Credinţa Iraţională nr. 3:
Ideea conform căreia oamenii nu trebuie în nici un caz, să se comporte
neplăcut şi nedrept, iar atunci când se comportă astfel, trebuie să îi acuzaţi,
să îi condamnaţi, şi să îi vedeţi ca pe nişte persoane rele, imorale, sau
detestabile.
- învinovăţirea – sau culpabilizarea. (vă culpabilizati
pe dumneavoastră, pe ceilalţi sau condiţiile de viaţă nedrepte)
Motive de iraţionalitate
Această idee, care stă la baza multor relaţii interpersonale pe care le
avem, este iraţională, din mai multe motive:
1. Ideea conform căreia îi putem eticheta pe alţii ca fiind oameni răi, izvorăşte
din doctrina liberului arbitru. Cu toate că nu putem spune că oamenii nu au deloc
posibilitatea de a alege liberi (nesiliţi de nimeni şi nimic), şi cu toate
că REBT-ul
afirmă că ei au, deseori, posibilitatea de a alege să fie sau nu afectaţi de
diverse
lucruri, aceştia au, totuşi, puţină libertate de alegere. Aşa cum au arătat
numeroase
studii, oamenii au tendinţe genetice sau înnăscute de a se comporta în
anumite feluri –
inclusiv tendinţa de a învăţa şi de a dezvolta răspunsuri condiţionate.
Astfel, datorită
tendinţelor lor înnăscute şi dobândite, odată ce se îndreaptă spre o
direcţie „bună” sau
„rea”, şi au credinţe care îi încurajează să urmeze anumite traiectorii, ei
au mari
dificultăţi (cu toate că nu imposibile) de a le schimba. În consecinţă,
prin faptul că se
condamnă pe ei pentru greşelile făcute, aceştia pot să îşi atribuie, în mod
nejustificat,
o libertate de alegere totală a comportamentelor, pe care, de fapt, ei nu o
au.
2. Ideea că oamenii sunt ”răi” şi „imorali” atunci când se poartă urât,
porneşte
dintr-o altă concepţie eronată: şi anume că, putem defini foarte uşor
comportamentele
„bune” şi „rele” sau „morale” şi „imorale”, şi că oamenii rezonabili pot să
observe
imediat dacă se comportă „corect” sau „incorect.” Gânditorii moderni au
arătat faptul
că moralitatea este un concept relativ, care diferă foarte mult în funcţie
de locuri şi
circumstanţe. Comunităţile ajung, în rare cazuri, la decizii în
unanimitate, în ceea ce
priveşte „bunătatea adevărată” şi „răutatea veritabilă.” Aşa cum a
subliniat Joseph
Fletcher şi alţi scriitori, moralitatea umană este mai mult situaţională
decât
absolutistă. Filosofia postmodernă prezintă ideea că regulile absolutiste
şi constante
despre moralitate şi etică sunt prea rigide şi inaplicabile. Psihologii şi
gânditorii
constructivişti, precum George Kelly, sunt, de asemenea, în dezacord cu
absolutismul.
Majoritatea oamenilor, chiar şi când „ştiu” sau acceptă anumite standarde
de „bună”
conduită, îşi raţionalizează în mod simplu şi inconştient propriul
comportament, şi îşi
descoperă motive „bune” pentru acţiunile lor „rele.” Dar, suntem nerealişti
şi nedrepţi
dacă încercăm să aducem acuze la adresa oamenilor pentru dificultăţile pe
care le au
în definirea şi acceptarea comportamentelor „bune”
3. Chiar şi când ajungem la un acord asupra standardelor de „bine” şi
„rău,” nu
putem să condamnăm oamenii, pe deplin, pentru că nu au respectat aceste standarde.
Ar fi bine să îi ajutăm pe cei vinovaţi să îşi spună, (a)”Am făcut şi sunt,
în mare parte,
responsabil pentru o faptă rea sau imorală” şi (b) „Cum aş putea să mă
corectez şi să
evit a mai comite astfel de fapte pe viitor?” Dar, prin faptul că noi îi
atacăm pe
oameni pentru comportamentele lor greşite, îi
ajutăm să creadă un set diferit de
formulări proprii: (a) „Am comis o faptă greşită sau imorală” şi (b) „Ce persoană rea
trebuie să fiu pentru că am comis această faptă! Cum ar fi posibil ca un
bun de nimic
ca mine să fie capabil să se schimbe?”
Odată ce vă faceţi o părere negativă despre dumneavoastră, pentru că aţi
comis
nişte fapte greşite, veţi avea tendinţa de a vă considera lipsiţi de
valoare şi inadecvaţi
(în loc să consideraţi că, pur şi simplu, aţi greşit sau că aţi fost
imorali), sau de-a
refuza să recunoaşteţi că aţi greşit – sau aţi putea chiar refuza să
recunoaşteţi că aţi
comis într-adevăr vreo faptă, oricare ar fi fost ea. Formulată altfel: Prin
faptul că vă
învinuiţi pe dumneavoastră de păcatele pe care le-aţi făcut, tindeţi să vă simţiţi fără
valoare, să vă preocupaţi excesiv de mult în legătură cu greşelile făcute,
sau să vă
negaţi faptele imorale. S-ar putea să nu reuşiţi niciodată să faceţi acea
faptă relativ
simplă de a vă corecta comportamentul, deoarece (datorită culpabilizării pe
care v-o
faceţi) sunteţi preocupaţi, fie să vă pedepsiţi, fie să refuzaţi să
recunoaşteţi că aţi făcut
ceva greşit. Faptul că vă învinovăţiţi pe dumneavoastră, în loc să vă
învinovăţi faptele
prosteşti sau rele pe care le-aţi comis, duce, adesea, la şi mai mari acte
imorale,
ipocrizii, şi eschivări de responsabilităţi.
4. Dacă vă mustraţi pentru erorile dumneavoastră, veţi fi atât de temători
de-a
nu mai face alte greşeli încât veţi evita să mai experimentaţi, să vă
asumaţi riscuri, sau
să vă faceţi angajamente în viaţă.
5. Prin faptul că vă condamnaţi pe dumneavoastră sau pe ceilalţi pentru
„păcatele” dumneavoastră sau ale lor, ajungeţi să evitaţi practicarea unei
moralităţi
raţionale. În mod normal, vă comportaţi moral şi acţionaţi în mod favorabil
faţă de
ceilalţi, nu datorită faptului că vă consideraţi a fi un păduche sau un
„păcătos”dacă
sunteţi imorali, ci pentru că, în urma unei examinări, realizaţi faptul că
vă veţi face un
rău atât dumneavoastră cât şi celor pe care îi iubiţi, dacă vă comportaţi
aşa. Pentru că,
dacă nu respectaţi drepturile celorlalţi, ei, prietenii lor sau rudele lor
vor face astfel
încât să vă plătească cu aceeaşi monedă. Şi, chiar dacă reuşiţi să vă
salvaţi pielea
dumneavoastră, tot aţi contribui la crearea unui sistem incorect,
dezorganizat, în care
nu aţi vrea, în mod normal, să trăiţi. În consecinţă, prin faptul că ştiţi
ceea ce vă este
în interes propriu, acceptaţi regulile comunităţii în care trăiţi; şi vă
comportaţi moral
pentru a vă ajuta pe dumneavoastră şi pe cei la care ţineţi. Acest lucru
diferă de faptul
de a vă comporta bine doar pentru a evita a fi un „păduche”.
6. Prin faptul că oamenii se culpabilizează, ei fac confuzia între ceea ce
reprezintă faptele lor greşite şi fiinţa
lor rea. Indiferent cât de multe fapte rele
îndeplinesc oamenii, ei nu pot fi răi în sine pentru că s-ar putea ca mâine sau
poimâine
să îşi schimbe comportamentul şi să nu mai comită alte fapte rele. Aşa cum
nici
oamenii care au, mereu, insuccese nu sunt nişte rataţi, nici aceia care se
manifestă,
des, în mod imoral nu sunt nişte păcătoşi
desăvârşiţi. Faptele (bune sau rele) ale
oamenilor decurg din existenţa lor, dar nu echivalează cu această
existenţă a lor.
Valoarea lor intrinsecă poate fi definită. Dacă aceasta există, nu are
nimic de-a face cu
valoarea lor externă, sau valoarea pe care o reprezintă pentru ceilalţi.
A-l face pe om
un criminal, un ticălos, sau un păcătos, sugerează că datorită faptului că a comis în
trecut fapte rele, el trebuie, prin felul lui de-a fi, să continue să facă la fel şi în
viitor;
dar aşa ceva nimeni nu poate demonstra. Odată ce îi etichetăm pe oameni ca
fiind
păcătoşi, îi ajutăm să creadă că
sunt fără speranţă – că nu se vor putea opri din a
comite fapte rele în viitor.
7. A-i condamna pe alţii implică a vă crea o stare de furie şi de
ostilitate faţă
de ei. Stările de furie reflectă pretenţiile pe care le aveţi. Când sunteţi
mânioşi, ceea ce
vreţi să spuneţi, de fapt, este: „Nu îmi convine comportamentul lui Joe,”
şi „pentru că
nu îmi convine, nu ar trebui în nici un caz să se comporte aşa.” A doua credinţă pe
care o aveţi aici este una de tip non sequitur – o concluzie care nu rezultă
din premisa
dumneavoastră. De ce nu ar fi trebuit Joe să se comporte aşa cum a făcut-o; doar
pentru simplul fapt că dumneavoastră nu v-a convenit? Este nerealist să credeţi
că
preferinţa dumneavoastră
în legătură cu comportamentul lui Joe ar
trebui în mod
categoric, să îl facă pe el să îşi
schimbe comportamentul.
8. Faptul că vă condamnaţi pe dumneavoastră sau pe alţii duce nu numai la
stări de furie, aşa cum tocmai am subliniat acest lucru, dar şi la
nenumărate consecinţe
neplăcute ale acestei furii. Chiar dacă aveţi dreptate în ceea ce priveşte
comportamentul lui Joe, ca fiind imoral, faptul că dumneavoastră credeţi că
el nu
trebuie să se comporte greşit şi
faptul că vă înfuriaţi, va avea puţin impact, dacă nu
chiar deloc, în a-l împiedica pe el să nu se mai comporte vreodată greşit.
De fapt, s-ar
putea să aibă imboldul de a se manifesta, în continuare, greşit doar pentru faptul că îl
detestaţi şi pentru că el vă detestă la rândul lui. Acest lucru va rezulta,
aproape
întotdeauna, în următoarele simptome: stări de greaţă, posibile creşteri de
tensiune,
sau boli psihosomatice şi, mai ales, devierea de la problema reală, şi
anume: cum
puteţi să îl convingeţi, într-adevăr, pe Joe să nu se mai comporte, şi altă
dată, greşit?
Luptele cu pumnii, duelurile, torturile, violurile, războaiele – efectiv
toate aspectele
violente ale cruzimii oamenilor faţă de semenii lor, pe care vi le puteţi
imagina – sunt
consecinţele faptului că i-am acuzat pe ceilalţi, pentru acţiunile lor pe
care (probabil
pe bună dreptate) le-am considerat greşite. Şi aşa cum două rele nu fac una
bună, furia
împotriva celui care a greşit, este probabil cea mai rea metodă de a
încerca să îl
corectaţi.
9. Dacă îi învinovăţiţi, sever, pe ceilalţi pentru ceea ce dumneavoastră
consideraţi că nu fac bine, veţi avea tendinţa, aşa cum am subliniat şi în
cartea mea
(A.E.), Anger – How to Live With and Without It, de a utiliza aceleaşi standarde şi cu
dumneavoastră şi veţi sfârşi prin a avea o uriaşă aversiune faţă de propria
persoană.
Lipsa de iertare faţă de ceilalţi naşte lipsa de iertare faţă de sine. Duce
la întărirea
atitudinilor perfecţioniste faţă de propriile insuccese. Faptul că îi
devalorizaţi pe alţii
pentru greşelile comise, vă face să vă devalorizaţi propria generozitate.
10. Având în vedere toate aceste motive menţionate mai sus, este lipsit de
sens
atunci, să deducem: „Fapta mea imorală mă face să fiu un păcătos
detestabil!” Cu
toate că puteţi spune că, comportamentul dumneavoastră este „greşit” sau
„imoral,”
pentru că duce la fapte indezirabile din punct de vedere social, nu puteţi
dovedi faptul
că sunteţi o persoană detestabilă. Pentru că propoziţia „Sunt o persoană
detestabilă!”
nu se referă numai la faptul că unele
comportamente pe care le aveţi sunt greşite. Se
referă de fapt, vizibil, la faptul că: (a) v-aţi comportat greşit, (b)
întotdeauna vă veţi
comporta rău şi numai rău, şi (c) meritaţi o pedeapsă cumplită pentru că
aţi îngăduit să
vă comportaţi aşa. În timp ce prima formulare poate fi corectă, a doua nu
poate fi
dovedită, iar a treia este nedemonstrabilă şi distructivă.
Metode de însănătoşire
Iată câteva lucruri pe care le puteţi face:
1. Ori de câte ori vă simţiţi deprimaţi sau vinovaţi ar fi
bine să recunoaşteţi
faptul că, probabil, la un anumit nivel, dumneavoastră vă
culpabilizaţi, şi să încercaţi
să descoperiţi care sunt credinţele specifice care stau la
baza acestora. În general,
probabil că vă spuneţi: (a) „Am făcut acest lucru în mod
greşit” şi (b) „Prin urmare,
sunt o persoană rea sau necorespunzătoare.” Puteţi să vă
schimbaţi aceste credinţe în:
(a) „Probabil că am acţionat, într-adevăr, în mod greşit,” (b)
„Oamenii fac frecvent
lucrul acesta,” (c) „Ia să încerc, fără să mă mai condamn, să
descopăr exact ceea ce
am greşit şi să mă corectez până data viitoare.”
2. Încercarea de a vă corecta greşelile, va fi, adesea,
asemănătoare cu
încercarea pe care aţi face-o dacă v-aţi hotărâ să deveniţi
buni pianişti. Puteţi să
cântaţi la pian, să respectaţi un regim alimentar, sau să vă
corectaţi greşelile făcute în
trecut, doar prin muncă şi practică – forţându-vă,
pur şi simplu, să urmaţi o nouă cale.
Astfel, dacă vă doriţi să fiţi morali, ar fi bine, ca pentru
reuşita acestui lucru, să vă
forţaţi a fi responsabili faţă de ceilalţi. Şi să vă
convingeţi că, deşi, pe termen scurt,
puteţi beneficia, de pe urma faptelor dumneavoastră
iresponsabile, pe termen lung,
veţi câştiga mult mai multe satisfacţii, dacă vă comportaţi
mai raţional.
Moralitatea raţională porneşte din interesele individuale şi
sociale. Ea, nu
devine un obicei de-al dumneavoastră, prin faptul că vă
spuneţi: „Am greşit; Sunt un
ticălos; prin urmare trebuie să mă opresc din a mai face
lucruri greşite.” O dobândiţi
prin faptul că vă spuneţi şi credeţi următoarele, „Am greşit;
Dacă persist în a greşi,
voi avea mereu rezultate negative, şi voi contribui la crearea
unei lumi în care eu şi
alţi oameni nu am vrea să trăim; prin urmare ar fi bine să îmi
schimb obiceiurile.” Şi
pentru a reuşi să nu vă mai culpabilizaţi, ar fi bine să
folosiţi, în primul rând, Insightul
nr.1 – „Mă simt ca un păduche pentru că părinţii mei mi-au
spus, în repetate
rânduri, că nu sunt bun de nimic, şi eu am acceptat acest
lucru, fără să mă
împotrivesc.” Apoi, utilizaţi Insight-ul nr.2 – „Continui să
cred în aceste prostii pentru
că acum aleg să cred în ele.” Urmaţi apoi cu Insight-ul
nr.3 – „Ar fi bine să îmi
recunosc faptele imorale, dar să nu mă văd pe mine ca fiind o
persoană groaznică şi
condamnabilă. Dacă lucrez şi acţionez împotriva
credinţelor mele de culpabilizare,
voi putea să mă constrâng să mă comport într-un mod mai
etic.”
3. Puteţi să învăţaţi să faceţi diferenţa dintre responsabilitate
şi culpabilizarea
faptului că sunteţi iresponsabili. De cele mai multe ori,
sunteţi, într-adevăr,
responsabili pentru comportamentul pe care îl aveţi, în sensul
că dumneavoastră aţi
fost cei care l-aţi îndeplinit, şi că în mod teoretic, aţi fi putut
evita să-l săvârşiţi. Dar,
faptul că aţi comis aceste fapte iresponsabile nu vă
fac pe dumneavoastră a fi nişte
persoane lipsite de valoare.
4. Când vă daţi seama de faptul că sunteţi furioşi,
identificaţi-vă cerinţele
absolutiste şi perfecţionismul. Dacă se întâmplă, doar să vă
displacă sau vă deranjeze
reacţiile celorlalţi, înseamnă că aveţi emoţii negative
adaptative. Înseamnă că
preferaţi ca oamenii să se comporte în mod diferit şi vă simţiţi
frustraţi sau dezamăgiţi
atunci când nu se comportă aşa. În schimb, furia răsare din
credinţa „Nu îmi place
ceea ce face Dick. Prin urmare, nu ar trebui să facă
aşa.” Aţi putea crede, mai bine:
„Nu îmi place ceea ce face Dick; ia să văd cum aş putea să îl
conving sau să îl ajut să
se comporte în alt mod.” Atunci când sunteţi furioşi,
încercaţi să atentaţi la propriile
pretenţii pe care le aveţi şi forţaţi-vă – exact aşa cum
auziţi, forţaţi-vă – să îl acceptaţi
pe Dick împreună cu comportamentele lui neplăcute, şi
drept urmare să vă detaşaţi de
acuzaţiile pe care i le faceţi şi de furia pe care v-aţi creat-o.
În orice caz, trebuie să
stabiliţi anumite limite şi să vă feriţi de Dick dacă şi când,
acesta face abuz de
dumneavoastră.
Dacă, utilizaţi tehnicile menţionate mai sus, şi continuaţi să
vă abordaţi şi să
vă disputaţi, în mod repetat, credinţele de culpabilizare pe
care le aveţi asupra
dumneavoastră şi asupra celorlalţi, nu înseamnă că veţi sfârşi
prin a deveni sfinţi sau
polianişti*.
Înseamnă că, veţi continua, în mai multe ocazii, să vă displacă
profund
comportamentele dumneavoastră sau ale altora. Dar, veţi avea o
şansă mult mai mare
de a schimba ceea ce vă displace, în loc de a vă fierbe în
propriul suc. A greşi este
omeneşte; a-i ierta pe oameni şi pe dumneavoastră pentru
comportamentele greşite
este raţional şi realist. Acceptaţi păcătosul, în timp
ce consideraţi păcatul ca fiind
greşit şi distructiv. Încă o dată, evitaţi păcătoşii dacă
abuzul acestora este suficient de
dăunător; şi acceptaţi-vă pe dumneavoastră, în timp ce
depuneţi efort real, pentru
corectarea comportamentului greşit.
Dacă, totuşi, mai aveţi încă dificultăţi, cu privire la
reducerea acuzaţiilor pe
care le faceţi asupra dumneavoastră şi asupra celorlalţi, mergeţi
pentru o evaluare
psihologică atentă, şi luaţi în considerare posibilitatea de a
urma şedinţe de
psihoterapie sau, de a lua, posibil, medicaţie. Nu este
niciodată, o ruşine, să aveţi
tulburări emoţionale serioase – este doar o problemă ce
trebuie rezolvată. Aşa că nu
vă faceţi niciodată o părere negativă despre dumneavoastră –
sau despre oricine
altcineva – pentru faptul că aveţi această problemă. Cu alte
cuvinte, nu vă creaţi o
părere negativă despre dumneavoastră (nici nu vă culpabilizaţi
şi nici nu vă
autoevaluaţi global negativ), indiferent ce s-ar întâmpla!
Ghid pentru o viaţă raţională
Autori: Albert Ellis, Robert A. Harper
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu