Credinţa
Iraţională nr.1:
este
ideea că dumneavoastră trebuie – da, trebuie – să aveţi dragostea şi aprobarea tuturor persoanelor
importante din viaţa dumneavoastră.
- nevoia de aprobare
Motive de iraţionalitate
Când insistaţi asupra faptului că trebuie cu necesitate să primiţi
aprobare, vă
auto-sabotaţi din mai multe motive:
1. Cerinţa dumneavoastră absolutistă ca fiecare persoană importantă din
viaţa
dumneavoastră să vă iubească, reprezintă un scop perfecţionist şi imposibil
de atins.
Dacă aţi face ca nouăzeci şi nouă de persoane să vă iubească, l-aţi găsi
întotdeauna pe al o sutălea care nu ar face-o.
2. Chiar dacă cereţi să fiţi iubiţi, doar de un număr limitat de oameni,
tot nu
puteţi câştiga aprobarea tuturor. Unii, din cauza propriei lor mărginiri,
vor avea
capacităţi limitate de a iubi pe oricine. Alţii, nu vor fi de acord cu
dumneavoastră, din
motive care depăşesc controlul pe care îl aveţi (cum este de exemplu faptul
că aveţi
ochi căprui în loc de albaştrii). Iar alţii, vă vor dispreţui pentru totdeauna
din cauza
unor prejudecăţi pe care le au faţă de dumneavoastră.
3. Odată ce aveţi ”nevoie” absolută de dragoste, veţi fi mereu îngrijoraţi
cu
privire la cât de mult şi cât timp veţi fi aprobat. Ştiind că prietenul,
verişorul de gradul
doi, şi şeful, toţi aceştia ţin la dumneavoastră, ţin ei suficient de mult?
Şi dacă, întradevăr, ţin suficient, vor continua ei să ţină şi mâine şi în anul
care vine? Cu astfel de gânduri, veţi simţi panică fără sfârşit!
4. Dacă aveţi întotdeauna nevoie de dragoste, înseamnă că trebuie să fiţi
mereu pe fază pentru a vă face plăcuţi. Dar cine este? Chiar şi când aveţi
trăsături
atrăgătoare (cum ar fi o fire plăcută) cum puteţi să le etalaţi tot timpul,
pentru toată
lumea?
5. Dacă aţi putea, întotdeauna, câştiga aprobarea acelora de care aveţi
„nevoie”, ar trebui să vă consumaţi atât de mult timp şi energie făcând
acest lucru,
încât nu aţi mai avea timp şi de alte preocupări. A lupta mereu, pentru
obţinerea
aprobării celorlalţi înseamnă să trăiţi, în principal, pentru ceea ce
alţiii vor ca
dumneavoastră să faceţi, mai degrabă decât pentru propriile dumneavoastră
scopuri.
Deseori, înseamnă să jucaţi rolul de fraier şi să cumpăraţi aprobarea celor
din jur.
6. Pentru a fi suficient de sarcastic, cu cât este mai mare nevoia dumneavoastră
de a fi iubit, cu atât mai puţin vor tinde oamenii să vă respecte şi să
ţină la
dumneavoastră. Chiar dacă le face plăcere să vă „deserviţi” pe lângă ei,
aceştia pot să vă dispreţuiască nevoile pe care le aveţi şi să vă considere o
persoană slabă. De
asemenea, prin încercările disperate pe care le faceţi pentru a câştiga
aprobările oamenilor, puteţi foarte uşor să ajungeţi să îi iritaţi sau să îi
plictisiţi până să îşi iasă
din minţi, şi prin urmare, să fiţi şi mai puţin dezirabil.
7. Odată ce vă simţiţi iubiţi, s-ar putea, ca la un moment dat, acest lucru
să fie
plictisitor şi neplăcut, întrucât oamenii care vă iubesc, vă consumă,
deseori, timpul şi
energia. A iubi activ pe cineva este un proces creativ şi captivant. Dar
nevoia
disperată de iubire, blochează, rapid, pasiunea. Vă sabotează, în mod
pervers, iubirea, deoarece atunci când pretindeţi să primiţi afecţiune intensă,
vă mai rămâne puţin timp şi energie pentru a vă dedica asupra formării şi
dezvoltării acelora, faţă de care aveţi aceste cerinţe.
8. Nevoia exagerată de dragoste, pe care o aveţi, favorizează, în mod
frecvent,
apariţia sentimentului de lipsă de valoare: „Trebuie să am parte de
dragoste pentru că fără ea, sunt un individ umil şi incompetent care nu se
poate descurca. De aceea,
trebuie şi am nevoie de dragoste din partea
celorlalţi.” Umblând după dragoste, în
această manieră disperată, vă ascundeţi, frecvent, propriile sentimente de
lipsă de
valoare, şi prin urmare nu faceţi nimic pentru a le aborda şi a le depăşi.
Cu cât
„reuşiţi” să vă faceţi mai mult iubiţi, cu atât mai mult vă puteţi exagera
acest scop şi
continua, astfel, a vă îndoctrina cu ideea că nu vă puteţi
pune la punct viaţa.
Metode de însănătoşire
Metode pe care le puteţi folosi pentru a lupta împotriva
nevoii copleşitoare de dragoste pe care o aveţi, şi de a o minimiza, I
următoarele:
În primul şi-n primul rând, admiţând faptul că aveţi anumite
nevoi extreme de
a fi iubit; prin observarea atentă a acestor nevoi; şi prin provocarea lor, punerea lor
sub semnul întrebării, şi prin disputarea lor.
1. Întrebaţi-vă ce vreţi să faceţi, cu adevărat, în loc de ce
le-ar place altora să
faceţi. Şi nu încetaţi să vă întrebaţi, din când în când: “Fac
acest lucru sau refuz să-l
fac pe celălalt, pentru că vreau eu,
cu adevărat, să fie aşa? Sau încerc, din nou, fără să-midau seama, de a le face
pe plac celorlalţi?”
2. În încercarea de a obţine ceea ce vă doriţi, cu adevărat,
îndrăzniţi să faceţi
riscuri, să vă luaţi angajamente, şi să nu evitaţi, în mod
disperat, să faceţi greşeli. Nu
vă hazardaţi, în mod inutil. Fiţi conştienţi, de faptul, că
dacă nu reuşiţi să obţineţi ceva
ce vă doriţi şi dacă oamenii râd de dumneavoastră şi vă
critică, în loc să vă arate unde aţi greşit, s-ar putea ca ei să
aibă o problemă. Atâta timp cât învăţaţi din greşelile dumneavoastră, are vreo importanţă ceea ce ei cred?
3. Concentraţi-vă asupra faptului de a iubi mai mult, decât de
a câştiga iubire.
Realizaţi faptul că a trăi, cu adevărat, înseamnă nu a primi
în mod pasiv, ci a face, a fi activ şi a realiza ceva. Şi aşa cum vă puteţi
forţa să cântaţi la pian, să faceţi exerciţii yoga, sau să mergeţi la servici
în fiecare zi, puteţi, la fel, să vă luaţi, de multe ori, angajamentul de a-I
iubi pe ceilalţi. Făcând acest lucru, nevoile dumneavoastră
excesive de dragoste din partea altora, se vor diminua.
4. Mai presus de toate, nu confundaţi obţinerea dragostei cu
faptul că aveţi
valoare personală. Dacă vă evaluaţi, ca fiinţă umană, ca având
valoare intrinsecă, ar fi bine să pretindeţi că o aveţi pentru simplul fapt că
existaţi, că sunteţi o fiinţă umană – şi nu pentru că faceţi ceva ca să o
“câştigaţi”. Ori cât de mult v-ar aproba ceilalţi, sau oricât de mult aţi
valora pentru ei, în scopul propriilor lor beneficii, tot ceea ce ei vă pot
oferi este, aşa cum a observat Robert S. Hartman, valoare extrinsecă sau o
valoare faţă de ei. Ei nu pot, prin faptul că vă iubesc, să vă ofere valoare
intrinsecă – sau respect de sine. Dacă valoare intrinsecă există, cât de cât
(lucru de care ne îndoim serios, întrucât el pare un lucru kantian în sine,
care este indefinibil), o aveţi pentru că alegeţi şi
vă hotărâţi să o aveţi. Există din cauza propriei
dumneavoastră definiţii. Sunteţi “buni” sau “merituoşi” pentru că
dumneavoastră credeţi că sunteţi şi nu pentru că cineva vă premiază cu
o astfel de “valoare proprie.”
Dacă puteţi crede, cu adevărat, aceste particularităţi
esenţiale – că nu trebuie să
vă evaluaţi deloc pe dumneavoastră, sau esenţa dumneavoastră,
şi că puteţi alege să vă consideraţi “valoroşi” doar pentru că decideţi
să vă consideraţi aşa – veţi ajunge să vă pierdeţi nevoia disperată de aprobare
din partea celorlalţi. Pentru că dumneavoastră aveţi nevoie – sau credeţi că
aveţi nevoie – de acceptarea lor, nu datorită avantajelor practice pe care
le-ar putea aduce, ci datorită faptului că vă definiţi, în mod absurd, propria
valoare de fiinţă umană, în termeni de primire a ei. Odată ce vă veţi opri din
a mai face acest gen de definiţii, care nu vă sunt avantajoase, şi nevoia
exagerată de aprobare din partea lor, se va diminua. În mod similar, dacă vă
reduceţi nevoia excesivă de a primi respectul altora, veţi considera că este
relativ uşor de-a nu vă mai evalua ca persoană, cu toate că puteţi să vă
evaluaţi, în continuare, alte trăsături. Vă veţi acorda o acceptare de
sine necondiţionată – vă veţi valoriza, în principal, pentru că sunteţi plin de
viaţă, şi avându-l doar pe acesta ca motiv “meritaţi” să aveţi o viaţă plăcută.
Ghid pentru o viaţă raţională
Autori: Albert Ellis, Robert A. Harper
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu