Lectia 5: Capcana
furiei şi cum să o evitam
Sumar
Enervarea este o reacţie învăţată la
frustrare, care de cele mai multe ori nu serveşte la nimic bun şi de obicei are
consecinţe destul de neplăcute. Puteţi alege să vă simţiţi mai putin enervat fata de dvs. sau fata de copiii
dvs.
Puteti lupta impotriva enervarii urmand
următoarele sfaturi:
- Evitaţi să gândiţi în
termeni de catastrofă,
- Realizaţi că deşi s-ar
putea să nu vă placă, puteţi suporta orice ar face copilul/elevul dvs.
- încercaţi să înlocuiţi
pretenţia imperioasă ca fiul/fiica/elevul dvs. să se poarte frumos cu
simpla preferinţă de a se întâmpla aşa.
- Exprimaţi-vă
dezaprobarea faţă de comportamentele sau însuşirile dezagreabile ale
copilului/elevului dvs., acceptându-l însă în totalitate ca persoană.
Pe măsură ce exersaţi modul acesta de a
gândi diferit, vă veţi da seama că sentimentele şi comportamentele dvs. se
schimbă, astfel încât frecvenţa, intensitatea şi durata trăirilor plăcute vor
creşte. De asemenea, va scădea şi numărul situaţiilor în care copilul/elevul
dvs. se va înfuria.
|
|||||||||||||||||||||||
Introducere
Domnul Grigore era mereu
furios în timpul meselor. Fiica sa refuza adesea să mănânce cu restul familiei
şi cu cât aceasta refuza mai mult, cu atât se enerva domnul Grigore mai tare pe
el însuşi fiindcă îşi pierdea controlul şi devenea furios ... şi cu cât devenea
mai furios, cu atât fiica sa refuza şi mai mult să mănânce împreună cu familia,
Domnul Grigore se trezi astfel prins în „capcana" furiei.
Vi s-a întâmplat
vreodată să simţiţi că furia a pus stăpânire pe dvs. - indiferent dacă
enervarea e îndreptată spre sine sau spre copii?
Rolul de
părinte/educator nu este unul uşor. În fiecare zi părinţii/educatorii înfruntă
situaţii şi comportamente care le provoacă supărare şi enervare. V-aţi oprit
vreodată pentru un moment să vă gândiţi că puteţi alege dacă să vă enervaţi sau
nu într-o anumită situaţie?
Terapia Raţionai-Emotivă
şi Comportamentală este o metodă practică pentru a-i ajuta pe oameni să facă
faţă sentimentelor neplăcute de auto-depreciere. Îi poate ajuta pe părinţi să
înţeleagă, să facă faţă şi să îşi prevină propria enervare, precum şi pe cea a
copiilor lor. Abordarea Terapiei Raţional-Emotivă şi Comportamentale faţă de
furie sau faţă de orice sentiment de auto-depreciere presupune a determina mai întâi de ce anume crede persoana în cauză
că a apărut sentimentul de enervare; apoi, aceasta învaţă cum să îşi schimbe
gândirea pentru a-şi crea un sentiment mai util.
Frustrarea: o posibilă sursă de enervare
Frustrarea este
orice obstacol care ne împiedică să obţinem ceea ce vrem. Există numeroase
moduri de a face faţă situaţiilor frustrante. Acest exemplu vă va da o imagine
a diferitelor abordări ale frustrării.
Trei mame, d-na Rodica, d-na
Viorica şi d-na Irina sunt la magazin cu fiii lor în vârstă de şapte ani; care
sunt prieteni. În timp ce mamele îşi fac cumpărăturile, băieţii decid să se
distreze un pic, rearanjând nişte conserve din vitrină. Puţin mai târziu, cele
trei mame îşi găsesc fiii pe podea, înconjuraţi de cutiile de conserve căzute.
Toată lumea care stă la coadă la casa se uită la şeful de sală, care îi ceartă
pe băieţi.
Cum reacţionează
cele trei mame? Ce Simt ele, ce gândesc şi ce anume fac în această situaţie
frustrantă?
Câte moduri
alternative de a reacţiona la aceasta situaţie puteţi găsi?
D-na Rodica era furioasă pe
fiul ei. „Nu trebuia să se poarte atât de neobrăzat" îşi spuse ea. „Nu suport
când face astfel de lucruri în public. Mă face întotdeauna de ruşine. Ce copil
îngrozitor am." îşi apucă fiul, îl plezni şi începu să îl certe, în timp
ce acesta urla.
D-na Viorica era de asemenea
furioasă pe copilul ei şi bombănea, pe punctul de a izbucni: „Ce groaznic că
copilul meu se poartă în felui ăsta" gândi ea. „Nu suport ca ceilalţi să
gândească despre mine că sunt o mamă incapabilă. Fiul meu nu ar trebui să mă
facă astfel de ruşine." Plecă în tăcere de acolo, jurându-şi că atunci
când va ajunge acasă îi va spune soţului său să îl pedepsească pe băiat.
D-na Irina era iritată. „Ce
mizerie!" îşi spuse sieşi. „Zău că ar fi fost mai bine dacă fiul meu şi-ar
fi folosit un pic judecata şi nu s-ar fi jucat cu lucrurile din vitrină – dar nu
are nici un rost să mă lamentez în legătură cu nişte cutii de conserve sparte.
Poate aş putea să folosesc ocazia asta ca să-l învăţ să gândească înainte de a
se apuca de ceva." Observă că fiul ei arăta spieriat. Îl luă de mână şi
începu să îl ajute să cureţe mizeria.
Deşi toţi aceşti
părinţi s-au confruntat cu aceeaşi situaţie, fiecare a gândit şi a răspuns la
situaţie în mod diferit, ceea ce a dus la rezultate diferite. Care dintre
rezultate credeţi că a avut cele mai bune consecinţe, atât pentru părinte cât
şi pentru copil? Ce credeţi că a învăţat fiecare copil din această întâmplare?
Ce a învăţat fiul
doamnei Rodica:
- Atunci când mama sa e furioasă, pălmuieşte şi strigă.
- Pălmuitul şi strigătele sunt moduri normale de a-ţi exprima furia.
- A găsit metode noi de a acapara atenţia mamei sale.
- Dacă face ceva ce mama sa dezaprobă, este mai bine să se ascundă
sau să mintă pentru a evita pedeapsa.
Ce a învăţat fiul
doamnei Viorica:
- Mamei sale nu îi pasă de comportamentul lui, pentru că nu îi dă
atenţie.
- Poate (cel puţin pentru moment) să scape fără a-şi asuma
responsabilitatea pentru boacăna făcută.
- Nu e bine să îţi exprimi furia.
Ce a învăţat fiul
doamnei Irina:
- Este posibil să te simţi frustrat şi fără să devii furios.
- Ar fi bine să evite şă se joace cu cutiile de conserve în
magazine.
- Uneori poate să se comporte urât şi totuşi mama sa va continua să
îl placă.
- Dacă se întâmplă o boacănă sau faci o greşeală, este mai bine să o
recunoşti şi să o îndrepţi.
Când vă confruntaţi cu frustrarea,
puteţi alege una dintre următoarele reacţii:
- Să vă enervaţi, sa aveţi pretenţia ca frustrarea să nu mai existe,
să susţineţi că e ingrozitor ca s-a intamplat asa si sa va dati cu capul
de pereti:
- Să vă enervaţi, să consideraţi situaţia catastrofală, să nu vă
exprimaţi trăirile şi să pretindeţi că nu sunteţi frustrat sau enervat.
- Să fiţi iritat sau dezamăgit, să acceptaţi că frustrarea există şi
să încercaţi să remediaţi situaţia.
De ce nu este bine să vă simţiţi furios?
Acum poate că
gândiţi: „Nu am dreptul să fiu furios pe
copiii mei dacă aceştia se comportă rău?" Desigur că nu există nici un
motiv pentru care nu „ar trebui" sau nu aţi avea „dreptul" de a vă
enerva pe copii sau pe dvs. înşivă; totuşi, există motive bune pentru care este
de dorit să nu vă enervaţi prea tare. Enervarea este o reacţie naturală la
frustrare, dar de obicei provoacă mai mult rău decât bine. Câteva dintre
consecinţele negative ale acesteia sunt:
- Poate să dăuneze sănătăţii, contribuind la afecţiuni precum
ulcerul, insomnia, oboseala şi hipertensiunea,
- Poate să influenţeze negativ relaţiile dvs. cu ceilalţi.
- Duce adesea la sentimente secundare indezirabile, precum
vinovăţia, deprimarea şi accentuarea sentimentului de furie.
- Face mai dificilă atingerea scopurilor — deoarece atunci când
sunteţi furios gândiţi şi comunicaţi mai puţin clar şi sunteţi mai
predispus să reacţionaţi în moduri auto-depreciatoare.
- Tinde să vă crească frustrarea,
- Dă un exemplu negativ copilului dvs.
Cum faceţi faţă enervării
Am văzut cum
părinţii se enervează excesiv prin adoptarea unor atitudini critice faţă de
situaţiile din realitate. În cartea sa „Cum să trăieşti cu şi fără
enervare", Albert Ellis discută patru credinţe care sunt adesea cauza
enervării:
- „Este groaznic!"
- „Nu suport!"
- „Nu ar trebui să fie aşa!"
- „Este o persoană rea şi ar trebui pedepsită!"

Catastrofarea (sau
gândirea în termeni de catastrofă) se referă la evaluarea situaţiei ca fiind
cât de rea posibilă.
Doamna Adela avea trei fii şi
i se părea îngrozitor că nu avea o fiică. „Este absolut îngrozitor să nu ai
nici o fată", se plângea ea. „E bine să ai băieţi, dar ca să fiu cu
adevărat fericită îmi trebuie şi o fată." Cu cât catastrofa mai mult, cu
atât se enerva mai tare.
„Faptul că te plângi nu
schimbă cu nimic situaţia", spuse soţul ei, „nu face decât să te enerveze
şi mai rău. Situaţia noastră e departe de a fi cea
mai rea posibilă. Avem totuşi trei băieţi frumoşi. Sunt sigur că te poţi gândi şi la lucruri mai rele decât
acela de a avea trei fii şi nici o fiică".
Doamna Adela se opri pentru o clipă
şi realiză că îşi putea imagina şi lucruri mult mai rele - ca de exemplu să nu
aibă copii de loc, să aibă doar fete şi nici un băiat sau să nu fie căsătorită.
Doar când doamna Adela şi-a dat seama că faptul de a nu avea fete nu e plăcut,
dar situaţia nu e nicidecum îngrozitoare, a reuşit să nu se mai văicărească şi
să se bucure mai mult de faptul că avea trei băieţi.

„Nu suport!",
strigă părinţii cu toleranţă scăzută la frustrare care s-au convins că nu pot
şi nu ar trebui să tolereze situaţiile insuportabile.
Doamna Aurora se enerva
îngrozitor de câte ori cele două fiice ale sale se certau.
„Nu suport" îşi spunea ea. „Nu mai suport
ca cearta asta nesuferită să dureze nici un minut în plus!" Striga la ele,
le pălmuia, le trimitea în camera lor, dar cearta devenea din ce în ce mai
frecventă şi mai intensă şi la fel creştea şi enervarea doamnei Aurora.
„Furia dvs. şi atenţia pe care
le-o acordaţi le amplifică comportamentul", îi explică învăţătoarea
fetelor.
„Da, cred că le acord mai puţină
atenţie atunci când nu se ceartă", cugetă doamna Aurora. „Poate că cearta
e felul lor de a-mi cere atenţia."
„Aţi putea să vă ocupaţi mai
întâi de propriile dvs. sentimente de enervare." sugeră învăţătoarea. „Încercaţi să vă spuneţi că totuşi puteţi să suportaţi
cearta, chiar dacă este neplăcută şi că puteţi
tolera sentimentele de enervare. Cea mai bună metodă de a face faţă
certei fetelor dvs. este să o ignoraţi.
Lăsaţi-le pe ele să îşi rezolve singure motivele de ceartă şi acordaţi-le un
pic de atenţie, lăudându-le atunci când reuşesc să se înţeleagă."
Doamna Aurora urmă sfatul
învăţătoarei şi pe măsură ce reuşea să îşi reducă enervarea produsă de cearta
fetelor şi ele învăţau din exemplul ei şi îşi reduceau enervarea una faţă de
cealaltă.

Să pretindem ca
lumea şi toţi ceilalţi să se comporte conform dorinţei noastre este o altă cale
sigură de a ne enerva.
Domnul Tiberiu avea idei fixe
despre cum "ar trebui să se comporte copiii şi asta chiar înainte ca
proprii săi copii să se fi născut. Printre altele, copiii trebuie să fie curaţi
şi ordonaţi, trebuie să îşi asculte părinţii, nu trebuie să se îmbolnăvească
niciodată şi nu trebuie să se opună planurilor pe care le fac părinţii în ceea
ce-i priveşte. Dar domnul Tiberiu are acum trei copii care nu se comportă aşa
cum ar trebui, astfel încât el se simte nervos şi îi pedepseşte adesea. Când
şi-a dat seama că toată cearta şi pedepsele nu au reuşit să îi facă pe copii să
se comporte aşa cum credea el că ar trebui şi nu l-au făcut să se simtă nici
mai puţin nervos, domnul Tiberiu a consultat un consilier de familie
specializat în Terapia Raţional-Emotivă şi Comportamentală.
Acesta îi zise: „Te rog să îţi
examinezi convingerile şi pretenţiile despre cum ar trebui să fie copiii."
Şi apoi continuă: „Hai să începem cu câteva
întrebări:
·
Care lege a Universului spune că ar trebui ca
copiii să facă ceea ce vrei tu să facă?
·
Care e dovada că trebuie întotdeauna ca lucrurile
să iasă aşa cum vrei tu?
·
Faptul că ceri cu insistenţă ca lucrurile să fie
aşa cum vrei chiar te ajută să obţii ceea ce vrei?
·
Ce altceva, în afară de a avea pretenţii mai poţi
să faci ca să îţi atingi scopurile?"
„Cred că e adevărat că
pretenţiile mele nu îi fac pe copiii mei să se comporte mai bine” spuse domnul
Tiberiu. „De fapt, nu fac decât să producă enervare şi supărare.
„Încearcă
să îţi schimbi pretenţiile în simple preferinţe," sugeră
consilierul. „În loc să ai pretenţia ca copiii să se comporte perfect, ai putea
pur şi simplu să preferi să fie aşa. Astfel, s-ar putea să observi că enervarea
ta se va schimba în iritare. Şi din moment ce nu există copii care să se
comporte perfect, se poate spune că aşteptările tale au fost nerealiste."
Domnul Tiberiu a decis să îşi
schimbe gândurile, sentimentele şi comportamentul faţă de copiii săi şi şi-a
dat seama că poate astfel să se bucure de ei mai mult.

Un al patrulea mod
în care părinţii se enervează este prin a condamna o altă persoană pentru
trăsături sau comportamente intolerabile.
Doamna Leonora îşi considera
fiul ca fiind în mod special supărător atunci când acesta nu îşi păstra camera
ordonată. De câte ori îi găsea camera dezordonată, doamna Leonora îi reproşa
fiului său că este împrăştiat, leneş şi neglijent şi îl pedepsea nepermiţându-i
să iasă din cameră tot weekend-ul. Dar, în loc ca acest lucru să aibă ca efect
o cameră mai curată, nu făcea decât să producă frustrare şi enervare atât mamei
cât şi fiului.
„Băiatul ăsta e atât de îngrozitor,
leneş şi nepăsător", se plânge ea unei prietene.
„Îţi dai seama că te superi pe
tine însăţi şi îl condamni pe fiul tău doar din cauza unei singure trăsături
care nu îţi place? Gândeşte-te la toate însuşirile
şi comportamentele lui bune pe care le neglijezi când gândeşti aşa"
îi răspunse prietena ei.
„Păi adevărul e că metoda mea
nu prea are efect," recunoscu doamna Leonora.
„Nu o să-mi placă niciodată
faptul că e dezordonat, dar voi încerca să ignor asta şi să mă concentrez
asupra aspectelor lui bune."
Şi pe măsură ce relaţia lor se
îmbunătăţea, doamna Leonora îşi dădea seama că era într-adevăr nepotrivit să
condamne întreaga persoană a copilului său doar din cauza câtorva trăsături
deranjante.
Puteţi învăţa săj
faceţi faţă enervării identificandu-vă gândurile distructive şi schimbându-le
în gânduri folositoare. Cu cât sunteţi mai conştient de propriul sistem de
convingeri, cu atâjt veţi fi mai capabil să alegeţi dvs. înşivă modul în care
vă veţi simţi. Alegând să vă simţiţi într-un mod mai adecvat şi să vă
comportaţi mai eficient, puteţi deveni un model mai bun pentru copiii dvs.
lată alte câteva sugestii pe care le puteţi urma atunci când încercaţi
să vă reduceţi enervarea:
1. Acceptaţi enervarea.
Nu fiţi atât de
perfecţionist încât să pretindeţi să nu vă enervati niciodată. Enervarea este
un obicei pe care l-aţi practicat îndelung, astfel încât înlăturarea lui va
necesita timp şi efort continuu. A vă enerva pe dvs. înşivă doar fiindcă
sunteţi nervoşi pe alţii nu înseamnă decât să vă faceţi necazuri în plus.
2. Prefaceţi-vă că sunteţi enervat.
Puteţi de asemenea
să vă prefaceţi că v-aţi enervat, fără sentimentul de enervare propriu zis.
Ridicarea vocii şi o încruntare pot să întărească un îndemn de a merge la
culcare pentru copii, însă înfăţişarea furioasă poate să funcţioneze şi mai
bine dacă de fapt nu simţiţi enervare la momentul respectiv.
3. Automonitorizaţi-vă.
Ţineţi o evidenţă a
momentelor când v-aţi enervat, notând ora, locul şi situaţia asociată cu
răspunsul de enervare. Încercaţi să vedeţi dacă nu cumva există un tipar.
4. Toleraţi enervarea.
Aduceţi-vă aminte
că e normal pentru un copil să fie activ, gălăgios şi plin de energie, aşa că
nu vă va fi de nici un folos să vă enervaţi datorită acestui comportament Vă
puteţi învăţa copilul să se descurce mai bine, dar probabil că nu veţi reuşi niciodată
să îi schimbaţi firea, aşa că mai bine obişnuiţi-vă cu gândul acesta.
5. Amânaţi-vă enervarea.
Număraţi până la
zece şi respiraţi adânc înainte de a răspunde.
6. Exprimaţi-vă enervarea.
Exprimaţi-vă
iritarea atunci când o simţiţi. Nu vă reprimaţi trăirile pentru ca apoi să
răbufniţi într-o explozie de furie.
7. Investigaţi sentimentul.
Identificaţi
întotdeauna imperativele de genul „trebuie" şi „este neapărat
necesar" pe care vi le spuneţi. Ele pot provoca explozii de enervare.
8. Imaginaţi-vă că sunteţi enervat.
Imageria Raţîonal-Emotivă
este un exerciţiu care poate ajuta la prevenirea enervării sau transformarea
acesteia în iritare. Imaginaţi-vă într-o situaţie care în mod normal v-ar
enerva. De exemplu, imaginaţi-vă că copilul dvs. înjură, se plânge sau se
smiorcăie. începeţi prin a vă permite să vă simţiţi enervat. Când simţiţi cu
adevărat că v-aţi enervat, exersaţi transformarea enervării în iritare sau
neplăcere. Când vă schimbaţi trăirile, de fapt schimbaţi credinţele iraţionale
în credinţe raţionale. Încercaţi să folosiţi această tehnică timp de zece
minute în fiecare zi. Dacă exersaţi răspunsuri mai adecvate, creşteţi
probabilitatea de a răspunde mai potrivit atunci când situaţia va apare
într-adevăr.
9. Aduceţi-vă aminte.
Amintiţi-vă întotdeauna
că puteţi să învăţaţi să vă controlaţi enervarea.
Învăţaţi-vă copilul/elevul să facă fată enervării
Vă puteţi ajuta
copiii/elevii prin a-i învăţa să facă faţă propriei lor enervări.
În cartea lor
intitulată „Cum să creşti un copil fericit şi sănătos din punct de vedere emoţional",
Ellis şi Wolfe sugerează câteva moduri de a realiza acest lucru:
1.
Reacţionaţi cu calm dar ferm
atunci când copilul/elevul dvs. este nervos. Daca vă supăraţi sau vă enervaţi
pe copilul dvs. fiindcă îşi exprimă enervarea, îi transmiteţi mesajul că e
normal să se enerveze dacă nu obţine ceea ce vrea. Când însă rămâneţi calm şi
ferm, îi oferiţi copilului dvs. un bun model despre cum să facă faţă frustrării
şi veţi creşte probabilitatea ca acesta să se calmeze în scurt timp.
2.
Eliminaţi frustrările inutile.
Copiii se pot uşor simţi copleşiţi de prea multă frustrare, asa ca incercati sa
pastrati frustrarea la un nivel acceptabil. Copilul dvs. va reuşi mai bine în
viaţă dacă începe prin a înfrunta un număr minim de frustrări necesare. După ce
copiii învaţă să facă faţă micilor frustrări, vor învăţa să tolereze şi unele
mai mari.
3.
Copiii tind să reacţioneze
exagerat la disconforturi precum oboseala, foamea, căldura sau frigul excesiv.
Acceptaţi faptul că de regulă copilul dvs. va tinde să reacţioneze mai
iraţional şi să aibă explozii de furie, atunci când se simte inconfortabil din
punct de vedere fizic.
4.
Nu condamnaţi sau pedepsiţi copiii
fiindcă îşi exprimă mânia. Demonstraţi-le verbal şi nonverbal că, deşi nu vă
place comportamentul lor, totuşi îi iubiţi. Ajutaţi-i să se comporte altfel
fără a-i critica.
5.
Ajutaţi-vă copiii/elevii să
înţeleagă că sunt responsabili pentru crearea propriei enervări şi învăţaţi-i
cum să transforme enervarea în iritare sau dezamăgire.
6.
Uneori este înţelept să lăsăm
copiii foarte mici să îşi exprime toată furia, pentru a se linişti. Chiar şi în
cazul copiilor mai mari, este greu să te înţelegi cu ei când sunt în mijlocul
unei crize de furie. Când credeţi că ar fi total inutil să încercaţi să
schimbaţi furia copilului dvs. prin conversaţie raţională, sugeraţi-i o
activitate alternativă, precum efectuarea unui comision sau vizitarea unei
prieten, pentru a-l ajuta pe copil să se calmeze. Aşteptaţi până când enervarea
copilului a scăzut înainte de a-l ajuta să înveţe cum să facă faţă mai bine
situaţiei data viitoare.
7.
Încercaţi să vă purtaţi în mod
echitabil cu copiii/elevii dvs.
8.
Puteţi face faţă sentimentelor de
frustrare ajutându-i pe copiii/elevii dvs. să înţeleagă că nu trebuie să aibă
tot ceea ce îşi doresc.
9.
De asemenea, aduceţi-vă aminte că
lauda şi atenţia venită din partea dvs. sunt modalităţi pline de efect pe care
le puteţi folosi pentru a modela comportamentul copilului în direcţia dorită.
Dacă daţi o atenţie minimă crizelor de furie şi atenţie maximă răspunsurilor
calme la frustrare, copilul dvs. va începe să răspundă mai frecvent cu
răspunsuri calme.
10.
Şi încercaţi să vă păstraţi simţul
umorului atunci când aveţi de-a face cu un copil furios - vă va ajuta să
toleraţi mult mai uşor aproape orice situaţie.
Prelucrare din cartea “Poveşti raţionale pentru copii” de Virginia Waters,
tradusa şi adaptata în limba română de: Daniel David, Adrian Opre, Laura Petra;
publicata de Deac Corina, psiholog cu drept de liberă practică, specialist * autonom
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu