Credinţa Iraţională nr. 6:
Ideea că dacă
ceva este periculos sau intimidant, trebuie, cu necesitate, să vă îngrijoraţi
în legătură cu această situaţie şi să încercaţi, în mod frenetic, să scăpaţi de
ea.
– anxietate - panică
Motive de iraţionalitate
Şi acest gen de anxietate, alături de frica exagerată de vătămare
corporală, este, de obicei, dăunătoare pentru propria persoană, din mai multe consideraţii:
1. Dacă ceva este cu adevărat periculos, puteţi lua în considerare două
abordări
raţionale: În primul rând, stabiliţi dacă implică, într-adevăr, durere sau
leziune. În al
doilea rând, dacă acesta este cazul, faceţi ceva concret pentru a reduce
pericolul sau
(dacă nu puteţi face nimic) acceptaţi-l. Faptul că vă plângeţi sau că vă
lamentaţi în
legătură cu starea de groază pe care, situaţia fioroasă o va aduce, nu va
schimba nimic
şi nici nu vă va ajuta să vă pregătiţi mai bine pentru a-i face faţă.
Dimpotrivă, cu cât
vă lăsaţi mai mult afectaţi de ea, cu atât mai puţin veţi fi capabil să
înfruntaţi, cu
înţelepciune, adevăratul pericol.
2. Înafară de a vă lua toate precauţiile rezonabile pentru evitarea unor
nenorociri, precum accidentele şi bolile (cum ar fi accidentele aviatice
sau cancerul),
în rest, nu mai puteţi face mare lucru, pentru a evita ca acestea să aibă
loc. Fie că vă
vine să credeţi sau nu, îngijorarea, nu are nici o calitate magică de a
împiedica
nenorocirile. Dimpotrivă, vă creşte şansele de a vă îmbolnăvi sau de a avea
un
accident prin faptul că sunteţi înspăimântaţi. Cu cât vă îngrijoraţi mai
mult că veţi
avea un accident grav de maşină, cu atât mai mari sunt şansele de a cauza o
coliziune.
3. Se întâmplă să exageraţi, de multe ori, amplitudinea evenimentelor
neplăcute. Moartea, este, în mod obişnuit, cel mai rău lucru ce vi se poate
întâmpla –
şi mai devreme sau mai târziu tot veţi muri. Dacă nu vă puteţi alina
suferinţa
cumplită, pe care o înduraţi de o lungă perioadă de timp (ca şi în cazul în
care aveţi
cancer şi medicamentele nu vă ajută să vă calmaţi durerea) puteţi alege să
vă curmaţi
viaţa. În principiu, toate nenorocirile care ar putea avea loc – cum ar fi
pierderea cuiva
drag sau a unui loc bun de muncă – sunt, atunci când se întâmplă, mult mai
puţin
cumplite, decât v-aţi imaginat, în mod frenetic, că sunt. Ceea ce este cel mai
rău în
legătură cu majoritatea “nenorocirilor” este faptul că aveţi convingeri exagerate cu
privire la cât sunt ele de “groaznice.”
Viaţa este neplăcută pentru toată lumea. Dar catastrofele adevărate (precum
faptul de a fi torturat sau de a fi martorul unei tragedii în urma căreia
oamenii mor) se
întâmplă rareori, iar “înfricoşările” şi “spaimele” decurg din demonii
imaginaţiei – pe
care ni-I creăm în minţile noastre şi pe care nu îi putem dovedi. Ceva care
este
“groaznic” nu înseamnă ceva care este incredibil de regretabil
sau ceva excepţional de
dezavantajos. Înseamnă (dacă vă studiaţi cu atenţie emoţiile) ceva pe care
dumneavoastră îl vedeţi ca fiind atât de rău, încât în mod absolut
acesta nu
trebuie să
existe. Se întâmplă, de multe ori, să îl vedeţi ca fiind un eveniment atât de nefericit,
doar pentru că îl exageraţi.
Mai mult decât atât, ceva “înfiorător” sau “groaznic,” înseamnă, de fapt,
ceva
pe care dumneavoastră îl vedeţi ca fiind (a) extraordinar de rău şi (b)
care nu ar trebui
în nici un caz să existe pentru că îl consideraţi foarte
rău. Cu toate că puteţi demonstra
cu uşurinţă prima parte a acestei credinţe – si anume că pentru
dumneavoastră această
întâmplare este deosebit de rea – nu o puteţi dovedi şi pe cea de-a doua:
că, din
această cauză (că este o
întâmplare deosebit de rea) ea nu trebuie să existe. Fireşte că,
dacă o lege a universului ar decide că evenimentele declanşatoare (de la
punctul A) nu
trebuie să existe (convingerea
dumneavoastră faţă de ele la punctul B), ele nu ar avea
cum să existe. Aşadar, atunci când susţineţi, în mod dogmatic, că astfel de
întâmplări
nu ar trebui să aibă loc în
ciuda faptului că ele, în mod vizibil (şi groaznic!) au loc,
credeţi în ceva imposibil. Dacă sunteţi realişti – şi încetaţi să mai
inventaţi în mintea
dumneavoastră legi ale universului – puteţi ajunge să acceptaţi realitatea
evidentă, şi
anume că ceea ce există, există – indiferent cât de neplăcut sau supărător
consideraţi
dumneavoastră că este. În consecinţă, nimic nu este cu adevărat “groaznic,”
“oribil,”
sau “catastrofal,” decât în mintea dumneavoastră creatoare de anxietate.
4. Îngrijorarea însăşi, reprezintă una dintre cele mai dureroase stări.
Mulţi
oameni ar prefera să nu mai existe deloc, decât să “trăiască” în această
agonie
continuă. Atunci când întâmpinaţi pericole reale, ar fi bine să le
confuntaţi şi nu să vă
lăsaţi imaginaţia să creeze alte pericole suplimentare – panică – în
legătură cu ele.
5. Lăsând la o parte posibilitatea unei leziuni fizice şi a unor lipsuri
majore, vă
întrebăm aşa: de ce v-ar fi frică, vreodată, de ceva? Care va să zică, oamenii pot să nu
fie de acord cu dumneavoastră sau pot să vă antipatizeze. Care va să zică,
unii dintre
ei vă pot boicota sau pot spune lucruri urâte despre dumneavoastră. Care va
să zică,
vă pot păta reputaţia. Ghinion, dezavantajos, neplăcut! Atâta timp cât, pur şi simplu,
nu muriţi de foame, nu sunteţi la închisoare, sau nu suferiţi vreun rău
fizic ca şi
rezultat al criticilor lor, de ce v-ar afecta atât de tare, rotiţele care
se învârt în capul
lor? Dacă nu v-aţi mai îngrijora şi dacă aţi face ceva în legătură cu
dezaprobările lor,
ar fi posibil chiar să le reduceţi. Dacă nu puteţi face nimic pentru a le
opri, din nou,
ghinion. Aşadar, cărţile nu sunt în favoarea dumneavoastră! Dar, de ce să
îngreunaţi,
atunci, şi mai tare, jocul vieţii, prin a vă nelinişti şi lamenta în
legătură cu nedreptatea
lui. Faceţi ceva – nu staţi şi vă îngrijoraţi!
6. Cu toate că multe lucruri sunt înspăimântătoare pentru un copil mic,
care are
foarte puţin control sau chiar deloc asupra destinului lui, dumneavoastră
ca şi adult,
aveţi mult mai mult control şi puteţi, deseori, schimba situaţiile
periculoase. Dacă nu
puteţi face lucrul acesta, puteţi, totuşi, învăţa să trăiţi fără a vă
panica cu privire la ele.
Adulţii nu trebuie să îşi reactiveze în mod continuu fricile din copilărie. Nu-I
aşa?
Metode de însănătoşire
Cele mai eficiente modalităţi de-a vă contracara anxietăţile
inutile şi
dezadaptative sunt următoarele:
1. Urmăriţi care sunt credinţele specifice care vă crează
îngrijorările. Veţi
constata că, de obicei, vă spuneţi, în continuu, în mod
implicit sau explicit, ceva
asemănător cu: “Nu-I aşa că e groaznic că - ?” şi “Nu ar fi
catastrofal dacă - ?”
Întrebaţi-vă, cu convingere: “De ce ar fi atât de
groaznic ca - ?” şi “Ar fi, într-adevăr,
catastrofal dacă - ?” Fără îndoială că anumite evenimente
activatoare pot fi
supărătoare, enervante, sau regretabile. Dar puteţi dovedi, cu
adevărat, că orice vi se
întâmplă este groaznic şi catastrofal? Pentru că
dacă aţi fi sinceri, aţi recunoaşte că
atunci când folosiţi aceşti termeni, nu vă referiţi (nu-I
aşa?) la faptul că dacă s-ar
întâmpla ceva, acest lucru ar fi foarte rău. Vă
referiţi la faptul că ar fi în întregime rău
sau sută la sută rău. Este acest lucru posibil?
2. Când o situaţie implică, totuşi, pericol – ca şi atunci
când călătoriţi cu o
maşină şubredă de tot – puteţi în mod raţional (a) schimba
situaţia (de exemplu, nu
faceţi călătoria) sau (b) acceptaţi pericolul ca fiind o
întâmplare nefericită a vieţii.
(Aşadar, acceptaţi faptul că pentru a avea “o viaţă bună” s-ar
putea să vă asumaţi
anumite riscuri.) Dacă puteţi reduce un pericol, reduceţi-l
negreşit. Dacă nu puteţi
face acest lucru, şi consideraţi că este mai dezavantajos să
îl evitaţi decât să vă
asumaţi riscul de a-l face, atunci ar fi mai bine să îl acceptaţi.??
Oricum ai întoarce
problema, ceea ce este inevitabil rămâne a fi inevitabil; şi
nici o cantitate de
îngrijorări nu va schimba situaţia.
3. Dacă există posibilitatea ca un eveniment extrem să aibă loc,
şi dacă nu mai
aveţi cum să îl înlăturaţi, cântăriţi atunci şansele ca
el să aibă loc şi estimaţi în mod
realist răul
care vi se va întâmpla dacă, într-adevăr, se va petrece. Cu toate că un alt
război mondial ar putea avea loc mâine, cât de probabil
este să se întâmple? Dacă sar
întîmpla, totuşi, veţi fi cu certitudine mutilaţi sau
omorâţi? Dacă muriţi, ar fi, cu
adevărat,
mult mai catastrofal decât dacă aţi muri liniştiţi, în patul dumneavoastră,
peste zece sau douăzeci de ani?
4. Ar fi bine să vă folosiţi atât gândirea cât şi
comportamentul pentru a învinge
o anxietate exagerată. În primul rând, realizaţi faptul că
dumneavoastră sunteţi cei
care, în mare parte, v-aţi creat anxietatea prin intermediul
credinţelor iraţionale;
provocaţi-le şi disputaţi-le. În al doilea rând, forţaţi-vă să
faceţi acel lucru, de care vă
este frică în mod necugetat, şi continuaţi să acţionaţi în
repetate rânduri împotriva
acelei frici.
Astfel, dacă sunteţi foarte anxioşi în legătură cu faptul de-a
călători cu
autobusul, conştientizaţi că supraîngrijorarea dumneavoastră
provine din concepţiile
negative pe care le aveţi: din faptul că vă spuneţi că
autobusele sunt foarte
periculoase, că vi se vor întâmpla lucruri groaznice în
autobus, că dacă vi se vor
întâmpla nu veţi putea suporta, şi tot aşa. Încercaţi să vă
disputaţi aceste absurdităţi,
aducând dovezi împotriva lor: că autobuzele nu sunt
periculoase; că foarte puţini
oameni sunt răniţi în timp ce călătoresc cu autobuzul; că dacă
este să aibă loc un
eveniment neplăcut, puteţi să-I faceţi faţă. Mai mult decât
atât, convingeţi-vă, să
călătoriţi cât mai des cu autobuzul în timp ce continuaţi să
vă creaţi formulări
raţionale. Cu cât faceţi mai des lucrurile de care vă este
frică şi vă dezminţiţi, în
acelaşi timp, catastrofările cu privire la ele, cu atât mai puţin vă veţi
simţi panicaţi.
5. Majoritatea anxietăţilor implică temeri de a face greşeli
în public, de a fi în
contradicţie cu alţii, şi de a pierde dragostea celor la care
ţineţi. Realizaţi faptul că, de
multe ori, în spatele fricilor dumneavoastră “obiective” se
află o frică exagerată de
dezaprobare. Disputaţi-vă, cu putere, această panică,
lămurindu-vă că dezaprobarea
poate fi dezavantajoasă – dar că ea nu este un lucru
“groaznic”, decât în cazul în care
dumneavoastră o definiţi astfel.
6. Convingeţi-vă de faptul că dacă vă îngrijoraţi în legătură
cu multe situaţii,
tot ceea ce veţi rezolva va fi să le înrăutăţiţi şi mai tare.
În loc să vă tot spuneţi cât de
“groaznic” este ca un lucru neplăcut să se întâmple, mai bine
v-aţi spune cât de
dăunător este să vă tot îngrijoraţi cu privire la acest
lucru “groaznic.” Cu toate
acestea, nu vă criticaţi pe dumneavoastră pentru aceste
îngrijorări inutile.
7. Încercaţi să nu exageraţi importanţa sau semnificaţia
lucrurilor. Aşa cum a
observat Epictet, în urmă cu multe secole, ceaşca
dumneavoastră preferată, este doar
atât, o ceaşcă preferată. Soţia şi copiii dumneavoastră,
oricât de minunaţi ar fi, rămân
a fi muritori. Nu adoptaţi o atitudine defensivă de genul “şi
ce dacă” şi vă spuneţi în
mod greşit, “Şi ce dacă îmi sparg ceaşca, sau ce dacă soţia şi
copiii mei mor? Cui îi
pasă?” Pentru că ar fi bine să vă intereseze de ceaşca, soţia
şi copiii dumneavoastră,
pentru a putea avea o viaţă mai însufleţită. Dar, nici nu vă
încredinţaţi, în mod
exagerat, că aceasta este singura ceaşcă din lume sau
că viaţa dumneavoastră ar fi
complet pustie fără copiii şi soţia dumneavoastră, pentru că
astfel le veţi supraestima
valoare şi veţi deveni, în mod inutil, vulnerabili în faţa
posibilităţii pierderii lor.
Nu uitaţi, că pentru a vă putea bucura din toată inima de
prezenţa unui
eveniment, nu înseamnă că trebuie să catastrofaţi cu
privire la absenţa lui. Puteţi ţine
şi vă puteţi bucura de ceaşca, soţia, copiii dumneavoastră,
din toată inima. Dar, dacă
se întâmplă să îi pierdeţi, oricât de mult v-ar durea acest
lucru, nu vă lăsaţi să credeţi
că este un lucru catastrofal. Această pierdere, cu
toate că este foarte mare, înlătură
doar ceva ce vă doriţi şi iubiţi cu înflăcărare – nu vă
înlătură pe dumneavoastră. Decât
în cazul în care, desigur, dumneavoastră insistaţi să vă identificaţi
cu persoanele şi
lucrurile pe care le iubiţi; şi drept urmare să deveniţi
profund tulburaţi.
8. Aşa cum am observat în capitolul anterior, distragerea
atenţiei, poate
dizolva, temporar, frica nejustificată. Dacă vă îngrijoraţi cu
privire la prăbuşirea
avionului în care vă aflaţi, puteţi să vă constrângeţi să vă
concentraţi asupra unei cărţi
sau asupra unui film, reuşind, astfel să vă reduceţi panica.
Dacă vă este teamă de
faptul că vorbiţi slab în faţa publicului, vă puteţi concentra
asupra conţinutului
discuţiei dumneavoastră şi mai puţin asupra reacţiilor
ascultătorilor dumneavoastră,
potolindu-vă, astfel temerile. Pentru ca eliminarea
anxietăţilor să fie profundă şi pe
termen lung, abordaţi în mod serios, pe lângă sugestiile
descrise în acest capitol, şi o
perspectivă filosofică.
9. O tehnică, deseori, utilă pentru reducerea anxietăţii, este
depistarea
originilor temerilor actuale şi recunoaşterea faptului că,
spre deosebire de perioada în
care odată păreau realiste, acum ele nu mai sunt
justificate. Este normal ca şi copil să
vă fi fie frică de multe lucruri, ca de exemplu frica de
întuneric sau frica ca vreun
părinte vă nu vă certe. Dar, acum – în mod normal – aţi
crescut! Amintiţi-vă, mereu
acest lucru şi demonstraţi-vă că acum puteţi să vă asumaţi
riscurile, pe care le-aţi
evitat, în mod înţelept, pe perioada copilăriei.
10. Nu vă ruşinaţi de faptul că încă mai aveţi anxietăţi,
indiferent cât de lipsite
de sens vi s-ar părea că sunt. Fără îndoială, că este rău, cu
înţelesul de greşit, ca o
persoană matură ca dumneavoastră să se victimizeze cu frici
caraghioase. Dar rău sau
greşit nu
înseamnă strigător la cer sau condamnabil. Iar, dacă oamenii nu
vă agrează
din cauza faptului că vă panicaţi – păcat – dar nicidecum
devastator! Recunoaşteţi-vă
spaimele absurde pe care le aveţi; atacaţi-le, în mod direct;
şi nu încercaţi niciodată să
vă criticaţi pentru că le deţineţi. Sunt alte lucruri mult mai
importante pe care le puteţi
face cu timpul şi energia dumneavoastră!
11. Indiferent cât de eficient vă luptaţi cu anxietăţile, nu
fiţi surprinşi dacă
acestea revin. Se poate să ajungeţi să vă temeţi din nou, de
ceea ce v-aţi mai temut
odată, chiar dacă această frică nu se menţine în mod constant.
Dacă v-a fost odată
frică să vorbiţi în public, şi v-aţi învins această frică prin
faptul că v-aţi expus, în mod
intenţionat, la numeroase discursuri în public, este posibil
să vă mai simţiţi, în
anumite ocazii, îngroziţi de a vorbi în faţa oamenilor. Dacă
se întâmplă să fie aşa,
acceptaţi, fără să vă împotriviţi, revenirea acestei temeri şi
acţionaţi, din nou,
împotriva ei. Veţi vedea, că în majoritatea cazurilor, o veţi
face să dispară, foarte
repede.
Amintiţi-vă întotdeauna, că sunteţi muritori; că omenii au
anumite limite; că ei
nu îşi înving în întregime fricile şi anxietăţile
nejustificate; şi că viaţa este o luptă
continuă împotriva îngrijorărilor iraţionale. Dar, dacă
purtaţi această bătălie, cu
inteligenţă şi perseverenţă, puteţi să vă simţiţi aproape întotdeauna
liberi, de aproape
orice îngrijorare inutilă. Ce altceva v-aţi mai putea dori?
Ghid pentru o viaţă raţională
Autori: Albert Ellis, Robert A. Harper
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu