Credinţa iraţională nr. 5:
Ideea că trebuie
să vă simţiţi nefericiţi atunci când aveţi parte de experienţe tensionate sau
dificile; că aveţi posibilităţi reduse de control asupra lor, şi că nu vă
puteţi schimba emoţiile dezadaptative.
- nevoia de a schimba şi să controla acţiunile celorlalţi
Motive de iraţionalitate
Această idee nu are prea mult sens din mai multe motive.
Unul ar fi că oamenii şi evenimentele externe pot, în cel mai rău caz, să
vă dăuneze fizic sau să vă cauzeze diferite tipuri de discomfort şi lipsuri.
Mare parte din durerea pe care acestea vi le `cauzează` (îndeosebi emoţiile de
groază, panică, ruşine, vină, şi ostilitate), se creează pentru că luaţi prea
în serios criticile şi respingerile oamenilor, fiind încredinţaţi că nu puteţi suporta dezaprobările lor, şi că
disputele şi neplăcerile sunt lucruri groaznice.
Până şi rănile fizice provocate de mediul exterior – cum se întâmplă în
cazul în
care un ghiveci cade din întâmplare şi vă zdrobeşte degetul de la picior –
nu vă vor
cauza suferinţă mare dacă acceptaţi
în mod filosofic neplăcerile leziunii pe care o
aveţi şi dacă nu vă spuneţi în mod repetat: “Oh, ce groaznic! Oh ce
îngrozitor este să
ai durerea aceasta!” Sigur, că nu aveţi un control deplin în această
privinţă. Deoarece,
anumite evenimente externe prin care treceţi, vă cauzează o cantitate mare
de
neplăcere şi discomfort, indiferent cât de filosofici aţi încerca să fiţi
în legătură cu ele.
Aşa cum a remarcat odată Bertrand Russel, “Oricine susţine că fericirea
vine, în
întregime, dinăuntrul nostru, ar trebui să fie constrâns să-şi petreacă
treizeci şi şase de
ore îmbrăcat în zdrenţe şi pus în viscol, fără mâncare, pe o temperatură de
sub zero
grade.”
Metode de însănătoşire
Tehnici pe care le puteţi folosi ar putea fi următoarele:
1. Când trebuie să faceţi faţă unor răni fizice, lipsuri,
dureri, sau boli, puteţi
încerca să vă înlăturaţi sau să vă îmbunătăţiţi situaţia
supărătoare. Dacă, nu puteţi,
acceptaţi-o dintr-o perspectivă filosofică şi încercaţi, cât
de tare puteţi, să o ignoraţi
sau să vă distrageţi atenţia de la ea. În loc să vă spuneţi:
“Ce lucru groaznic mi se
întâmplă!” puteţi să vă spuneţi, “Păcat că mă găsesc în
această situaţie nefericită. Este
neplăcut! Dar nu este groaznic!”
2. Când vi se fac critici serioase, puteţi să vă întrebaţi, în
primul rând, care
sunt motivele criticilor aduse şi cît de corecte sunt ele.
Dacă credeţi că observaţiile lor
critice sunt justificate, puteţi încerca să vă schimbaţi
comportamentul sau să vă
acceptaţi propriile slăbiciuni şi dezaprobările altora cu
privire la ele.
3. Când vă simţi copleşiţi de anxietate, furie, depresie, sau
vină, încercaţi să
conştientizaţi faptul că sunt propriile dumneavoastră credinţe
iraţionale, cele care vă
crează, în mare parte, aceste sentimente, şi nu oamenii sau
evenimentele din exterior.
Chiar şi când vă simţiţi copleşiţi de aceste emoţii, puteţi,
totuşi, să vă examinaţi
propriile idei şi imagini, să vă descifraţi cerinţele
absolutiste, pe care vi le formulaţi,
şi să vă disputaţi şi să vă provocaţi, aceste credinţe.
Sunteţi proprii dumneavoastră stăpâni.
Nu puteţi să vă aşteptaţi la fericire
deplină, tot timpul. Privilegiul de a nu avea nici o durere
fizică sau frustrare nu va
face parte din destinul dumneavoastră. Dar, vă puteţi reduce
suferinţa mentală şi
emoţională – dacă vă gândiţi că puteţi
face acest lucru şi dacă lucraţi
pentru a vă
schimba sistemul de credinţe.
4. Vă puteţi controla, de asemenea, compulsiile care vă fac
rău. Când vă
gândiţi că trebuie
să fumaţi sau să mâncaţi prea
mult, puteţi să vă disputaţi credinţa
care susţine că trebuie să vă faceţi
pe plac, şi să acţionaţi să o schimbaţi într-o dorinţă
puternică, dar în faţa căreia puteţi rezista. Joseph Danish,
în cartea sa, Stop Without
Quitting,
demonstrează cum vă puteţi schimba până şi dorinţa de a fuma, forţându-vă,
în numeroase ocazii, să vă concentraţi asupra tuturor sensurilor
importante ale
“fumatului” şi ale “renunţării.” Aşadar, de multe ori,
dumneavoastră priviţi “fumatul”
ca fiind doar
uşurare, relaxare, şi plăcere – şi
nu reuşiţi să vă gândiţi la suferinţa,
costul, boala, şi moartea, care sunt, de asemenea, consecinţele acestei acţiuni. Dacă vă
îndreptaţi, în mod hotărât, atenţia asupra întregii game de semnificaţii pe care
“fumatul” o deţine, nu vă veţi mai gândi la
fel de nepăsători la această activitate. În
REBT, utilizăm tehnica lui Danish, prin faptul că luăm în
considerare întreaga analiză
de costuri şi beneficii a cuvintelor precum “fumat” şi “băut”
şi vă ajutăm să o aplicaţi
în cazul diferitelor adicţii. Prin urmare, puteţi vedea, toate
dezavantajele compulsiilor
dumneavoastră dăunătoare, precum şi avantajele reale pe care
le presupune renunţarea la acestea.
Ghid pentru o viaţă raţională
Autori: Albert Ellis, Robert A. Harper
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu