Credinţa iraţională nr. 4:
Ideea că dumneavoastră
trebuie să vedeţi lucrurile ca fiind groaznice, teribile, oribile, şi
catastrofale atunci când sunteţi foarte frustraţi sau când sunteţi trataţi
incorect.
- frustrare-agresivitate
Motive de iraţionalitate
Această idee este greşită din mai multe motive:
1. Cu toate că, poate fi foarte neplăcut, atunci când nu obţineţi ceea ce
vreţi de
la viaţă, acest lucru nu poate fi şi catastrofal
sau oribil, decât dacă îl vedeţi
dumneavoastră ca fiind aşa. Când lucrurile merg prost, puteţi alege să
credeţi, „Nu îmi
place situaţia asta. Ia să văd ce pot face pentru a o schimba. Şi dacă nu o
pot schimba
viaţa mea va fi dificilă, dar nu va fi, neaparat, groaznică.” Sau puteţi
crede, „Nu îmi
place situaţia asta. "u o suport! Mă înnebuneşte! În
mod categoric nu ar trebui să fie
aşa! Pur şi simplu trebuie să se schimbe, altfel mi-e imposibil să fiu
fericit.” Cea de-a
doua dintre aceste credinţe vă va face să vă simţiţi nefericiţi, să vă
compătimiţi, să vă
simţiţi deprimaţi sau furioşi. Prima credinţă vă va conduce spre stări de
frustrare şi de
părere de rău, şi nu neaparat spre descurajare sau furie.
2. Chiar dacă copiii nu tolerează, de obicei, frustrarea, adulţii pot,
categoric, să
facă acest lucru. Copiii depind, în mare măsură, de mediul în care trăiesc.
Ei nu pot
privi cu atâta uşurinţă spre viitor pentru a vedea faptul că, deşi acum
sunt frustraţi, ei
nu se vor simţi aşa întotdeauna. Nu ne putem aştepta ca ei să gândească, în
mod
filosofic, cu privire la
restricţiile pe care le au. Nu este, însă, acelaşi caz şi la adulţi.
Adulţii pot să realizeze faptul că există un sfârşit pentru frustrările lor prezente; pot să
schimbe mediul în care trăiesc; pot să accepte faptul că există anumite dezavantaje în
viaţa lor, care în prezent nu pot fi schimbate.
3. Dacă vă lăsaţi puternic afectaţi de frustrările pe care le aveţi, vă va
fi foarte
greu să găsiţi o soluţie pentru a le îndepărta. Cu cât vă cheltuiţi mai
mult din timpul şi
energia dumneavoastră, lamentându-vă pentru soarta tristă pe care o aveţi,
bombănind
împotriva lucrurilor frustrante, şi scrâşnind din dinţi de disperare, cu
atât mai puţin vă
veţi mobiliza pentru a face faţă dificultăţilor. Chiar dacă aveţi dreptate
cu privire la
modul injust în care ceilalţi vă tratează – de ce este acest lucru atât de
teribil? Întradevăr,
poate fi lipsit de etică. Dar poate cineva spune că oamenii nu trebuie în nici un
caz să se comporte injust? Poate că dumneavoastră!
4. În cazul în care frustrarea este inevitabilă şi constantă – de exemplu
când vă
moare partenerul de viaţă – puteţi alege să vă lăsaţi afectaţi, pentru mult
timp, din
cauza pierderii suferite. Aşadar, viaţa vă privează de prezenţa celui/celei
iubite! Îl/o
vor aduce, plânsetele şi suspinele dumneavoastră, înapoi pe cel/cea
iubit/ă? Prin faptul
că bombăniţi asupra soartei nedrepte vă simţiţi, într-adevăr, mai bine? De
ce nu, mai
bine, aţi accepta, în mod matur inevitabilul, indiferent cât de neplăcut
este acesta?
Înţelegem că este o situaţie deosebit de rea şi foarte tristă. Dar cum
puteţi dovedi că
este şi groaznică, prin alt mod decât considerându-o aşa?
5. Aşa cum a formulat, în mod înţelept, Reinhold Niebuhr, ar fi mult mai
simplu şi mai bine dacă aţi accepta situaţiile neplăcute pe care nu le
puteţi schimba.
REBT consideră că ceea ce există, există.
Dacă include nenorociri şi frustrări, puteţi
să priviţi situaţia aceasta ca fiind nefavorabilă. Dar nu să o definiţi ca fiind
catastrofală şi groaznică! Atâta timp cât încă trăiţi, sunteţi stăpânii soartei
dumneavoastre emoţionale,
conducătorii sufletelor dumneavoastră. Situaţiile
nefavorabile vă pot bloca şi distruge scopurile. Câteodată, ele pot chiar
să vă spulbere
speranţele. Dar ele nu vă pot distruge pe deplin. Doar dumneavoastră
vă puteţi ditruge
– dacă credeţi în faptul că ceea ce există trebuie cu necesitate să nu existe, sau că dacă
sunteţi împovăraţi de probleme, trebuie
să vă simţiţi foarte deprimaţi.
Metode de însănătoşire
Ce puteţi face atunci când sunteţi puşi în faţa unor frustrări
reale, posibile
nedreptăţi sau nenorociri seioase? Iată câteva modalităţi, cu
ajutorul cărora puteţi
înfrunta dificultăţile prin care treceţi:
1. Atunci când trebuie să faceţi faţă situaţiilor frustrante,
stabiliţi, în primul
rând, dacă aceste situaţii sunt, într-adevăr, dificile sau le definiţi
dumneavoastră ca
fiind dificile. Stabiliţi dacă este, într-adevăr, aspectul
dumneavoastră imperfect cel
care vă împiedică să atrageţi atenţia partenerilor potriviţi –
sau sunteţi dumneavoastră,
datorită nevoii absurde de-a fi cea mai atractivă
persoană din oraş, cea care vă sabotaţi
relaţiile? Au fost părinţii dumneavoastră cei care v-au
împiedicat să urmaţi o anumită
carieră (prin faptul că şi-au manifestat opoziţia faţă de
aceasta), – sau aţi fost
dumneavoastră cei care aţi renunţat prea uşor şi nu aţi
insistat în ciuda opunerii lor,
folosindu-i probabil pe post de alibi pentru a vă ascunde
posibilele frici de eşec? Ce
anume vă mai face să consideraţi că frustrările dumneavoastră
sunt atât de groaznice,
din moment ce v-aţi neutralizat gândurile catastrofale?
Provocatoare întrebare –
vedeţi!
2. Dacă trebuie să faceţi faţă unor frustrări intense, care nu
pot fi nicicum
schimbate, atunci ar fi bine să le acceptaţi, aşa cum
sunt. Da: nu cu amărăciune şi
disperare, ci cu demnitate şi eleganţă. Aşa cum a însemnat şi
Epictet acum două mii
de ani: “Cine este cel care nu poate fi învins? Cel care, nu
poate scăpa de inevitabil.”
Sidney Smith a formulat-o în felul acesta, “Dacă va trebui să
mă târăsc, mă voi târâ,
satisfăcut; dacă va trebuie să zbor, voi zbura cu
promptitudine; dar atâta timp cât pot
evita aceste lucruri, nu mă voi simţi niciodată complet
nefericit.” Puteţi să duceţi
filosofia acceptării la cote iraţionale extreme. Dar, în
limitele raţionale, puteţi
beneficia de pe urma ei.
3. Stabiliţi-vă prioritatea de-a vă înfrunta frustrările pe
care le puteţi reduce
sau elimina. Gândirea raţională, nu vă lasă să capitulaţi în
faţa vreunei situaţii dificile.
Nu cuprinde o filosofie de supunere sau de resemnare. În mare
parte, vă sfătuieşte, să
acceptaţi inevitabilul doar atunci când acesta chiar este inevitabil
– şi nu atunci când
puteţi schimba lucrurile. Din această privinţă, urmează
învăţămintele Sfântului
Francis, ale lui Reinhold Niebuhr, a Alcoolicilor Anonimi, şi
a mai multor filosofi
asiatici. Versiunea REBT spune: „Lasă-mă să îmi creez curajul
şi forţa de a schimba
ceea ce pot schimba, seninătatea de a accepta ceea ce nu pot
schimba, şi înţelepciunea
de a putea face diferenţa.”
4. Întrebaţi-vă, ori de câte ori sunteţi foarte frustraţi,
„Unde scrie că nu ar
trebui să
fiu frustrat? Ar fi plăcut dacă nu aş fi. Dar sunt! Ghinion! Mă va omorâ
faptul că sunt frustrat? Prea puţin probabil. Mă va deranja şi
necăji? S-ar putea! Iată,
un motiv în plus pentru care nu ar trebui să mă las deranjat
sau necăjit – să nu mă las
afectatde faptul că sunt tulburat. Atunci voi avea doar două
probleme în contul
uneia!” Cu alte cuvinte, acceptaţi faptul că frustrările şi
iritările fac parte din viaţa
normală a
oamenilor; că, în realitate, nimeni nu trăieşte fără a avea parte de ele; că
ele
nu sunt catastrofale, decât în foarte puţine cazuri, şi că
puteţi supravieţui foarte bine în
ciuda existenţei lor.”
Niciodată nu trebuie să vă lăsaţi deprimaţi din cauza
dificultăţilor vieţii; iar
dacă nu mai insistaţi asupra faptului că ele nu trebuie în
nici un caz să existe, vă veţi
simţii doar puternic supăraţi şi dezamăgiţi, şi nu îngroziţi
şi deprimaţi. Dacă vă
deprimaţi la gândul că sunteţi deprimaţi, prin faptul că aveţi
cerinţele iraţionale: „"u
trebuie să
mă simt deprimat! Este groaznic să mă plâng şi să fiu deprimat!”, ceea ce
puteţi face este să renunţaţi la cerinţele dumneavoastră
absolutiste şi să reveniţi la
emoţia de părere de rău – fără să aveţi sentimente de aversiune
faţă de dumneavoastră
– în legătură cu toleranţa scăzută la frustrare, pe care o
aveţi.”
5. Cu cât sunt mai mari pierderile şi frustrările pe care le
suferiţi, cu atât mai
filosofici puteţi fi faţă de ele. Nu fiţi de-acord cu marea
majoritatea a oamenilor, care
consideră că, pe cât sunt mai mari nenorocirile lor, pe atât
mai deprimaţi trebuie să se
simtă. Prostii! Cu cât sunt mai mari problemele cu atât mai
mult veţi avea tendinţa de
a le regreta şi de a nu le putea suferi. Este
adevărat! Dar nu trebuie să vă transformaţi
regretele şi antipatiile în depresie severă. Aceasta se
formează din gândirea
dumneavoastră: (a) „Nu pot să am parte de persoana pe care o
iubesc foarte mult sau
de împlinirea dorinţei mele măreţe. Ce păcat!” şi (b) „Pentru
că nu pot să am ceea ce
îmi doresc foarte mult, şi pentru că am mare nevoie de acest
lucru, viaţa mea este
groaznică, oribilă, catastrofală şi total nedreaptă. Aşa cum nu
trebuie să fie!” În timp
ce prima dintre aceste două credinţe este una raţională, cea
de-a doua este iraţională şi
distructivă. Ar fi bine să vi-o disputaţi şi să vi-o
desfiinţaţi.
6. Atunci când aveţi diferite impedimente, cum ar fi durerile
fizice pe care nu
le puteţi reduce, puteţi folosi, adesea, neglijarea
senzaţiilor sau distragerea atenţiei.
Astfel, puteţi încerca să ignoraţi şi să uitaţi de durere sau
de senzaţiile supărătoare;
sau puteţi să vă gândiţi intenţionat la ele; sau puteţi face
altceva. Dacă, de exemplu
aveţi o durere de cap, puteţi utiliza mai multe metode; puteţi
să încercaţi să uitaţi de
ea, în loc să vă tot gândiţi: „Dumnezeule, ce durere de cap
groaznică! Cum pot să o
suport dacă persistă astfel?” Sau puteţi să vă gândiţi în mod
intenţionat, la ceva plăcut
(cum ar fi la timpul agreabil pe care l-aţi petrecut cu o zi
înainte sau la picnicul pe
care îl plănuiţi pentru duminica viitoare). Sau puteţi
participa la anumite activităţi care
să vă distragă atenţia, cum ar fi şahul, cititul, sau
pictatul. Pentru că nu vă veţi putea
îndepărta, cu uşurinţă, un stimul dureros, cel de-al doilea plan,
acela în care vă
distrageţi în mod intenţionat atenţia cu alţi stimuli mai
plăcuţi, este de obicei, cel mai
eficient.
Ghid pentru o viaţă raţională
Autori: Albert Ellis, Robert A. Harper
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu