Lectia 4: Când frica ne stă în cale
Sumar
Părinţii îşi creează propriile frici şi nelinişti
prin modul în care evaluează realitatea. Puteţi alege să vă simţiţi mai puţin
speriat şi puteţi încerca să vă schimbaţi părerile despre lume în loc să
gândiţi ca „ar fi îngrozitor să nu fiu un părinte perfect", aduceţi-vă
aminte că nu există părinţi perfecţi!
Deşi este de nedorit, comiterea de
greşeli este o parte inevitabilă a condiţiei de părinte şi a condiţiei umane în
general.
Decât să insistaţi în a susţine că :
„copiii mei trebuie să se afle totdeauna în siguranţă", amintiţi-vă că
toţi copiii experienţiază un oarecare disconfort şi pericol şi că este
important pentru creşterea şi dezvoltarea lor să înveţe să îi facă faţă şi să
ÎI accepte.
În loc să credeţi că „dacă ceva e
periculos, trebuie să mă îngrijorez tot timpul", aduceţi-vă aminte că
nimeni nu a împiedicat un lucru rău să se întâmple doar fiindcă şi-a făcut
griji despre asta. Faceţi tot ce vă stă în putinţă pentru a evita pericolele
serioase şi apoi uitaţi de ele.
În loc să vă spuneţi „cât de groaznic ar
fi să pierd dragostea şi aprobarea copiilor mei şi a celorlalţi", puteţi
accepta faptul că nimeni nu vă va iubi şi aprecia tot timpul şi că nu e nimic
îngrozitor în asta.
Decât să consideraţi că „trebuie să îmi
fac griji dacă e să mă consider un părinte bun", mai bine gândiţi-vă că
veţi fi un părinte mai bun dacă veţi fi doar preocupat de soarta copiilor şi nu
plin de teamă.
Încercând să depăşiţi şi să faceţi faţă
propriilor temeri, veţi reuşi nu doar să vă creaţi o dispoziţie emoţională
confortabilă şi să vă creşteţi şansele de a fi un părinte cât se poate de bun;
în acelaşi timp veţi creşte şi probabilitatea ca pe viitor copiii dvs. să poată
face faţă eficient propriilor lor temeri.
|
|||||||||||||
O poveste de groază pentru părinţi
A fost o dată ca niciodata un
cuplu fericit, lipsit de griji, pe nume Todea. S-au decis la un moment dat, că
ceea ce aveau nevoie cu adevărat pentru a-şi completa familia ar fi un micuţ
Todea. Aşa că au plănuit nerăbdători sosirea pe lume a primului lor copil. Dar,
din momentul în care Alina Todea a venit pe lume, părinţii ei nu s-au mai
simţit liberi. Au devenit îngroziţi şi stresaţi la gândul că purtau toată
responsabilitatea îngrijirii Alinei.
Când Alina era încă un
bebeluş, Mămica şi Tăticul Todea stăteau treji toată noaptea.
„Dar dacă s-ar sufoca în
timpul somnului?" se întrebau. „Sau dacă ar tot plânge şi nu am auzi-o?".
în timpul zilei, se îngrijorau în legătură cu mâncatul, strănutatul şi
sughiţul.
Oare mananca suficient? Oare
mananca prea mult? Oare nu face pneumonie?
Oare are colici?" se
întrebau. Ca urmare, îşi petreceau o groază de timp chemându-l pe medicul
pediatru să le spună tot ce se poate despre starea sănătăţii Alinei.
Cu cât Alina creştea, cu atât
creşteau şi grijile în privinţa ei.
„Creşte oare destul de repede?
Se dezvoltă oare prea repede?"
„Să lăsăm lumina de veghe
aprinsă noaptea sau nu? Să o dăm la grădiniţă sau să nu o dăm? Să-i mai dăm
câte o palmă din când în când sau nu? Oare are suficienţi prieteni? Oare are
prietenii potriviţi? Când e momentul potrivit să discutăm despre sex cu ea,
fără să o şocăm? Oare dacă o lăsăm să mănânce dulciuri i se vor strica dinţii?
Oare dacă nu o lăsăm să mănânce dulciuri ne va purta pică? Oare 14 ani e o
vârstă la care să poată avea întâlnire cu un băiat? Dacă rămâne
însărcinată?". Şi tot aşa!
Punctele de cotitură din
copilăria şi din adolescenţa Alinei coincideau cu modificări în motivele de
îngrijorare ale părinţilor, dar nu trecea zi în care vreunul dintre părinţi să
nu se îngrijoreze în privinţa vreunor aspecte din viaţa Alinei.
„Nu mi-aş fi dat seama
niciodată că a fi părinte înseamnă o muncă atât de epuizantă," îi spunea
Tăticul Todea Mămicii Todea.
„Dacă vrem ca Alina să devină
perfectă, trebuie să acceptăm să fim stresafi şi nervoşi pentru încă câţiva
ani," îi spunea Mămica Todea Tăticului Todea. „Sunt o mulţime de pericole
de care trebuie să ne neliniştim."
„Da," încuviinţă Tăticul
Todea. „Şi ar fi o adevărată catastrofă dacă am face un pas greşit şi nu am
creşte-o cum se cuvine pe Alina."
Şi aşa, cuplul Todea se simţea
tot mai înspăimântat odată cu creşterea Alinei şi cu expunerea ei la tot mai
multe pericole posibile.
Apoi, într-o bună zi, familia
Todea şi-a dat seama că Alina crescuse şi că nimic îngrozitor nu i se
întâmplase între timp.
„Phiu,"suspinară unul
către celălalt, „acum că Alina a crescut şi are familia ei, nu mai trebuie să
ne mai temem de nimic. Ne-am făcut treaba."
Dar chiar când începeau să se
liniştească şi să îşi reia viaţa lipsită de griji de dinainte, Alina îi anunţă
că va avea un copil.
„Cum va fi ea vreodată în
stare să aibă grijă de un copil?" se întrebară temători.
Morala acestei
poveşti este (alegeţi o variantă):
A. Dacă vrei să fii lipsit de griji, fii
„lipsit" de copii.
B. Dacă vrei să ai un copil, acceptă faptul
că vei fi îngrijorat şi neliniştit tot timpul.
C. A fi un părinte perfect necesită
îngrijorare constantă.
D. Toate cele de mai sus.
Dacă eşti de acord
cu oricare dintre aceste variante sau dacă citeşti povestea şi îţi spui: „Păi
nu aşa ar trebui să se poarte orice părinte?", atunci citeşte în continuare.
Cum ne stă frica în cale
Mulţi părinţi îşi
dau seama că sunt mai tot timpul plini de frică şi de nelinişte când îşi cresc
copiii. Minţile lor sunt încărcate de gânduri înspăimântătoare legate de tot
ceea ce ar putea să meargă prost cu copiii lor: de la pericole fizice, probleme
de tip social până la tulburări emoţionale. Ei îşi imaginează toate pericolele
care pândesc în lume şi care îi împiedică sa crească nişte copii sănătoşi şi
fericiţi.
Părinţii încearcă
să facă tot ce pot pentru a avea grijă de copiii lor. Dar când au pretenţia ca
ei înşişi să fie perfecţi, iar copiii lor să fie fără defecte, se poate ca
frica lor legată de reuşită să nu le fie de ajutor pentru a deveni educatori
eficienţi.
lată câteva dintre
modurile în care frica le stă în cale:
1.
Părinţii temători sunt de obicei
părinţi hiper-protectivi. Încercând să îşi salveze copiii de la orice fel de
neplăceri, le refuză experienţele care ar putea duce la dezvoltarea şi
independenţa lor.
2.
Părinţii temători, care văd
pericole peste tot, sunt de obicei neliniştiţi şî supăraţi. Astfel, sunt mai
puţin capabili decât părinţii calmi să se implice în activităţi plăcute cu
copiii lor.
3.
Părinţii temători îşi învaţă la
rândul lor copiii să se teamă. Cum copiii observă că părinţii sunt stresaţi mai
tot timpul, ei vor considera că acele sîtuatii sunt periculoase şi că ar trebui
să reacţioneze cu frică.
4.
Părinţii care se tem de
dezaprobarea copiilor lor nu vor fi fermi în creşterea acestora, de teamă că ar
pierde dragostea lor.
5.
Părinţii cărora le este teamă de
faptul că ceilalţi i-ar putea considera părinţi incapabili, vor interacţiona cu
copiii lor aşa cum cred că s-ar cuveni să o facă, nu cum simt ei natural;
aceasta nu ar folosi nici părinţilor, nici copiilor.
6.
Frica tinde să se extindă.
Părinţii cărora le este teamă de câteva lucruri, vor observa că în timp ajung
să se teamă de tot mai multe lucruri.
7.
Părinţii plini de frică şi
nelinişte nu gândesc logic. Sunt mai puţin capabili decât părinţii calmi să
rezolve probleme şi ar putea să întâmpine dificultăţi în luarea unor decizii
importante legate de copiii lor.
8.
Părinţii temători sunt atât de
preocupaţi încercând să evite o catastrofă viitoare, încât ratează plăcerea de a-i vedea pe copiii
lor crescând şi dezvoltându-se în prezent.
Cum puteţi deveni permanent temător şi nelinistit fără prea mult efort
Oamenii îşi creează
sentimente de frici şi nelinişte văzând pericole peste tot şi considerând că
dacă o situşţîe reprezintă un pericol posibil, trebuie să te îngrijorezi
permanent în legătură cu ea. Prezenţa unor pericole în jur nu creează automat
frică şi nelinişte. De fapt, ceea ce oamenii
gândesc, cred sau îşi spun despre pericol, le creează un sentiment neplăcut şi
inutil. Părinţii nu se vor mai îngrijora în legătură cu copiii lor şi cu
ei înşişi dacă se vor raporta la situaţii într-un mod logic şi raţional.
Următoarele exemple
vor prezenta unele convingeri dăunătoare despre copii şi creşterea lor, care
vor produce garantat anxietate crescută permanentă. Dacă sunteţi unul dintre
acei părinţi care consideră că îngrijorarea şi frica reprezintă aspecte importante
din creşterea copiilor, încercaţi să vedeţi cum se aplică acestea în cazul dvs.
1. „Trebuie să fiu un părinte perfect. Dacă nu sunt
întotdeauna calm, competent şi corect în modul în care îmi tratez copiii,
aceştia se vor dezvolta prost"
Doamna
Elena îl creşte de una singură pe fîul ei Tudor.
„Dacă
nu am grijă mereu de felul în care îl cresc pe Tudor, va deveni un
delincvent," spune ea. „Cred că daca nu are un tată care să îl ghideze,
este cu atât mai important să fac totul aşa cum trebuie. Sunt întotdeauna
înspăimântată că voi face o greşeală şi că Tudor va avea de suferit. Sunt
singura responsabilă de creşterea lui şi dacă va da greş nu mi-aş ierta-o
niciodată."
Asumându-şi toată
responsabilitatea pentru acţiunile fiului ei şi considerând că reuşita ei ca
părinte şi ca fiinţă umană depinde de felul în care va creşte Tudor, doamna
Elena se va simţi cu siguranţă permanent urmărită de teamă. Asta deoarece
atâta timp cât fiul ei este în viaţă, există întotdeauna posibilitatea ca el să
facă o greşeală sau să o apuce pe o cale greşită. Dacă s-ar întâmpla aşa,
doamna Elena s-ar învinovăţi teribil fiindcă nu a fost un părinte perfect.
2. „Trebuie să am grijă astfel încât copilul meu să nu se
simtă niciodată inconfortabil, să nu fie rănit sau să nu fie în vreun
pericol."
Domnul
Mureşan trăieşte cu soţia sa şi cele două fete într-un oraş mare.
„Le
voi oferi fetelor mele toate lucrurile pe care nu ie-am avut pe când eram
copil", spune el. „Trebuie să mă asigur că sunt întotdeauna în siguranţă
şi trebuie să le protejez de toate neplăcerile prin care am trecut eu."
Domnul
Mureşan se simte adesea neliniştit şi temător gândindu-se la faptul că copiii
săi vor da peste pericole în oraş dacă el nu este acolo să îi supravegheze. E
îngrijorat că ar putea fi agresate sau jefuite dacă ar merge singure la şcoală,
aşa că le însoţeşte până acolo şi insistă ca soţia lui să le conducă înapoi
acasă. Nu le lasă să se implice în activităţi sportive, deoarece ar putea să se
rănească. Consideră că majoritatea celorlalţi copii nu sunt suficient de buni,
aşa că le interzice prietenia cu aceştia.
Datorită pretenţiei
ca fetele sale să fie întotdeauna în siguranţă, domnul Mureşan le îngrădeşte
viaţa şi le răpeşte multe din plăcerile copilăriei. în acelaşi timp, îşi
creează propria frică, pe care apoi o transmite şi copiilor.
3. „Ar fi îngrozitor dacă copiii mei nu m-ar iubi tot
timpul."
Doamna
Mariana este mereu îngrozită de faptul că va pierde dragostea şi aprecierea
copiilor săi dacă îi disciplinează.
„Nu
aş suporta să mă urască nici măcar pentru o secundă.", spune ea. „încerc
din răsputeri să nu fac lucruri care i-ar supăra sau i-ar întoarce împotriva
mea. Cel mai rău lucru imaginabil ar fi ca ei să mă respingă."
Această idee a
facut-o pe doamna Mariana incapabilă să controleze comportamentul copiilor săi.
Aceştia şi-au pierdut respectul faţă de mama lor, o domină, în timp ce ea
continuă totuşi să creadă că ar fi cumplit ca aceştia să nu o mai iubească.
Rezultatul este o teamă permanentă şi insidioasă.
4, „Este îngrozitor ca ceilalţi să nu aprobe modul in
care eu imi cresc copiii.”
Domnul
Victor e îngrijorat de felul în care ceilalţi evaluează modul în care îşi
creşte copiii.
,Ar
fi cu totul şi cu totul oribil dacă ceilalţi ar crede că sunt un părinte
lamentabil. De câte ori ies cu copiii mi-e teamă că se vor purta necuviincios
şi că oamenii se vor uita la mine şi vor gândi că sunt un tată ineficient"
„Comportamentul
copiilor e atât de greu de prezis încât mă simt stresat de câte ori ieşim
undeva, mai ales când mergem în vizită la socrii mei. Aceştia sunt foarte
severi când vine vorba de copii, iar copiii mei sunt obişnuiţi cu o atmosferă
mai lejeră. Din punctul de vedere al socrilor mei, copiii fac întotdeauna ceva
rău. Deja îmi pot imagina cum mă consideră un tată incapabil. Mă consum nervos
de fiecare dată când îi vizităm, şi mă simt stresat doar când mă gândesc că
urmează să mergem în vizită."
Deoarece consideră
că este îngrozitor ca ceilalţi să creadă că e un părinte imperfect, cu
siguranţă că domnul Victor se va simţi temător şi nelalocul lui în majoritatea
timpului.
5. „Dacă nu sunt tot timpul neliniştit şi
temător cu privire la bunăstarea copiilor mei, înseamnă că sunt un părinte
lamentabil."
Doamna
Cristea consideră că pentru a fi un părinte bun trebuie să se îngrijoreze tot
timpul.
„Până
la urmă", cugetă ea, „desigur că sunt multe pericole în lume şi copiii
sunt în permanenţă expuşi la ele. Dacă nu sunt îngrijorata pentru ei, cine ştie
ce lucruri îngrozitoare o să li se întâmple! Copiii nu pot să se teamă de ceea
ce ar putea să li se întâmpie, nu văd toate pericolele, aşa că eu sunt cea care
trebuie să se îngrijoreze în locul lor şi să îi învăţ cât este de periculoasă
lumea în care trăim."
„Câteodată
cred că dacă îmi imaginez întotdeauna ce e mai rău, atunci răul nu se va
întâmpla. Aşa m-a crescut mama pe mine şi cel puţin atâta pot să fac şi eu
pentru copiii mei."
Considerând frica o
parte necesară a creşterii copiilor, doamna Cristea s-a asigurat că atâta timp
cât va avea copii, va fi dominată de teamă.
Cum să faci faţă anxietăţii şî fricii
Calitatea de parinte este intr-adevar o
responsabilitate importantă, dar este posibil să vă creşteţi copiii fără a fi
permanent temător. Prin schimbarea unora dintre convingerile dăunătoare
menţionate anterior în convingeri utile, părinţii pot învăţa să devină
preocupaţi şi interesaţi de soarta copiilor mai degrabă decât temători şi
anxioşi pentru aceştia. Cu alte cuvinte, pot învăţa sâ se comporte în moduri
care duc la o educare mai eficientă a copiilor.
- Dacă doamna Elena şi-ar examina convingerea că trebuie să fie un
părinte perfect, şi-ar da seama că nu există părinţi perfecţi şt nici
copii perfecţi. Pretenţia de a fi ceva ce e îi este imposibil să fie
(adică perfectă) nu are nici un sens şi duce la supărare şi frustrare, O
alegere mai bună pentru doamna Elena ar fi să prefere să fie un părinte
cât de bun cu putinţă, şi să se accepte pe sine atunci când face greşeli
pe care orice părinte le face.
- Domnul Mureşan ar putea să încerce să îşi modifice convingerea că
„trebuie să le ofer copiilor mei confort şî siguranţă tot timpul" cu „mi-ar
plăcea să îi pot feri pe copiii mei de experienţe dureroase şi
periculoase, dar îmi dau seama că un anumit grad de disconfort şi asumare
de riscuri este important pentru creşterea şi dezvoltarea lor."
- Doamna Mariana ar face mai bine să renunţe la nevoia ei constantă
de iubire şi aprobare din partea copiilor ei, dacă vrea să îşi reducă
frica permanentă. Ar putea să prefere ca ei să o iubească tot timpul,
realizând în acelaşi timp faptul că daca le limitează acţiunile pentru
propria lor creştere şi bunăstare, vor fi momente când copii nu o vor
plăcea.
- Domnul Victor ar putea să se simtă mai puţin anxios cu privire la
evaluările celorlalţi legate de competenţa sa ca părinte dacă ar încerca
să prefere ca aceştia să îi aprobe modul de creştere a copiilor, fără să
se desconsidere şi fără să accepte în mod necesar ca adevărate evaluările
celorlalţi atunci când îl dezaprobă. Ar putea, de asemenea, să îşi dea
seama că deşi uneori se poartă mai puţin perfect, aceasta nu înseamnă că a
eşuat complet ca şi părinte.
- În loc să considere că frica şi calitatea de părinte sunt de
neseparat, doamna Cristea ar putea să testeze puţin cum stau lucrurile în
realitate. Ar putea începe prin a observa comportamentul cunoştinţelor şi
prietenilor pe care îi consideră a fi părinţi buni şi prin a le cere
sfatul. Prdbabil că şi-ar da seama că aceştia nu sunt mereu la fel de
temători precum este ea. De asemenea, s-ar putea întreba dacă generarea
tuturor acelor trăiri neplăcute o ajută cu adevărat să îşi atingă scopul
de a fi cel mai bun părinte cu putiifiţă.
Cum puteţi schimba frica în simplă
preocupare? În primul rând, identificaţi lucrurile pe care vi le spuneţi şi
care vă creează frica. Apoi puneţi-vă următoarele întrebări;
- Este aceasta situatie intr-adevar atat de periculoasa precum o fac
eu sa pară?
- Oare îngrijorându-mă cu privire la o situaţie periculoasă chiar o
voi preveni?
- Care sunt consecinţele menţinerii acestui sentiment de frică şi
anxietate?
- Ce gânduri alternative m-ar ajuta să îmi micşorez teama?
- Ce aş câştiga dacă aş renunţa la această frică?
Iată alte câteva
modalităţi prin care părinţii pot învăţa să facă faţă problemelor cu copiii şi
să îşi reducă o parte din temeri:
1. Concentraţi-vă doar asupra prezentului.
Îngrijorarea
este în principal cauzată de gândurile catastrofale cu privire la viitor. Asta
înseamnă ca dacă vă imaginaţi ce s-ar putea întâmpla mai rău, vă
auto-convingeţi că dacă ar putea să se întâmple, chiar se va întâmpla, şi apoi
pretindeţi că nu aţi putea să suportaţi dacă într-adevăr s-ar întâmpla. In
schimb, concentrându-vă asupra prezentului, vă puteţi scurt-circuita imaginarea
unor situaţii care conduc la anxietate şi teama de neplăceri în viitor.
2. Imaginaţi-vă în detaliu tot ce s-ar putea întâmpla mai rău.
Convingeţi-vă
ca puteţi să suportaţi orice. Când se gândesc la viitor, mulţi oameni devin
temători şi anxioşi, pornind de la o imagine vagă a ceea ce s-ar putea
întâmpla. Deoarece de regulă necunoscutul este mai înspăimântător decât o
imagine detaliată a viitorului, aţi putea să vă reduceţi frica imaginându-vă
complet şi viu ceea ce vă provoacă teama.
3. Imaginaţi-vă făcând faţă cu succes situaţiei
Mulţi
oameni se înspăimântă imaginându-se ratând ceva în mod lamentabil. Cu cât se concentrează
mai mult pe aceste imagini, cu atât se auto-condamnă mai tare, devin mai
speriaţi şi probabilitatea de a da greş creşte. Exersaţi imaginându-vă făcând
faţă în mod adecvat situaţiei; de asemenea, exersaţi imaginându-vă făcând faţă
nu foarte onorabil, dar totuşi acceptându-vă pe dvs. înşivă, indiferent de
rezultat.
4. Asumaţi-vă riscuri.
De
câte ori evitaţi ceva din cauză că vă temeţi, practic vă întăriţi frica. De
fiecare dată când faceţi ceva în ciuda fricii, v-o diminuaţi.
5. Amintiti-va ca este mai important sa faci lucruri decat sa le faci
perfect.
6. Expuneţi-vă la lucrurile de care vă temeţi.
Încercaţi
să vă confruntaţi temerile prin paşi mici, treptaţi. Deşi s-ar putea sa vă
simţiţi mai înspăimântat la început, treptat, cu fiecare nou pas, vă veţi simţi
mai confortabil. Dacă puteţi să suportaţi (şi în general puteţi), asumaţi-vă
riscul de a vă expune rapid şi brusc la temerile dvs. şi dovediţi-vă că puteţi
să le depăşiţi elegant şi cu uşurinţa.
7. Folosiţi Imageria Raţional-Emotivă.
Imagînaţi-vă
într-o situaţie care în mod normal ar conduce la teamă: la început simţiţi-vă
cât de înspăimântat şi neliniştit puteţi; apoi imaginaţt-vă că schimbaţi frica
în preocupare şi teamă prin transformarea convingerilor dvs. iraţionale şi
neproductive în unele productive şi raţionale.
8. Aduceţi-vă aminte că nimeni nu a prevenit ceva rău doar
îngrijorându-se.
9. Opriţi-va gândurile obsedante.
Când
vă concentraţi prea mult asupra pericolelor care pândesc în jurul dvs., vă
creaţi o stare permanentă de teamă şi anxietate. Următoarele tehnici v-ar putea
fi de folos:
a.
Tehnica STOP constă în a vă spune
„STOP!" de fiecare dată când vă surprindeţi gândind lucruri
înspăimântătoare care vă revin mereu în minte. Aceasta va întrerupe cursul
gândirii măcar pentru o vreme şi astfel puteţi alege să vă gândiţi la ceva mai
folositor.
b.
A doua tehnică presupune purtarea
unei bande elastice la încheietura mâinii. Pişcaţi-vă cu elasticul ori de câte
ori vă surprindeţi' absorbit în gânduri care vă produc teamă. Pişcătura vă va
distrage atenţia şi vă veţi putea gândi la altceva.
10. Vorbiţi-vă calm când vă simţi speriat
Spuneţi-vă
că „sentimentele de frică sunt produse doar de gândurile mele, îmi produc
singur îngrijorarea şi la fel pot să o
si alung."
11. Acceptaţi-vă pe dvs. înşivă cu toate temerile dvs.
A
te desconsidera deoarece îţi este teamă este ca şi cum ai continua să loveşti
în tine însuţi după ce aî căzut deja la pământ - nu face decât să înrăutăţească
lucrurile. Dacă scopul este acela de a vă diminua supărarea, aţi face mai bine
să vă acceptaţi pe dvs. înşivă atunci când vă simţiţi speriat, să încercaţi să
vă schimbaţi gândurile care vă produc teamă şi să vă diminuaţi trăirile
negative.
12. Acordaţi-vă momente speciale în care să vă îngrijoraţi.
Programaţi-vă
zece minute în fiecare zi pentru îngrijorări şi gânduri catastrofice. Faceţi un
efort de a nu vă îngrijora în nici un alt moment al zilei!
13. Aduceţi-vă aminte că majoritatea copiilor par să atingă maturitatea
indiferent
de cât de mult sau cât de puţin s-au îngrijorat părinţii cu privire la ei şi
indiferent de cât de multe pericole au întâlnit în cale.
Aceste sugestii nu
vă vor elibera total de frică, dar veţi constata că frecvenţa, intensitatea şi
durata trăirilor dvs. de teamă va descreşte dacă le urmaţi.
Cum să vă ajutaţi copiii să îşi depăşească frica
În cartea lor „Cum
să creşti un copil fericit şi sănătos din punct de vedere emoţional",
Ellis şi Wolfe prezintă câteva sugestii utile pentru părinţii care doresc să
îşi ajute copiii să facă faţă mai bine fricii.
- începeţi prin a-i feri pe copii de lucrurile de care se tem precum
câini, zgomote puternice sau insecte. Pe măsură ce se vor simţi mai
confortabil şi competenţi, faceţi-le cunoştinţă din nou, treptat, cu
lucrurile de care se temeau. Însoţiţi această expunere cu formulări
verbale clare cu privire la acele lucruri.
- Încercaţi să îi feriţi pe copiii uşor impresionabili de adulţii şi
copiii mult prea îngrijoraţi.
- Dacă aveţi ţendinţa de a fi un părinte plin de temeri, încercaţi
să vă suprimaţi frica în prezenţa copiilor, pentru ca aceştia să nu vă
preia temerile. Daţi exemple de reacţii lipsite de frică copiilor dvs.,
apoi încercaţi să vă depăşiţi propriile temeri.
- Arătaţi-le copiilor calea raţională de a scăpa de frica lor prin
utilizarea aceloraşi argumente puternice pe care le-aţi folosit pentru a
vă depăşi propriile temeri.
- Din moment ce încercaţi să vă acceptaţi pe dvs. înşivă cu
propriile temeri, nu îi învinovăţiţi sau condamnaţi pe copiii dvs. pentru
temerile lor.
- Folosiţi umorul pentru a-i ajuta pe copiii dvs. să îşi depăşească
temerile.
- Fiţi calm şi răbdător când aveţi de-a face cu temerile copiilor
dvs.
- Aduceţi-vă aminte că uneori copiii îşi neagă propriile temeri şi
evită obiectele şi situaţiile care le determină. Ajutaţi-i pe copiii dvs.
să îşi recunoască şi să îşi accepte temerile, şi apoi încercaţi să îi
ajutaţi să şi le depăşească.
Prelucrare din cartea “Poveşti raţionale pentru copii” de Virginia Waters,
tradusa şi adaptata în limba română de: Daniel David, Adrian Opre, Laura Petra;
publicata de Deac Corina, psiholog cu drept de liberă practică, specialist * autonom
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu