Atentie!

Unele cărţi se pot descărca de aici Cărţi dezvoltare personală

marți, 3 iulie 2012

05 Nevoia de a schimba şi să controla acţiunile celorlalţi


Credinţa iraţională nr. 5:


Ideea că trebuie să vă simţiţi nefericiţi atunci când aveţi parte de experienţe tensionate sau dificile; că aveţi posibilităţi reduse de control asupra lor, şi că nu vă puteţi schimba emoţiile dezadaptative.
- nevoia de a schimba şi să controla acţiunile celorlalţi

Motive de iraţionalitate

Această idee nu are prea mult sens din mai multe motive.
Unul ar fi că oamenii şi evenimentele externe pot, în cel mai rău caz, să vă dăuneze fizic sau să vă cauzeze diferite tipuri de discomfort şi lipsuri. Mare parte din durerea pe care acestea vi le `cauzează` (îndeosebi emoţiile de groază, panică, ruşine, vină, şi ostilitate), se creează pentru că luaţi prea în serios criticile şi respingerile oamenilor, fiind încredinţaţi că nu puteţi suporta dezaprobările lor, şi că disputele şi neplăcerile sunt lucruri groaznice.
Până şi rănile fizice provocate de mediul exterior – cum se întâmplă în cazul în
care un ghiveci cade din întâmplare şi vă zdrobeşte degetul de la picior – nu vă vor
cauza suferinţă mare dacă acceptaţi în mod filosofic neplăcerile leziunii pe care o
aveţi şi dacă nu vă spuneţi în mod repetat: “Oh, ce groaznic! Oh ce îngrozitor este să
ai durerea aceasta!” Sigur, că nu aveţi un control deplin în această privinţă. Deoarece,
anumite evenimente externe prin care treceţi, vă cauzează o cantitate mare de
neplăcere şi discomfort, indiferent cât de filosofici aţi încerca să fiţi în legătură cu ele.
Aşa cum a remarcat odată Bertrand Russel, “Oricine susţine că fericirea vine, în
întregime, dinăuntrul nostru, ar trebui să fie constrâns să-şi petreacă treizeci şi şase de
ore îmbrăcat în zdrenţe şi pus în viscol, fără mâncare, pe o temperatură de sub zero
grade.”


Metode de însănătoşire


Tehnici pe care le puteţi folosi ar putea fi următoarele:

1. Când trebuie să faceţi faţă unor răni fizice, lipsuri, dureri, sau boli, puteţi
încerca să vă înlăturaţi sau să vă îmbunătăţiţi situaţia supărătoare. Dacă, nu puteţi,
acceptaţi-o dintr-o perspectivă filosofică şi încercaţi, cât de tare puteţi, să o ignoraţi
sau să vă distrageţi atenţia de la ea. În loc să vă spuneţi: “Ce lucru groaznic mi se
întâmplă!” puteţi să vă spuneţi, “Păcat că mă găsesc în această situaţie nefericită. Este
neplăcut! Dar nu este groaznic!”
2. Când vi se fac critici serioase, puteţi să vă întrebaţi, în primul rând, care
sunt motivele criticilor aduse şi cît de corecte sunt ele. Dacă credeţi că observaţiile lor
critice sunt justificate, puteţi încerca să vă schimbaţi comportamentul sau să vă
acceptaţi propriile slăbiciuni şi dezaprobările altora cu privire la ele.
3. Când vă simţi copleşiţi de anxietate, furie, depresie, sau vină, încercaţi să
conştientizaţi faptul că sunt propriile dumneavoastră credinţe iraţionale, cele care vă
crează, în mare parte, aceste sentimente, şi nu oamenii sau evenimentele din exterior.
Chiar şi când vă simţiţi copleşiţi de aceste emoţii, puteţi, totuşi, să vă examinaţi
propriile idei şi imagini, să vă descifraţi cerinţele absolutiste, pe care vi le formulaţi,
şi să vă disputaţi şi să vă provocaţi, aceste credinţe.
Sunteţi proprii dumneavoastră stăpâni. Nu puteţi să vă aşteptaţi la fericire
deplină, tot timpul. Privilegiul de a nu avea nici o durere fizică sau frustrare nu va
face parte din destinul dumneavoastră. Dar, vă puteţi reduce suferinţa mentală şi
emoţională – dacă vă gândiţi că puteţi face acest lucru şi dacă lucraţi pentru a vă
schimba sistemul de credinţe.
4. Vă puteţi controla, de asemenea, compulsiile care vă fac rău. Când vă
gândiţi că trebuie să fumaţi sau să mâncaţi prea mult, puteţi să vă disputaţi credinţa
care susţine că trebuie să vă faceţi pe plac, şi să acţionaţi să o schimbaţi într-o dorinţă
puternică, dar în faţa căreia puteţi rezista. Joseph Danish, în cartea sa, Stop Without
Quitting, demonstrează cum vă puteţi schimba până şi dorinţa de a fuma, forţându-vă,
în numeroase ocazii, să vă concentraţi asupra tuturor sensurilor importante ale
“fumatului” şi ale “renunţării.” Aşadar, de multe ori, dumneavoastră priviţi “fumatul”
ca fiind doar uşurare, relaxare, şi plăcere – şi nu reuşiţi să vă gândiţi la suferinţa,
costul, boala, şi moartea, care sunt, de asemenea, consecinţele acestei acţiuni. Dacă vă
îndreptaţi, în mod hotărât, atenţia asupra întregii game de semnificaţii pe care
“fumatul” o deţine, nu vă veţi mai gândi la fel de nepăsători la această activitate. În
REBT, utilizăm tehnica lui Danish, prin faptul că luăm în considerare întreaga analiză
de costuri şi beneficii a cuvintelor precum “fumat” şi “băut” şi vă ajutăm să o aplicaţi
în cazul diferitelor adicţii. Prin urmare, puteţi vedea, toate dezavantajele compulsiilor
dumneavoastră dăunătoare, precum şi avantajele reale pe care le presupune renunţarea la acestea.

Ghid pentru o viaţă raţională
Autori: Albert Ellis, Robert A. Harper 

Niciun comentariu: