Lectia 3: Dezvoltaţi-vă toleranţa la frustrare
Sumar
Statutul de părinte/edudator implică de obicei
un important grad de frustrare. Pentru a vă uşura sarcina, ar fi mai înţelept
să învăţaţi să toleraţi frustrarea, mai degrabă decât să încercaţi sâ o
eliminaţi pomplet. De exemplu, doamna Georgeta, despre care se va vorbi mai jos,
ar găsi inutilă încercarea de a-şi diminua frustrarea făcând mereu curat şi
îndepărtând întreaga mjizerie şi dezordine din casa sa. O soluţie mai eficientă
ar fi ca doamna Georgeta să îşi dea seama că murdăria şi dezordinea sunt
câteodată inevitabile atunci când ai trei copii. De aceea, decât să
pretindă ca dezordinea să nu mai existe, ea ar putea să îi accepte existenţa, preferând ca ea să nu
mai existe. Decât să considere că este îngrozitor, oribil şi! cumplit
că gospodăria sa nu este „aşa cum ar trebui să fie", doamna Georgeta ar
putea să îşi dea seama că este rău, dar
nu este catastrofal faptul că în casa ei curăţenia nu este aşa cum ar prefera
dânsa; la urma urmei ar putea să fie şi mai rău decât este!; Pe scurt, doamna
Georgeta ar putea să decidă să accepte frustrarea, în loc să se necăjească
datorita ei şi astfel să îi facă faţă mai uşor şi mai cu folos. Şi la fel
puteti face si dvs.!
|
|||||||||||||
Introducere
Ocupaţia de
părinte/educator poate fi plină de frustrări. De multe ori, un copil sau mai
mulţi nu ne permit să facem tot ceea ce ne-am propus să realizăm. Înseamnă oare
asta că părinţii/educatorii trebuie să se simtă supăraţi, plini de resentimente
sau deprimaţi în faţa acestei frustrări constante? Deşi uneori părinţii pot să
aleagă să se necăjească atunci când le sunt zădărnicite planurile, au şi alte
soluţii deoarece cauza frustrării constă mai degrabă într-un fapt din
realitate, decât dintr-un sentiment: o frustrare este orice obstacol care
intervine între noi şi scopul nostru. Modul în care vedem acest obstacol este
cel care determină felul în care ne simţim atunci când suntem blocaţi în drumul
nostru către atingerea scopului. În consecinţă, este posibil şi de dorit ca
părinţii să simtă mai degrabă părere de rău decât neputinţă şi supărare, când
sunt confruntaţi cu frustrarea.
Scopul doamnei Georgeta este
să îşi păstreze casa absolut curată. Vrea ca toate camerele să fie îngrijite şi
curate tot timpul; totuşi, ea mai are şi trei copiii mici care nu au aceeaşi
părere în legătură cu importanţa curăţeniei. îşi aruncă hainele murdare pe jos,
lasă urme de noroi pe covor şi lasă vase nespălate peste tot. Ce crezi că simte
doamna Georgeta faţă de copiii ei atunci când aceştia îi produc frustrare? Ea
este furioasă tot timpul, deoarece pretinde copiilor ei să nu se mai poarte
astfel. Fiecare şosetă murdară de pe podea, fiecare urmă de pantof cu noroi de
pe covor, fiecare pahar folosit şi lăsat pe masă o fac să izbucnească într-un
acces de furie.
Cât de mult credeţi
că reuşeşte doamna Georgeta să schimbe situaţia, atunci când se enervează?
Credeţi că ar putea reacţiona şi altfel? Cum ar putea să facă faţă mai bine
frustrării? În continuare, veţi afla răspunsul la acestea şi la alte întrebări
despre cum să înveţi să îţi creşti toleranţa la frustrare.
Toleranţa scăzută la frustrare şi consecinţele el
Toate fiinţele
umane trăiesc zilnic un oarecare nivel de frustrare, deoarece este normal ca
anumite obstacole să interfereaze cu planurile şi cu obiectivele noastre. După
cum am afirmat anterior, nu prezenţa frustrării este problematică, ci
atitudinea noastră faţă de frustrare, care creează fie sentimente utile şi
potrivite, fie sentimente neplăcute şi nepotrivite. Indivizii cu toleranţă
scăzută la frustrare consideră că orice piedică sau obstacol ce le stă în cale
este un lucru îngrozitor, oribil şi teribil şi prin urmare se necăjesc adesea.
Sunt atât de preocupaţi cu pretenţiile lor ca lucrurile să meargă aşa cum vor
şi se necăjesc atât de mult, încât nu mai sunt în stare să facă faţă cu succes
situaţiei. Doamna Georgeta este un exemplu de părinte care are o toleranţă
scăzută la frustrare.
Un alt exemplu este
d-l Emil, care doreşte să pozeze în faţa celorlalţi ca fiind un părinte
perfect.
În concepţia domnului Emil, un
părinte perfect este acela care are un copil cu o purtare fără cusur. Deja vă
puteţi închipui de ce este permanent frustrat, din moment ce nu există copii
perfecţi şi părinţi perfecţi. De fiecare dată când unul dintre copiii săi se
poartă urât, se plânge sau e neastâmpărat, domnul Emil se simte împiedicat să
îşi atingă scopul de a părea un părinte perfect Cum el consideră că trebuie să
îşi atingă acest scop şi că ar fi îngrozitor să nu se întâmple aşa, de fiecare
dată se simte frustrat şi se enervează.
Toleranţa scăzută la
frustrare este direct legată atât de obişnuinţa de a avea pretenţii imperioase,
cât şi de catastrofare. Când te simţi frustrat, cu cât pretinzi mai mult ca
frustrarea să dispară şi cu cât te plângi mai mult despre cât e de groaznic ca
lucrurile să nu meargă aşa cum vrei tu, cu atât devii mai putin tolerant la
frustrare si cu atât vei fi mai afectat atunci când simţi frustrarea.
Câteva convingeri
iraţionale de bază care duc la tolerantă scăzuta la frustrare sunt următoarele:
1.
Copiii/elevii mei ar trebui să facă întotdeauna ceea ce vreau eu să
facă.
Părinţii care au această mentalitate îşi creează singuri frustrările,
deoarece copiii nu fac întotdeauna ceea ce vor părinţii.
2.
Copiii/elevii mei nu ar trebui să stea în calea planurilor mele.
Vor apărea în mod cert momente în care copiii vor fi un inconvenient
pentru dvs. Dacă pretindeţi cu insistenţă să nu fie aşa, vă creaţi un potenţial
de frustrări frecvente.
3.
Eu şi soţul/soţia trebuie să fim mereu de acord în ceea ce priveşte modul
în care îi tratăm pe
copii.
Ar fi de preferat să fiţi tot timpul de acord, dar a pretinde să se
întâmple cu necesitate aşa este nerealist şi duce la mult disconfort.
4.
Ar fi groaznic, oribil şi teribil ca fiii/elevii mei să nu mă placă sau
să nu mă respecte.
Părinţii/educatorii care menţin această părere se vor simţi în mod
frecvent frustraţi, deoarece vor fi momente în care copiii nu îi vor plăcea sau
respecta.
5.
Ar fi îngrozitor daca nu aş fi un părinte perfect.
După cum am afirmat cu referire la domnul Emil, nu există părinţi
perfecţi şi a considera o catastrofă faptul că nu sunteţi un părinte perfect
înseamnă să vă supuneţi multor frământări emoţionale.
6.
Este cumplit să fiu împiedicat de copiii mei să fac ceea ce vreau.
A te plânge despre cât de cumplita este o situaţie nu
face decât să o înrăutăţească.
Dacă îţi identifici
două sau mai multe dintre aceste convingeri, probabil că ţi se întâmplă să
tolerezi foarte puţină frustrare până să te enervezi, să devii deprimat sau să
schimbi situaţia prin a ceda la rugăminţile copiilor tăi.
Imaginează-ţi cum e
să fii acasă la doamna Melania, care are o toleranţă scăzută la frustrare.
De câte ori copiii ei îi cer ceva,
ea spune „da", fiindcă nu suportă să îi audă plângându-se sau sâcâind-o.
Este mult prea istovitor să le ceară să îşi facă singuri curat în cameră, aşa
că face ea curăţenie. Îi este teamă că dacă îi va pedepsi atunci când se poartă
rău nu o vor mai plăcea, aşa că îi lasă să facă ce vor. De fapt, deoarece crede că nu poate tolera
frustrarea sau disconfortul care ar rezulta din confruntarea cu copiii, ea îi
lasă să o tiranizeze. Datorită toleranţei scăzute la frustrare, doamna Melania
a devenit neputincioasă şi speriată, în timp ce copiii ei au devenit alintaţi
şi nu au învăţat să tolereze frustrarea.
Un alt exemplu de
situaţie indezirabilă la care duce toleranţa scăzută la frustrare este cazul
domnului Virgil.
In cazul d-lui Virgil,
toleranţa redusă la frustrare se manifestă in tendinţa sa de a nu face azi
nimic din ceea ce poate fi amânat şi pe mâine. D-l Virgil îşi spune lucruri
precum „E prea greu să fac curăţenie în pivniţă azi, o să fac săptămâna
viitoare" şi „Sunt prea obosit să o ajut pe Andreea cu tema de casă, o să
o ajut mâine." Cu cât amână mai mult, cu atât îi este mai greu să
realizeze ceva, aşa că ceea ce iniţial era o frustrare mică creşte cu fiecare
amânare, până când în cele din urmă se simte copleşit de toate treburile care
sunt de făcut. Se întreabă adesea de ce copiii lui nu răspund niciodată la
cererile sale de a pune masa sau de a plimba câinele. Nu îşi dă seama că
aceştia nu fac decât să îi imite comportamentul. Rezultatul este o familie
dezorganizată de persoane care mereu amâna câte ceva şi care trăiesc arareori
vreo satisfactie.
În concluzie,
toleranţa scăzută la frustrare are câteva beneficii iluzorii pe termen scurt,
precum confortul crescut pe moment, şi multe dezavantaje, pornind de la
enervare, resentimente şi depresie, până la frustrare crescută în viitor şi
oferirea unui model negativ copiilor/elevilor.
Cum se dezvoltă toleranta la frustrare
Multi oameni
considera ca, fie ai o toleranta la frustrare, fie nu o ai si ca nu e nimic de
făcut în acest ultim caz. Dimpotrivă, abilitatea de
a tolera frustrarea poate fi dezvoltată prin creşterea expunerii la frustrare
şi realizarea faptului ca puteţi să o suportaţi şi că disconfortul nu este
îngrozitor.
Deşi există
diferenţe temperamentale între copii, aceştia nu se nasc cu abilitatea de a
tolera neplăcerile; aceasta se învaţă în timp. De câte ori bebeluşii nu sunt
hrăniţi imediat ce încep să plângă sau nu le sunt schimbate scutecele imediat
ce fac pe ei, aceştia încep să realizeze faptul ca satisfacerea nevoilor nu
este întotdeauna imediată şi astfel încep să tolereze o întârziere mai mare
apărută între dorinţă şi satisfacerea acesteia. Vă amintiţi de doamna Melania
şi cât de repede ceda ea în faţa dorinţelor copiilor ei? Ea împiedică de fapt
un proces de învăţare foarte important; învăţarea amânării recompensei prin
tolerarea frustrării. Pe măsură ce copiii cresc, ei au din ce în ce mai multe
oportunităţi de a-şi dezvolta toleranţa la frustrare. De câte ori întâlnesc un
obstacol în calea scopurilor pe care şi le propun şi sunt încurajaţi să facă
faţă situaţiei de unii singuri, ei de fapt învaţă să îşi dezvolte toleranţa la
frustrare.
Un avantaj
suplimentar al dezvoltării toleranţei la frustrare este că devenim mai capabili
să amânăm o recompensă şi să renunţăm la plăceri momentane, în favoarea unor
câştiguri de lungă durată. De exemplu, părinţii care nu se străduiesc să îşi
disciplineze copiii vor avea probabil de făcut faţă unor probleme de
comportament mai grave pe măsură ce copiii înaintează în vârstă. Părinţii care
acordă timpul şi energia necesare pentru a-şi disciplina copiii vor avea foarte
probabil de făcut faţă la mai puţine probleme de comportament. De asemenea
părinţii care reuşesc să îi facă pe copiii lor să îi ajute la treburile din
gospodărie îi vor aprecia pe aceştia ca fiind mai de ajutor decât părinţii care
consideră că pot să facă totul singuri. .
Pe scurt,
abilitatea de a tolera frustrarea poate fi învăţată şi este adesea necesară
pentru atingerea scopurilor pe termen lung.
Cum să îţi creşti propria toleranţă la frustrare
După cum am afirmat
anterior, frustrarea nu conduce în mod necesar la nefericire. Desigur că este
neplăcut să nu obţii ceea ce vrei sau să apară obstacole în calea atingerii
scopurilor tale, dar nu este nicidecum catastrofal, doar tu percepi lucrurile
aşa. În plus, dacă alegi să te necăjeşti pe seama frustrării, faci şi mai
dificilă încercarea de a trece peste ea.
Următoarele
sugestii sunt menite a vă ajuta să vă creşteţi toleranţa la frustrare:
1.
Verificaţi sursa frustrării. Oare
chiar vă împiedică să obţineţi ceea ce doriţi sau doar aşa o vedeţi dvs.? Un
exemplu de frustrare auto-provocată e un părinte care spune „Aş vrea să îmi
reiau studiile, dar nu pot din cauza copiilor."
2.
Dacă vă daţi seama că sursa
frustrării este reală, e mai bine să îi acceptaţi existenţa. Pretenţia că
frustrarea nu ar trebui să existe sau gândurile catastrofice despre aceasta nu
fac decât să vă crească disconfortul şi nu ajută cu nimic la rezolvarea
situaţiei. Dimpotrivă, pretenţiile exagerate şi gândurile catastrofice fac şi
mai dificilă adaptarea la situaţie.
3.
Daţi-vă seama ca frustrarea nu
este îngrozitoare, oribilă sau cumplită; e pur şi simplu neplăcută.
4.
Conştientizaţi faptul că deşi ar
fi mai bine ca frustrarea să nu existe, nu se poate găsi nici un motiv pentru
care aceasta ar trebui cu necesitate să nu mai existe.
5.
Cu cât este mai mare frustrarea,
cu atât va trebui să vă străduiţi mai mult să o acceptaţi.
6.
Încercaţi să vă convingeţi că nu
trebuie să obţineţi ceea ce vreţi tot timpul.
7.
Realizaţi faptul că, indiferent
cât de nedorită este frustrarea, putea fi şi mai rău.
8.
Atunci când situaţia nu poate fi
schimbată, concentraţi-vă la altceva, în loc să vă plângeţi. Deşi schimbarea
aspectului pe care vă concentraţi nu va duce la dispariţia frustrării, va
preveni crearea unei neplăceri în plus.
9.
Căutaţi alternative. Cu cât
sunteţi mai calm, cu atât veţi fî mai capabil să generaţi soluţii alternative.
10.
Recunoaşteţi faptul că majoritatea
frustrărilor sunt doar temporare şi nu vor dura la nesfârşit.
11.
Fiţi conştient de scopurile dvs. pe
termen lung şî acceptaţi faptul că disconfortul momentan este adesea necesar
pentru a atinge scopuri importante pe termen lung.
12.
Aduceţi-vă aminte că nu frustrarea
este supărătoare, ci atitudinea dvs. faţă de aceasta.
13.
Nu evitaţi situaţiile care v-ar
putea genera frustrare ci, atunci când apar, consideraţi-le ca pe o
oportunitate de dezvoltare a toleranţei la frustrare.
14.
Foloseşte Imageria
Raţional-Emotivă pentru a practica tolerarea frustrării. Imaginaţi-vâ într-o
situaţie frustrantă. Imaginaţi-vă că vă simţiţi enervat, plin de ciudă faţă de
ceilalţi, deprimat sau aşa cum vă simţiţi de obicei în faţa unei frustrări
într-o situaţie concretă. Apoi, schimbaţî-vă starea emoţională într-una mai
adecvată. Schimbaţi enervarea - ca intensitate mare a neplăcerii - în iritare,
deprimarea în tristeţe sau dezamăgire. Schimbarea sentimentelor va pretinde o
schimbare a atitudinii faţă de frustrare.
15.
Asumaţi-vă răspunderea totală
pentru crearea oricărui sentiment pe care îl simţiţi atunci când sunteţi
frustrat.
Ajutaţi-i pe copiii/elevii dvs. Să facă faţă frustrării
Copiii au adesea
mari dificultăţi în a învăţa să facă faţă frustrării. Ca părinte sau educator,
puteţi să le fiţi de mare ajutor pentru a-i învăţa cum să îşi crească toleranţa
la frustrare şi disconfort.
- Oferiţi un bun exemplu. Modul principal prin care copiii
educatorilor învaţă să facă faţă situaţiilor este prin observarea comportamentului
părinţilor şi imitarea acestuia.
- Procedaţi treptat. Nu vă aşteptaţi ca toţj copiii să fie gata
dotaţi cu toleranţă la frustrare, deoarece este ceva ce ei vor învăţa din
practică şi experienţă. Copiii vor deveni mai puţin descurajaţi şi vor învăţa
mai rapid să facă faţă frustrării dacă iniţial sunt confruntaţi cu
frustrări mici, care sunt crescute gradual pe măsură ce toleranţa lor
creşte. E de la sine înţeles că aceştia nu pot fi întotdeauna puşi la
adăpost de frustrări mari care sunt peste limita lor de toleranţă. Totuşi,
este înţelept să se înceapă de la frustrări mici, pentru a nu îngreuna
procesul de învăţare.
- Aveţi răbdare. Procesul de a-i învăţa pe copii să tolereze
frustrarea va necesita timp, efort şi energie. încercaţi să nu vă simţiţi
frustrat de acest proces şi acceptati incercarile mai putin reusite ale
copiilor.
- Ajutaţi-i să accepte ceea ce nu poate fi schimbat. Arătaţi-le că
este inutil sa pretinda ca o situatie sa fie diferita de cum este şi că
faptul că se necăjesc pentru că lucrurile nu merg aşa cum vor ei nu face
decât să le înrăutăţească situaţia.
- Atrageţi-le atenţia copiilor/elevilor că nimic nu este îngrozitor,
oribil sau cumplit şi că situaţia ar putea întotdeauna să fie şi mai rea.
- Recompensaţi-i pe copiii/elevii dvs. pentru încercările lor de a
tolera frustrarea. Faceţi efortul de a observa când copiii dvs. fac faţă
frustrării şi arătaţi-le că sunteţi conştient de asta şi că le apreciaţi
efortul. Comportamentul care primeşte un răspuns pozitiv de la persoanele
importante din jur este mai probabil să fie repetat în timp.
- Ignoraţi-i pe copii/elevi atunci când dau dovadă de toleranţă
scăzută la frustrare. Comportamente care nu sunt recompensate nici măcar
cu atenţia dvs. probabil vor scădea în frecvenţă.
- Încurajaţi-i pe copiii/elevii dvs. să renunţe la plăcerile de
moment în favoarea unor câştiguri de lungă durată.
- Învăţaţi-i pe copii/elevi să practice tolerarea frustrării prin
utilizarea Imageriei Rational-Emotive.
- Lăsaţi-i pe copiii/elevii dvs. să încerce de unii singuri tot felul
de lucruri. Deşi s- ar putea să vă doriţi să săriţi şi să îi ajutaţi să
îşi lege şireturile, să îşi facă patul sau să îşi rezolve disputele, asta
nu îi va ajuta să îşi dezvolte toleranţa la frustrare. Acceptaţi faptul că
a învăţa să faci faţă unei frustrări implică un anumit grad de efort şi
disconfort.
- Evidenţiaţi-le consecinţele pozitive ale toleranţei ridicate la
frustrare, cum sunt câştigurile pe termen lung, un confort emoţional
sporit, abilitatea crescută de a rezolva probleme, plăcerea de a obţine
ceea ce îţi doreşti după ce depui un efort, etc.
Prelucrare din cartea “Poveşti raţionale pentru copii” de Virginia Waters,
tradusa şi adaptata în limba română de: Daniel David, Adrian Opre, Laura Petra;
publicata de Deac Corina, psiholog cu drept de liberă practică, specialist * autonom
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu