Lectia 1: Capacitatea de a ne rezolva
problemele în mod raţional
Sumar
Oamenii îşi creează adesea neplăceri la nivel emoţional datorită
credinţelor pe care le au şi a modului lor de a evalua o situaţie. Este posibil
să învăţaţi să gândiţi mai raţional şi să vă creaţi sentimente adecvate, nu
dureroase. A gândi raţional nu este doar mai plăcut la nivel emoţional ci
contribuie şi la abilităţile persoanei de a aborda şi de a rezolva probleme
practice. Părinţii care gândesc raţional îşi vor rezolva mai eficient
conflictele cu copiii lor şi îi vor putea învăţa şi pe aceştia cum să se
raporteze raţional la propriile sentimente şi probleme
|
|||||||||||||
Importanta cunoasterii modului de a ne rezolva
propriile probleme
Ce faceţi în momentul în care vă daţi seama că
a apărut o problemă? Aveţi o metodă proprie sau un procedeu pentru a o rezolva?
Vă enervaţi imediat şi începeţi să strigaţi? Sau vă întristaţi şi începeţi să
plângeţi?
Majoritatea adulţilor nu au fost niciodată
învăţaţi cum să se confrunte cu problemele pe care le întâlneau în copilărie şî
cum să şi le rezolve. Ei ajung la maturitate neştiind cum să îşi abordeze
eficient problemele sau cum să se descurce şi să le depăşească. Terapia
Raţional-Emotivă şi Comportamentală a fost conceputa de Albert Ellis pentru a-i
ajuta pe oameni să îşi rezolve mai eficient problemele emoţionale şi să se
descurce mai bine şi cu problemele lor practice. Părinţii care învaţă să îşi
rezolve problemele de natură emoţională în modul prezentat în cadrul Terapiei
Raţional-Emotive şi Comportamentale vor fi mai bine pregătiţi pentru a-şi
rezolva propriile conflicte, cât şi pe cele cu copiii lor şi vor fi capabili să
le sugereze acestora modalităţi mai bune de a-şi rezolva problemele.
Doamna Georgiana are o problemă practică: cum să îl
înveţe pe băiatul ei de doi ani să stea pe toaletă, dacă el refuză acest lucru?
Dacă îl forţează să stea pe toaletă, acesta ţipă, strigă şi o loveşte. Doamna
Georgiana are şi o problemă emoţională din cauza incapacităţii de a îl învăţa
pe fiul ei acest lucru: e furioasă pe el pentru că e un copil atât de
„dificil" şi pe ea însăşi pentru că nu e o mamă mai bună.
Credeţi că furia doamnei Georgiana o ajută în
vreun fel în efortul de a-şi rezolva problema practică cu fiul ei?
Doamna Silvia are şi ea o problemă practicâ cum să o facă
pe fiica ei de 16 ani să ajungă acasă la timp sâmbătă seara? Când fiica ei se
întoarce târziu acasă, doamna Silvia este nemulţumită, dar nu se înfurie. Ea îi
spune acesteia calm, dar cu fermitate, că nu va mai avea voie să iasă sâmbăta
următoare. Fiica ei va trebui să îşi câştige privilegiul de a ieşi sâmbăta,
venind acasă la timp.
Credeţi că faptul că nu se enervează o ajută
pe doamna Silvia să rezolve problema practică pe care o are cu fiica ei?
Diferenta dintre problemele emotionale si problemele practice
Distincţia dintre problemele emoţionale şi
cele practice este una esenţială. Una dintre ideile centrale ale Terapiei
Raţional-Emotive şi Comportamentale este aceea că persoanele sunt afectate la
nivel emoţional de credinţele şi atitudinile lor despre ei înşişi, despre
ceilalţi şi despre viaţă în general.
În termenii
Terapiei Raţional-Emotive şi Comportamentale, problemele emoţionale
rezultă din sentimente care afectează sinele şi scopurile individului, cum ar
fi furia, deprimarea şi vinovăţia. Aceste sentimente constituie o problemă,
deoarece atunci când oamenii le trăiesc, este puţin probabil ca ei să gândească
clar şi productiv sau să se comporte într-un mod benefic. Problemele practice
sunt situaţii reale pe care doriţi să le modificaţi sau să le rezolvaţi cumva.
Este posibil ca pe lângă problema practică cu care vă confruntaţi să aveţi sau
nu şi o problemă emoţională adiacentă.
Este aproape imposibil să vă rezolvaţi
problemele practice atunci când sunteţi tensionat la nivel emoţional, deoarece
sentimentele neproductive generate de gândurile dvs. iraţionale interferează cu
încercările de a vă rezolva logic problemele. Acest capitol vă va învăţa
deprinderi de a rezolva problemele, cu scopul de a vă modifica sentimentele
nepotrivite în sentimente mai adecvate. Astfel, veţi fi capabil să vă rezolvaţi
problemele practice mai eficient.
ABC-ul Terapiei Rational-Emotive si Comportamentale: intelegerea
problemelor emotionale
Lecturând poveştile din prima parte a acestei
cărţi, sesizăm că nu oamenii sau
problemele sunt cele care ne supără. Ne
supărăm noi înşine prin gândurile şi credinţele noastre autodistructive despre
ceilalţi şi despre situaţii. Terapia Raţional-Emotivă şi Comportamentală oferă
un model simplu de tip ABC pentru a înţelege mai uşor aceste idei.
„A"-ul denotă evenimentul sau situaţia
declanşatoare. „B"-ul se referă la gândurile sau credinţele persoanei
legate de situaţie, iar „C"-ul desemnează consecinţele emoţionale care
rezultă de aici. Când ceva se întâmplă la nivelul A şi există o consecinţă la
nivelul C, nu situaţia A e cea care creează acest C; ceea ce vă spuneţi dvs.
înşivă la nivelul B va determina sentimentele de la nivelul C.
Ideea este următoarea:
- A - se întâmplă ceva,
- B - gândiţi şi vă spuneţi ceva despre ceea
ce s-a întâmplat; evaluaţi situaţia A,
- C -
simţiţi ceva.
Domnul Ştefan tocmai s-a întors de la muncă. Merge în
bucătărie să înceapă să pregătească cina şi îşi dă seama că copiii au lăsat
totul într-o dezordine de nedescris. Vasele murdare sunt răspândite pe toată
masa, firimiturile la fel şi doua cutii goale de prăjitură se află pe podea.
Aşadar, domnul Ştefan se simte furios.
Conform modelului ABC, situaţia se prezintă
astfel:
A - Vede bucătăria dezordonată.
B - „Copiii ar fi trebuit să o cureţe."
„Nu suport ca în bucătărie să fie aşa o
dezordine."
„Este groaznic că nici până acum copiii
nu au învăţat să se poarte mai responsabil."
C - Furie
Doamna Elvira îşi aşteaptă fiul, care trebuia să se
întoarcă acasă la ora zece seara. Acum este miezul nopţii, şi mama devine din
ce în ce mai speriată că i s-a întâmplat ceva îngrozitor.
Modelul ABC aplicat în cazul doamnei Elvira
este următorul:
A - Fiul ei
întârzie deja de două ore.
B - „Trebuie să i
se fi întâmplat ceva groaznic."
„Ar fi groaznic să fi avut un
accident."
„Nu aş putea suporta să fie rănit sau,
mai rău, să fi murit."
„Când fiul meu întârzie trebuie să mă
îngrijorez şi să mă supăr."
C - Frică,
anxietate.
Fiica de 8 ani a domnului Valer, care s-a jucat pe-afară
toată după-amiaza, intră fugind în sufragerie, lăsând o dâră de urme de noroi
pe covorul deschis la culoare. Domnul Valer vede mizeria, o prinde pe fată de
braţ, îi trage o palmă şi ţipă la ea că e un copil rău. Ea începe să plângă şi
domnul Valer începe să se simtă vinovat.
Modelul ABC în acest caz ar fi urmăloruî:
A - D-l Valer
strigă la fiica lui şi îi trage o palmă. Ea plânge.
B - „Nu ar fi
trebuit să o lovesc."
„Sunt un tată îngrozitor pentru că am
lovit-o."
„Nu mă va ierta niciodată."
„Am distrus relaţia dintre noi."
C - Vinovăţie.
După cum sugerează aceste exemple, lucrurile
pe care părinţii şi le-au spus la B au creat sentimentele supărătoare,
neproductive de la C. Gândurile lor sunt iraţionale, adică convingeri ilogice
care conduc la sentimente nepotrivite.
Caracteristici ale gândurilor:
Raţionale
- Derivă din
realitate,
- Sunt
susţinute de dovezi reale.
- Vă ajută să
obţineţi ceea ce doriţi.
- Conduc la
sentimente adecvate chiar şi în situaţii neplăcute (iritare, nu furie;
regret, nu vinovăţie; preocupare, nu anxietate; tristeţe, nu depresie),
- Exprimă
preferinţe sau dorinţe.
Iraţionale
- Nu derivă
din realitate,
- Nu sunt
susţinute de dovezi reale,
- Nu vă ajută
să obţineţi ceea ce doriţi.
- Conduc la
sentimente inadecvate (furie, vinovăţie, anxietate, depresie),
- Sunt
exagerări extreme ale unei situaţii (în termeni de „groaznic",
„teribil").
- Sunt
solicitări imperative faţă de sine, de ceilalţi, de viaţă,
(„trebuie!", „e neapărat necesar!", „mi se cuvine!").
Oare ce s-ar întâmpla dacă în exemplele
anterioare, gândurile iraţionale de la B ar fi transformate în gânduri
raţionale? Evenimentul de la momentul A ar rămâne acelaşi, dar la nivelul C ar
apărea modifidări, iar modelele ABC ale situaţiilor descrise anterior ar arăta
astfel:
A - D-l Ştefan vede
bucătăria în dezordine.
B - „Mi-aş fi dorit
să găsesc curăţenie."
„Nu-mi place să găsesc bucătăria în
dezordine."
„Ce păcat că nici până acum copiii riu au
învăţat să se comporte mai responsabil."
C - iritare, nemulţumire.
A - Fiul doamnei
Elvira întârzie deja de două ore.
B - „Sper că nu i
s-a întâmplat nimic grav."
„Ar fi foarte neplăcut să i se fi
întâmplat vreun accident, dar cred că aş face faţă situaţiei."
„Să stau aici şi să mă îngrijorez nu mă
ajută la nimic şi nu schimbă situaţia, aşa că mai bine miaş umple timpul făcând
altceva."
C - Preocupare,
îngrijorare.
A - Domnul Valer
strigă la fiica lui şi îi trage o palmă. Ea plânge.
B - „Păcat că mi-am
pierdut controlul şi am lovit-o. Ar fi fost mai bine dacă nu aş fi
făcut-o."
„Probabil că nu prea mă place pe moment,
dar o sa-i treacă."
C - Regret.
După cum aţi observat, sentimentele
nepotrivite devin potrivite doar în momentul în care gândurile iraţionale se
transformă în gânduri raţionale. Cum ne putem educa pentru a gândi mai
raţional? Cum putem învăţa să transformăm gândurile iraţionale în gânduri
raţionale? în primul rând, e nevoie să ne identificăm gândurile iraţionale şi
apoi să le punem sub semnul întrebării, să le disputăm şi să le combatem până
vom crede cu adevărat în alternativele raţionale.
Rezolvarea neplacerilor de la nivel emotional prin „provocarea” si
„disputarea ” gandurilor irationale
Gândurile iraţionale sunt de obicei fie
solicitări absolutiste, fie exagerări la extrem ale realităţii;
Exemple de gânduri iraţionale frecvent
întâlnite în cazul părinţilor sunt:
- „Trebuie să
obţin dragostea şi aprobarea permanentă a copiilor mei."
- „Trebuie să
mă port întotdeauna într-un mod competent, eficient şi perfect corect cu
copiii mei."
- „Copiii mei
trebuie să se comporte întotdeauna aşa cum cred eu că e cazul."
- „Copiii mei
mă fac să mă simt furios, stresat şi deprimat."
- „Este
groaznic când copiii mei nu se comportă perfect."
- „Eu sunt cel
vinovat şi ar trebui să mă simt îngrozitor în cazul în care copiii mei vor
deveni altfel decât sper eu să devină."
- „A fi
părinte nu ar trebui să fie prea greu."
Aţi putea adăuga şi alte gânduri iraţionale
proprii ia această listă? înţelegeţi ce anume face ca aceste gânduri să fie
iraţionale?
Punând sub semnul întrebării şi disputând fiecare credinţă iraţională,
puteţi să va convingeti sa renuntati la ea si sa o inlocuiti cu o convingere
rationala.
Va sugerăm în continuare câteva întrebări utile pe care
puteţi să le folosiţi pentru a vă disputa unele dintre propriile dvs. gânduri
iraţionale:
- Se bazează
această convingere a mea pe fapte, pe opinii, pe inferenţe sau pe
presupuneri? Care este dovada că lucrurile stau chiar aşa?
- De ce nu ar fi
lucrurile aşa cum sunt? Unde scrie că trebuie să obţin întotdeauna ceea ce
îmi doresc?
- Este chiar
atât de îngrozitor? Nu ar putea fi mai rău decât atât? E adevărat că nu
pot tolera aşa ceva?
- Cum se poate
ca aşa ceva să mă facă mai lipsit de valoare ca om? Am vreo dovadă cum ca
acest lucru mă face iipsit de valoare?
- Modul în
care gândesc mă ajută oare să obţin ceea ce îmi doresc? îmi este
folositor?
Să urmărim, un mod de a disputa o credinţă iraţională:
- Întrebare: „Trebuie într-adevăr să obţin dragostea şi aprobarea permanentă
a copiilor mei pentru a supravieţui?"
Răspuns: „Nu, nu e adevărat, pot trăi
şi fără acest lucru, deşi mi-ar plăcea mult să îl am."
- Întrebare: „Există vreo lege a universului care să spună că trebuie să am
permanent parte de dragostea şi aprobarea lor?"
Răspuns: „Nu, nu găsesc niciunde vreo dovadă că ar exista o astfel de
regulă."
- Întrebare: „Trebuie să obţin întotdeauna ceea ce îmi doresc?"
Răspuns: „Nu. Chiar îmi doresc ca lucrurile să meargă după cum mi-ar plăcea
mie, dar asta nu înseamnă că aşa şi trebuie să se întâmple."
- Întrebare: „Este chiar atât de îngrozitor dacă nu mă iubesc copiii
mei?"
Răspuns: „Nu, <îngrozitor> e o exagerare. Nu mi-ar plăcea, dar aş
supravieţui."
- Întrebare: „Faptul de a nu fi tocmai pe placul copiilor mei e oare cel mai
rău lucru la care m-aş putea gândi? Ce mi-ar părea şi mai groaznic?"
Răspuns: „Ar fi şi mai groaznic dacă ar fi morţi, sau dacă nu s-ar fi născut
niciodată."
- Întrebare: „De ce anume faptul că fiii mei nu mă plac atât de mult m-ar
face o persoană mai lipsită de valoare?"
Răspuns: „Nu m-ar face mai lipsit de valoare, după cum nici dragostea lor nu
m-ar face mai valoros. Din moment ce fac atât lucruri bune cât şi rele şi am
atât trăsături bune, cât şi negative, nu sunt nici plin de valoare şi nici total
lipsit de aceasta: sunt pur şi simplu EU şi nici o etichetă nu m-ar caracteriza
în întregime." ,
- Întrebare: A gândi în acest mod mă ajută oare să obţin ceea ce îmi doresc? Îmi
este folositor să gândesc astfel?"
Răspuns: „Nu numai că nu mă ajută să obţin ceea ce îmi doresc, dar îmi este
chiar dăunător, pentru că mă face să mă simt deprimat şi furios când copiii mă
resping."
Ca rezultat al „disputării", credinţa
iraţională va fi probabil înlocuită de următoarea credinţă raţională: „Aş prefera să fiu tot timpul iubit şi
agreat de copiii mei şi e păcat dacă nu se întâmplă întotdeauna aşa, dar pot
suporta dezaprobarea lor." O astfel de disputare categorică este
esenţială pentru a vă convinge cu adevărat să renunţaţi la o credinţă
iraţională.
O altă tehnică utilă poate fi Imageria Raţional-Emotivă.
Cum funcţionează ea? În primul rând,
gândiţi-vă la o situaţie în care este extrem de probabil să apară un sentiment
inadecvat, precum furia. De exemplu, imagînaţi-vă că vă aflaţi în toiul unei
certe serioase cu copiii: simţiţi cum treptat vă creşte furia. Când vă simţiţi
suficient de furios, încercaţi să schimbaţi furia în iritare sau enervare. În
acelaşi timp, înlocuiţi ideea iraţională conform căreia copiii nu ar trebui să
fie deranjanţi sau gălăgioşi cu gândul raţional că aţi prefera să nu fie atât
de iritanţi, dar că nu trebuie să fie chiar aşa doar pentru că dvs. doriţi
acest lucru. Imageria Raţional-Emotivă este o bună modalitate de a vă obişnui
să schimbaţi modul în care vă simţiţi, prin modificarea felului în care
gândiţi.
Alte tehnici utile pentru a exersa modificarea credinţelor iraţionale
în gânduri raţionale sunt următoarele:
1.
De fiecare dată când aveţi un
sentiment mai puţin plăcut, încercaţi să vă daţi seama care este convingerea
care creează acel sentiment. Este ea raţională sau iraţională? In cazul în care
convingerea este raţională, iar sentimentul este corespunzător, încercaţi să
vedeţi dacă puteţi modifica cumva situaţia. Dacă nu puteţi, încercaţi să o
acceptaţi. Când convingerea este una iraţională, provocaţi-o şi disputaţi-o
până renunţaţi cu adevărat la ea şi o înlocuiţi cu o credinţă raţională.
2.
Acceptaţi-vă pe dvs. înşivă,
indiferent de sentimentele din momentul respectiv. A vă blama sau a vă înfuria
pe dvs. înşivă din cauza unui sentiment va face mai dificilă adaptarea adecvată
la situaţie.
3.
Renunţaţi la gândirea în termeni
de catastrofă şi la a pretinde imperativ diferite lucruri, acestea sunt cele
două forme principale de gândire iraţională.
4.
Acceptaţi răspunderea pentru
sentimentele pe care le aveţi şi nu îi mai învinovăţiţi pe ceilalţi pentru modul
în care vă simţiţi.
5.
Nu vă plângeţi prea mult de o
situaţie care nu vă convine - a vă plânge de situaţie face ca aceasta să pară
şi mai dificilă.
6.
Faceţi-vă o listă cu propriile
gânduri iraţionale şi disputaţi-le.
7.
Puneţi-vă la vedere mesaje sau
bileţele care să vă reamintească: „Gândiţi raţional!"
8.
Oferiţi-vă o recompensă ori de
câte ori reuşiţi să transformaţi un sentiment nepotrivit într-unul adecvat.
9.
Nu evitaţi orice situaţie în care
vă simţiţi supărat. Consideraţi-le oportunităţi de a încerca să gândiţi mai
raţional şi să modificaţi sentimentele iraţionale în alternativele lor
raţionale.
10.
Nu uitaţi că a învăţa să gândiţi
în mod raţional necesită timp. Nu vă blamaţi, nici nu vă descurajaţi dacă nu
reuşiţi de la început.
11.
Amintiţi-vă că a gândi raţional
este o abilitate care necesită antrenament.
12.
lată o metodă pentru a trece de la
nivelul emoţional la aspectele practice ale problemei:
a)
Formulaţi problema cât de clar şi
de concret posibil.
b)
Gânditi-vă la cât mai multe
soluţii şi alternative posibile, fără a le evalua sau a le comenta în vreun
fel: cu cât mai multe variante, cu atât mai bine.
c)
Examinaţi fiecare dintre soluţii
şi căutaţi consecinţele pozitive şi cele negative ale fiecăreia.
d)
Alegeţi o soluţie sau o combinaţie
de soluţii şi încercaţi-le.
e)
Nu vă blamaţi dacă soluţia nu
funcţionează aşa cum aţi gândit; încercaţi altă variantă.
f)
Dacă nimic nu funcţionează,
acceptaţi problema şi focalizaţi-vă energiile şi gândurile pe altceva.
13.
Apreciaţi consecinţele pozitive şi
beneficiile gândirii raţionale astfel: gândirea rationala ofera un control mai
adecvat asupra sentimentelor, mai mult timp şi energie pentru a face ceea ce
doriţi, o capacitate sporită de a gândi mai clar şi de a vă rezolva problemele
practice.
14.
învăţaţi-vă şi copiii să rezolve
problemei în mod raţional.
Cum sa va ajutati copiii sa faca fata problemelor pe care le intalnesc
Adesea şi copiii se supără şi îşi creează
probleme emoţionale, de aceea şi ei pot beneficia de pe urma utilizării unor
strategii raţionale de abordare a situaţiilor dificile. În timp ce vă rezolvaţi
propriile neplăceri emoţionale, puteţi să le arătaţi şi copiilor cum să şi le
rezolve pe ale lor.
Următoarele sugestii vă vor fi de folos în
acest sens:
1.
Oferiţi-vă ca model de sentimente
adecvate şi strategii de adaptare pentru copilul dvs. Copiii vor învăţa multe
observând şi imitând răspunsurile pe care le vor vedea la dvs.
2.
Exprimaţi-vă sentimentele faţă de
copii, astfel încât ei să le identifice cu mai mare acurateţe şi să fie
capabili să îşi numească sentimentele proprii şi pe cele ale celorlalţi.
3.
Nu vă învinovăţiţi copiii pentru
modul în care vă simţiţi. De exemplu, în loc să le spuneţi: „Mă enervezi"
sau „Mă sperii când faci lucrul ăsta", spuneţi: „Mă enervez" sau „Mă
sperie când te văd făcând lucrul ăsta."
4.
Împărtăşiţi-vă gândurile cu
copiii, arătându-le modul în care acestea vă creează anumite sentimente. De
exemplu, daca vă simţiţi furios i-aţi putea spune: „Simt că devin furios pentru
că îmi spun că nu ar trebui să faci acest lucru. Probabil că ar fi mai bine să
îmi spun ca mi-aş dori să nu faci acest lucru."
5.
Ajutaţi-vă copilul să înveţe cum
îşi creează sentimentele, întrebându-l ce gândeşte în momentul în care îşi
exprimă un sentiment.
6.
Acceptaţi-vă copiii indiferent de
ce fel de sentimente ar exprima ei, astfel încât ei înşişi să îşi accepte cu
mai multă uşurinţă propriile sentimente.
7.
Indicaţi-le faptul că a pretinde
imperativ ceva este un lucru auto-distructiv.
8.
Ajutaţi-i să înveţe să evalueze
realitatea cu mai multă precizie, atrăgându-le atenţia în momentul în care
exagerează sau gândesc în temeni de catastrofă.
9.
Recompensaţi-i pentru momentele în
care reacţionează cu sentimente adecvate.
10.
Ajutaţi-i să suprapună modelul ABC
din Terapia Raţîonal-Emotivă şi Comportamentală peste situaţia reală şi să
folosească acest sistem pentru a-şi descifra sentimentele.
11.
Oferiţi-le copiilor exemple de
afirmaţii şî gânduri raţionale, mai degrabă decât să vă aşteptaţi ca aceştia să
le descopere singuri. De exemplu, aţi putea sugera unui copil care se teme de
întuneric să îşi spună: „Nu am de ce să mă tem de întuneric: nimic nu îmi va
face rău. Singura diferenţă dintre lumină şi întuneric este că nu pot vedea la
fel de bine pe întuneric."
12.
Sugeraţi-le că a gândi raţional
este ca şi cum ar „face muşchi la nivelul emoţiilor".
13.
Învăţaţi-vă copiii să utilizeze
tehnicile de Imagerie Raţional-Emotivă.
14.
Aduceţi-le aminte că toate
fiinţele umane fac greşeli şi că e neplăcut, dar nu „groaznic",
„oribil" sau „teribil", dacă se întâmplă aşa ceva.
15.
Ignoraţi copiii atunci când se vaietă:
dacă în acest mod capătă atenţia dvs., probabilitatea
ca acest lucru să se întâmple şi în viitor va creşte.
16.
Identificaţi pentru ei exemple de
gândire iraţională în emisiuni TV, cântece cunoscute şi în filme. Încurajaţi-vă
copiii să devină „detectivi raţionali" şi să caute exemple de gândire
raţională şi iraţională în jurul lor.
17.
Citiţi-le poveşti raţionale.
18.
Nu vă aşteptaţi ca întotdeauna
copiii dvs. să se comporte raţional. Acceptaţi-i chiar când nu fac acest lucru.
Nu este nevoie să le aprobaţi comportamentul ca să îi acceptaţi în calitate de
fiinţe umane.
19.
Învăţaţi-vă copiii strategii de
rezolvare a problemelor practice, pentru ca ei să fie capabili să le rezolve şi
pe acestea alături de cele emoţionale.
Prelucrare
din cartea “Poveşti raţionale pentru copii” de Virginia Waters,
tradusa şi adaptata în limba română de: Daniel David, Adrian Opre,
Laura Petra;
publicata de Deac Corina, psiholog cu drept de liberă practică,
specialist * autonom
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu