminat acest rol, că este relativ uşor să vă comportaţi
într-un mod mai puţin inhibat. Cu cât vă constrângeţi mai tare să faceţi un lucru de
care sunteţi „siguri” că nu-l puteţi face, cu atât mai mult vă puteţi demonstra că îl
puteţi face.


 Ghid pentru o viaţă raţională
Autori: Albert Ellis, Robert A. Harper 

Niciun comentariu: