Lectia 2: Cum să te accepţi pe tine însuţi
şi pe copilul tău
Sumar
A te accepta pe tine însuţi înseamnă a nu
te desconsidera niciodată ca persoană. De asemenea, a-i accepta pe
copiii/elevii dvs. înseamnă a nu le desconsidera niciodată valoarea ca
persoane, indiferent cât de inacceptabil se comportă.
Când credeţi că v-aţi purtat în mod
greşit, mai verificaţi o dată situatia să vedeţi dacă într-adevăr ati făcut o
greşeală. Dacă este aşa, nu vă condamnaţi; e mult mai bine:
- să încercaţi să
corectaţi greşeala,
- să vă iertaţi pe dvs.
înşivă,
- să încercaţi să nu vă
mai comportaţi astfel în viitor.
Urmaţi acest plan pentru a învăţa să vă
acceptaţi pe voi înşivă - şi învăţaţi-i şi pe copiii/elevii dvs. să facă la
fel.
|
|||||||||||||
Introducere
V-aţi considerat
vreodată prost, lipsit de valoare sau bun de nimic? V-aţi învinovăţit când aţi
făcut vreo greşeală? Aveţi tendinţa să vă luaţi după părerile negative pe care
ceilalţi le au despre dvs.?
Dacă aţi răspuns cu
„Da" la vreuna dintre aceste întrebări, s-ar putea să aveţi probleme în a
vă accepta pe dvs. înşivă.
Ce înseamnă de fapt
„acceptarea de sine"? Ce înseamnă să îi „accepţi pe ceilalţi"? Cum vă
afectează capacitatea de a vă accepta şi de a-i accepta pe ceilalţi relaţia cu
copiii dvs.?
„Acceptarea de
sine" înseamnă acceptare necondiţionată - admiterea şi asumarea
responsabilităţii pentru însuşirile, calităţile şi comportamentele proprii -
atât cele bune, cât şi cele rele - fără a vă cataloga sinele drept bun sau
rău. "Acceptarea celuilalt nu
inseamna ca trebuie sa va placa ce face cealalta persoană; înseamnă a putea să
faceţi diferenţa între a vă displăcea o trăsătură sau un comportament al acelei
persoane şi a vă displăcea sau a respinge întreaga persoană. Părinţii care se
acceptă pe sine şi pe copiii lor, îi iubesc şi îi acceptă indiferent de felul
în care ei se comportă: este o acceptare necondiţionată pe care copilul o simte
că există permanent, dincolo de modul în care părinţii reacţionează la
diferitele lor purtări de zi cu zi.
Cristina Petrea, în vârstă de doi ani, devine din ce în
ce mai neastâmpărată şi mai curioasă.
„Îşi bagă nasul peste tot!" spune d-na Petrea.
"Dar am găsit o cale de a face faţă şl la asta - de câte ori îşi bagă mâna
în scrumieră, trage cratiţele şi tigăile din dulap sau de fiecare dată când
rupe frunzele de pe plante, îi dau peste mână şi îi spun „Fetiţă rea!"
„Funcţionează ca prin miracol. Chiar am văzut-o pe
Cristina întinzând mâna către o plantă şi apoi lovîndu-şi propria mâna şi
spunându-şi „Fetiţă rea!" pe un ton răstit.
Acest sistem pare
să fie eficient pentru a schimba comportamentul Cristinei însă ce mesaj i se
transmite astfel? Cel mai probabil, ea învaţă faptul că dacă face greşeli sau
face lucruri „rele", atunci înseamnă ca este o persoana „rea". Nu e
surprinzător faptul că d-na Petrea se consideră, la rândul ei, o mamă
„rea" dacă, de exemplu, fiica ei se poartă necuviincios în public.
Respingerea de sine: unde ne poate conduce
D-l Rusu se simte vinovat
atunci când îşi pedepseşte copiii.
„Ce tată josnic sunt să ajung
să îmi pedepsesc propriii copii,"gândeşte el. „Dacă aş fi un tată bun, nu
ar trebui să recurg la asta."
Totuşi, el se simte vinovat şi
atunci când nu îi pedepseşte.
„Sunt un tată îngrozitor
atunci când nu îi pedepsesc pe copii dacă o merită - când vor fi adulţi nu vor
deveni suficient de buni şi toată vina vafi a mea."
Se simte vinovat atunci când
le răspunde cu „da" la cereri.
„Sunt o persoană uşor
manipulabilă - un pămpălău" îşi spune sieşi. „Nu ar trebui să îi las să
meargă aşa de departe cu comedia asta: m-am săturat să le satisfac toate
dorinţele."
Dar se simte vinovat şi când
le răspunde cu „nu" la cereri.
„Sunt mult prea dur cu ei -
cred că mă urăsc fiindcă sunt atât de sever, poate întrec şi eu limitele."
D-l Rusu s-a prins
singur într-o capcană a vinovăţiei. Indiferent ce face, el crede că a făcut o
greşeală şi se învinovăţeşte pentru asta.
Şi oare cum
reacţionează copiii d-lui Rusu la comportamentul acestuia? Copiii sunt
suficient de deştepţi ca să îşi dea beama de nesiguranţa tatălui lor şi să
folosească orice ocazie să o întoarcă împotriva lui pentru a-l manipula ca să
obţină ceea ce vor. Unele dintre frazele lor preferate sunt:
„Toţi părinţii
celorlalţi copii îi lasă să meargă acolo!" „Dacă m-ai iubi cu adevărat, nu
m-ai trata în felul ăsta!"
„Nu pot să cred că
propriul meu tată e atât de egoist încât să îmi refuze o distracţie ca
asta!"
„Bine, o să stau
acasă, dar sper că îţi dai seama că îmi distrugi viaţa."
„Dacă nu mă ajuţi
să scriu lucrarea asta o să rămân corigent la istorie şi o să fie doar vina
ta."
Este şi normal că
fiii d-lui Rusu sunt experţi în a-l manipula prin intermediul sentimentului său de vinovăţie. Au învăţat asta
de la un alt expert - d-na Rusu. Modul ei preferat de a-l determina să facă
ceea ce vrea ea este a spune lucruri de genul:
„Fă cum vrei, dar
îmi rupi inima!"
„Ce vor crede
vecinii dacă nu facem şi noi treaba asta?"
De câte ori vă
desconsideraţi pentru lucruri pe care le-aţi spus sau pe care nu le-aţi spus,
de câte ori vă auto-învinovăţiţi pentru lucruri pe care le-aţi făcut sau nu
le-aţi făcut, vă respingeţi pe voi înşivă, fapt ce are mai întotdeauna
consecinţe dăunătoare. Să presupunem că faceţi o greşeală. Aveţi două opţiuni:
fie puteţi să vă asumaţi răspunderea pentru că aţi făcut greşeala respectivă şi
să faceţi un efort pentru a o corecta şi a nu o mai săvârşi în viitor, fie să
vă auto-condamnaţi pentru că aţi stricat lucrurile. Care sunt urmările faptului
că vă condamnaţi pe voi înşivă? Consecinţele emoţionale pot fi furia, vina sau
deprimarea. Consecinţele comportamentale constau în faptul că atât timp cât vă
lăsaţi dominat de sentimente negative de auto-blamare, probabil că nu veţi face
nimic productiv pentru a corecta greşeala sau pentru a o preveni pe viitor.
Respingerea de sine vă fură din timp, energie şi concentrare, care altfel ar fi
disponibile pentru rezolvarea problemei în mod productiv; vă lasă blocat undeva
cu greşelile dvs.
O consecinţă
emoţională majoră care decurge din faptul că nu vă acceptaţi aşa cum sunteţi ca
persoană umană este vina. Vina este un sentiment acceptat social şi mulţi cred
că faptul de a te simţi vinovat demonstrează că îţi pasă. Totuşi, vina este un sentiment neproductiv, creat de
credinte irationale, care sfideaza logica.
Vă creaţi propriul
sentiment de vină prin faptul că apreciaţi că nu aţi făcut ceva bine sau că aţi
făcut o greşeală, pentru ca apoi să vă condamnaţi pe dvs. ca persoană în
întregime sau să credeţi că sunteţi lipsit de valoare fiindcă aţi greşit.
Părinţii şi copiii folosesc adesea vina pentru a se manipula reciproc. Alegerea
de a ne supune acestei manipulări şi de a crea vină faţă de noi înşine este o
formă a respingerii de sine.
O alternativă la
învinovăţire este să verificaţi situaţia pentru a vedea dacă într- adevăr aţi
făcut o greşeală. Dacă nu aţi greşit, atunci cu siguranţă nu există nici un
motiv să vă simţiţi vinovat. Dacă aţi făcut o greşeală, nu aveţi nici un motiv
să vă învinovăţiţi - în schimb puteţi să vă acceptaţi ca persoană supusă
greşelii, dar şi posibilităţii de îmbunătăţire.
De exemplu, d-l
Rusu ar putea să se mai gândească o dată la decizia sa:de a nu o
lăsa pe fiica lui de 12 ani la discotecă. Ar putea să îşi dea seama că
hotărârea sa iniţială era bună şi să o pună în aplicare cu fermitate şi fără
regrete mai apoi pentru severitatea de care a dat dovadă. Sau, ar putea să
decidă că hotărârea sa nu era una bună, caz în care s-ar putea gândi la moduri
de a preveni această greşeală în viitor.
O altă cale de a vă
elibera de vină este să vă daţi seama că nu sunteţi responsabil de sentimentele
altora, atâta timp cât nu le creaţi celorlalţi nişte situaţii în care unele
gânduri sau emoţii să devină extrem de probabile; dar sunteţi responsabil de
crearea propriilor dvs. sentimente. Când copilul vă spune „îmi răneşti sufletul",
puteţi răspunde „Nu, tu singur îţi creezi sentimentele astea şi dacă vrei, te
învăţ cum să îţi creezi sentimente folositoare." De asemenea, nu este de
dorit să îi spuneţi copilului: „Mă enervezi!", deoarece singur sunteţi
responsabil de crearea sentimentului de
mânie, nu copilul dvs.; totuşi, puteţi să îi explicaţi că unele din purtările sale
vă displac şi să îi arătaţi moduri pentru a corecta situaţia.
Invatati sa va acceptati
Primul pas pentru a
învăţa să vă acceptaţi este să vă daţi seama că nu sunteţi o fiinţă care poate
fi judecată ca fiind în întregime bună sau rea. Sunteţi un amalgam de
comportamente, trăsături şi caracteristici - unele dintre ele fiind de dorit,
altele mai puţin tolerabile, iar altele neutre. Nu are sens să spuneţi că
sunteţi bun sau rău, cu sau fără valoare. Mai degrabă, sunteţi o persoană care
face atât lucruri bune cât şi lucruri rele şi care manifestă comportamente
demne de laudă sau nu.
Este de asemenea
lipsit de logică să vă respingeţi, ca fiind o persoană rea sau fără valoare,
doar fiindcă vă comportaţi rău în prezent. Au fost momente în trecut când v-aţi
comportat aşa cum aţi fi dorit şi probabil că vor fi momente în viitor când vă
veti comporta din nou asa cum vreti. A spune ca sunteti in intregime rau sau
fara valoare implică faptul că aţi fost întotdeauna rău şi că veţi fi mereu rău
- ceea ce este imposibil.
lată şi câteva alte metode de a vă
creşte nivelul de auto-acceptare:
1.
Nu vă condamnaţi sau învinovăţiţi
mereu - auto-acceptarea înseamnă să acceptaţi în mod necondiţionat toate
trăsăturile, caracteristicile şi comportamentele. Totuşi:
2.
Aduceţi-vă aminte că
auto-acceptarea nu înseamnă că trebuie să vă placă tot ceea ce faceţi. Aveţi cu
siguranţă trăsături sau comportamente pe care nu le apreciaţi, dar în loc să vă
desconsideraţi şi să nu faceţi nimic din cauza acestor sentimente
descurajatoare faţă de dvs. ar fi indicat să vă asumaţi responsabilitatea
pentru schimbarea ior.
3.
Valorificaţi şi apreciaţi acele
lucruri pe care le faceţi bine.
4.
Acceptaţi laudele venite din
partea celorlalţi.
5.
Priviţi-vă ca pe cineva care
merită sa fie recompensat şi apoi faceţi ceva care să vă aducă plăcere -
acordaţi-vă timp pentru dvs.; oferiţi-vă din când în când ceva ce vă doriţi,
faceţi-vă complimente.
6.
încercaţi să nu echivalaţi ceea ce
faceţi cu valoarea personală. în loc să vă gândiţi că sunteţi o persoană bună
dacă faceţi lucruri bune şi o persoană rea dacă faceţi lucruri rele, vă puteţi
considera o persoană care face lucruri bune şi rele, dar care nu este nici bună
nici rea.
7.
Renunţaţi la necesitatea de a
primi aprobarea celor din jur şi la auto-acceptarea în funcţie de aceasta.
8.
Aduceţi-vă aminte că, în ciuda
părerii generale, poate să vă pese de cineva fără a vă simţi inutil sau vinovat
atunci când acea persoană trece prin momente grele.
9.
Încercaţi să vă daţi seama cum
puteţi să învăţaţi din propriile greşeli fără să vă demoralizaţi din cauza lor.
10.
Amintiţi-vă că oamenii utilizează
adesea vina drept pretext pentru a nu-şi asuma riscuri. Când vă simţiţi vinovat
sau vă demoralizaţi, întrebaţi-vă ce anume evitaţi de fapt.
11.
Aduceţi-vă aminte că trecutul nu
poate fi schimbat. A vă învinovăţi pentru ceva ce aţi făcut sau nu aţi făcut
este o pierdere de timp.
12.
Tineti un "registru al
respingerilor". Notati-va ocaziile in care v-ati auto-învinovăţit şi
consecinţele emoţionale şi comportamentale ale acestora. V-a folosit vreodată
să vă respingeţi pe dvs. ca persoană?
13.
Înfruntaţi pe oricine încearcă să
folosească vina ca unealtă pentru a vă manipula.
14.
Folosiţi Imageria
Raţional-Emotivă. Imaginaţi-vă că vă aflaţi într-o situaţie în care cel mai
probabil vă veţi auto-blama. începeţi să vă condamnaţi şi să vă dojeniţi: veţi
simţi cum creşte sentimentul de vină. Exersaţi transformarea sentimentului de
vină într-unul de dezamăgire sau supărare, de regret prin schimbarea gândurilor
din „Este groaznic că am făcut o greşeală - sunt o persoană oribilă care ar
trebui pedepsită" în „Regret că am făcut o greşeală, accept ca sunt
imperfect şi acum voi încerca să corectez greşeala şi să văd ce pot face ca să
nu o mai repet în viitor."
Invatati sa va acceptati copilul asa cum este el ca persoana
Majoritatea
părinţilor găsesc că e la fel de greu să îşi accepte copiii la modul
necondiţionat precum este să se accepte pe sine. Acestora le este uşor să îi
confunde pe copii ca persoane cu modul în care ei se comportă şi să îi
catalogheze drept buni sau răi în funcţie de asta. Dacă un copil întârzie la
cină, îşi loveşte sora sau rămâne corigent la matematică, părinţii îl numesc
adesea rău, în loc să facă
distincţia dintre
copil, care nu e nici rău, nici bun şi comportamentul copilului, care poate fi
considerat ca fiind de nedorit. Aşa cum şi dvs., ca părinte, probabil că aţi
preluat de la proprii părinţi obiceiul de a vă judeca, în loc să vă judecaţi
comportamentul, aşa şi copiii dvs. vor învăţa acest comportament de la dvs. Ar
fi înţelept să încercaţi să va acceptaţi copiii în totalitate, cu toate
defectele, greşelile şi slăbiciunile tor - deoarece nu există copii perfecţi,
la fel cum nu există nici părinţi perfecţi.
Ajutati-i pe copii/elevi sa se accepte pe ei insisi
Aceste sugestii pot
să vă ajute să îi învăţaţi pe copii cum să se accepte pe ei înşişi:
1.
Încercaţi să vă acceptaţi pe dvs.
mai întâi. Oferiţi-le un model bun copiilor/elevilor.
2.
Indicaţi-le copiilor/elevilor
exact care este comportamentul inacceptabil, atunci când greşesc sau se
comportă inadecvat. În loc să îi certaţi fiindcă s-au comportat rău, ajutaţi-i
să îşi schimbe comportamentul. Criticile dvs. vor fi mai uşor acceptate dacă vă
începeţi comentariile cu o remarcă despre un comportament pozitiv pe care l-aţi
observat la copilul dvs.
3.
Faceţi comentarii legate de
comportamentele dezirabile ale copilului/elevului cet puţin la fei de des cum
faceţi remarci despre comportamentele sale inacceptabile.
4.
Nu le spuneţi copiilor/elevilor că
sunt buni atunci când se poartă bine - asta nu va face decât să le întărească ideea
ca valoarea for ca persoană este acelaşi lucru cu faptele lor. Dar totuşi arătaţi-le
că vă place felul în care se comportă.
5.
Nu vă manipulaţi copiii prin
intermediul vinei. Evitaţi să utilizaţi expresii precum „O să mă omori într-o
buna zi!" sau „Mă faci de ruşine!". Nu faceţi decât sa îi învăţaţi să
se critice pe sine şi să utilizeze vina pentru a-i manipula pe ceilalţi.
6.
Acceptaţi responsabilitatea pentru
crearea propriilor dvs. sentimente şi arătati- le copiilor că şi ei, la rândul
lor, sunt responsabili de crearea propriilor sentimente.
7.
Ajutaţi-i pe copii/elevi să
înţeleagă cât de complecşi sunt. Explicaţi-le că sunt formaţi din multe
trăsături, caracteristici şi comportamente diferite. Ca persoane, nu sunt răi
doar fiindcă una sau mai multe părţi ale lor nu sunt aşa cum ar fi de dorit.
8.
Educaţi-i pe cbpii/elevi să îşi
asume responsabilitatea pentru ceea ce fac, dar să nu se învinovăţească pe sine
sau pe ceilalţi în caz că lucrurile merg prost. Şi asiguraţi-i că nici dvs. nu
îi veţi învinovăţi.
9.
Încurajaţi-i pe copii/elevi să îşi
accepte propriile greşeli. Până când nu se acceptă pe ei înşişi şi greşelile
lor, ei vor evita să îşi asume riscuri, ceea ce va încetini considerabil
procesul lor de dezvoltare.
Prelucrare din cartea “Poveşti raţionale pentru copii” de Virginia Waters,
tradusa şi adaptata în limba română de: Daniel David, Adrian Opre, Laura Petra;
publicata de Deac Corina, psiholog cu drept de liberă practică, specialist * autonom
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu