Anexe: Vinovăţia | Libertate responsabila
UCIDEREA FRATELUI
uciderea
fratelui (cap. 4 din Facerea)
Ø Dumnezeu nu „a căutat spre Cain şi spre darurile
lui şi s-a întristat Cain tare şi faţa lui era posomorâtă” (v. 5).
Ø Cain a fost rănit în aşteptarea sa legitimă
privind atenţia lui Dumnezeu. Acum trăieşte:
o
Revoltă faţă de nedreptatea care i se face,
o
Mânie, resentiment şi dorinţă de răzbunare,
o
Întristare şi descurajare.
Ø În acest moment intervine Dumnezeu pentru:
o
A declanşa o
pedagogie care urma să-l ajute pe Cain să crească, să treacă într-o nouă etapă
spirituală.
o
A-i proba
libertatea: Cain putea să aleagă liber, creşterea sau căderea.
o
A-i încerca
încrederea în El: fie urma să aibă încredere în Iubirea şi dreptatea lui
Dumnezeu, intrând în înţelesul evenimentului printr-o creştere spirituală, fie
se va îndoi şi va aluneca, lăsându-se pradă legilor oarbe ale firii deja
căzute.
Ø Cain n-a primit să „biruiască” păcatul care „bătea
la uşă” şi a ales să se lase robit de gelozie, invidie şi revoltă şi s-a
răzbunat ucigându-şi fratele.
Ø Cain, primul născut şi „omul dobândit de la
Dumnezeu (ver. 1) devine primul ucigaş din istoria omenirii. Crima lui a
devenit prima verigă dintr-un lanţ nesfârşit de crime, începutul logicii
violenţei ucigătoare care a guvernat şi guvernează lumea aceasta.
Ø Crima lui Cain a devenit prototipul tuturor
violenţelor omului împotriva omului.
sentimentul
de nedreptate generează violenţă
Ø Ca şi Cain, omul aflat în faţa sentimentului de
nedreptate se va întrista, va suferi, se va revolta.
Ø Revolta se va exprima prin resentimente: retrăirea
sentimentelor dureroase provocate de eveniment.
Ø Resentimentul, dacă va fi întreţinut şi hrănit
conduce la dorinţa de răzbunare.
Ø Duhul de răzbunare distruge pacea lăuntrică,
alimentează ura împotriva fratelui până la dorinţa de a-l distruge.
Ø Ura şi spiritul de răzbunare dau naştere apoi unei
spirale distrugătoare care se poate concretiza nu numai în crimă, ci şi în la
fel de ucigătoarele: calomnii, vorbire de rău, batjocură…
Ø Motorul acestui dinamism ucigaş, este refuzul
omului de a se maturiza, rămânerea lui în mentalitatea copilului care simte că
totul i se datorează. De aici spiritul de revendicare, de nemulţumire cronică,
de permanentă luptă pentru drepturi.
Ø Povestea lui Cain ne arată că atitudinea
egocentrică provoacă violenţă şi-l face pe om orb faţă de darurile pe care le-a
primit. Cain aşteaptă ca Dumnezeu să răspundă aşteptărilor sale şi să se
conformeze spiritului său de dreptate.
Ø Dar căile Domnului nu sunt căile omului. Cain, şi
fiecare om, este invitat să-şi ridice capul şi să asculte pedagogia lui
Dumnezeu pentru curăţirea şi transformarea inimii, pentru creşterea în
asemănare.
Ø Orice violenţă împotriva fratelui este, de fapt,
un refuz al căii de creştere spirituală oferită de Dumnezeu fiecărui om, în
diferite momente ale devenirii sale.
Ø Violenţa dorinţei omeneşti, când nu e îndreptată
spre cucerirea Împărăţiei, se întoarce către celălalt.
Ø Cain se răzbună pe Dumnezeu ucigându-şi fratele.
Ø Orice violenţă asupra fratelui, transformat în
„ţap ispăşitor”, este, până la urmă, o violenţă împotriva lui Dumnezeu.
Ø Dumnezeu S-a făcut om şi Hristos a acceptat liber
să fie victima răzbunării omului pe Dumnezeu, pentru a face arătată iubirea lui
Dumnezeu pentru om şi pentru a-i împăca, prin jertfa Sa, pe oameni cu Tatăl lor
Cel Ceresc.
Ø Oamenii găsesc întotdeauna justificare pentru
violenţa lor, se simt întotdeauna îndreptăţiţi să-şi facă singuri dreptate. Dar
a te îndreptăţi înseamnă a lua locul Celui Drept.
Justificarea, îndreptăţirea de sine
Ø Este aruncarea responsabilităţii pe celălalt: „nu
eu, tu, el, ea, ei…”.
Ø Ne împiedică să fim conştienţi de
responsabilitatea pe care o avem.
Ø Ne împiedică să devenim conştienţi de lucrarea
mecanismelor inconştiente de apărare care ne otrăvesc viaţa.
Ø Ne împiedică să ne dăm seama ce rău am făcut
fratelui, care, ca urmare, se va simţi vinovat. Când o rană nu poate fi numită,
pentru că cel care a făcut-o nu o recunoaşte, victima va sfârşi prin a se simţi
vinovat, considerând că prejudiciul respectiv este pe drept, e legitim. Atunci
apare o falsă vinovăţie.
Falsa vinovăţie
Ø Îl face pe cel ce o simte să privească ofensele ca
fiind legitime.
Ø Îl face să intre într-un mimetism al răului
suferit, până la a-l reproduce fără voie asupra altora.
Ø Astfel, cel violat va viola, cel abuzat va abuza,
cel ce a fost umilit va umili, cel ce a fost maltratat va maltrata.
eliberarea
omului de determinări şi de condiţionări
Ø Cu harul lui Dumnezeu, omul poate deveni conştient
de schemele inconştiente ale mimetismului şi se poate elibera de tirania lor.
Iubirea e mai puternică decât moartea.
Ø Cuvântul lui Dumnezeu către Cain: „păcatul bate la
uşă, dar tu biruieşte-l”, ne arată că avem puterea de a fi liberi, că putem
răspunde evenimentului care ne răneşte şi altfel decât prin violenţă. Chiar
dacă această libertate este alterată de cădere, de patimi şi de condiţionările
aduse de ele, nu este mai puţin o putere pe care omul o poate exercita după cum
voieşte.
Ø Libertatea omului nu este distrusă niciodată
definitiv. În orice împrejurare, oricât am fi fost de „presaţi” să acţionăm
rău, constatăm că am avut posibilitatea să alegem, să alegem viaţa sau moartea
(Deut. 30,19).
tema
pentru acasă
1. Continuaţi să faceţi o rugăciune către Duhul Sfânt
în fiecare zi, cu gândul la iertare.
2. Amintiţi-vă şi descrieţi o situaţie în care v-aţi
simţit nedreptăţiţi.
3. Numiţi sentimentele pe care le-aţi avut atunci.
4. Numiţi resentimentele actuale.
5. Povestiţi ce aţi făcut pentru a „face dreptate”
sau pentru a vă răzbuna.
6. Ce aşteptaţi de la cei în faţa cărora vă
îndreptăţiţi?
7. În ce situaţii credeţi că o ofensă „vi se cuvine”?
8. Identificaţi şi descrieţi aspecte din
comportamentul dumneavoastră care ar putea fi un mimetism al răului suferit în
copilărie.
9. Când cei din jur vă reproşează că îi faceţi să
sufere:
o
ce simţiţi?
o
ce gândiţi?
o
şi ce faceţi?
Anexe:
1. Vinovăţia
2.
Libertatea
pentru…
Arhiepiscopia Iaşilor
Bine aţi venit!
Milostive Doamne, învață-ne pe noi toți prin Duhul Tău Cel Sfânt să trăim după voia Ta, ca toți să Te cunoaștem în Lumina Ta pe Tine, adevăratul Dumnezeul nostru, fiindcă fără Lumina Ta nu putem înțelege plinătatea iubirii Tale. Luminează-ne prin harul Tău și el va aprinde inimile noastre de iubirea pentru Tine.
(Sfântul Siluan)
|
2 comentarii:
As dori sa-ti multumesc pentru atatea subiecte utile din acest blog.E foarte mult de citit, invatat, meditat...
Bunul Dumnezeu sa-ti rasplateasca munca.In orice caz mi-am dat seama cata munca e in spatele monitorului.
O zi senina si o saptamana frumoasa!
Buna Corina,
Ma bucur sa aflu ca in paginile mele ai gasit ceva care sa-ti mangaie sufletul... in ele, mult mai mult decat munca mea, este chemarea iubirii sfinte adresata unui suflet tulburat.
Sa ai intelepciune, pace si, asa cum spune Maica Siluana, Bucurie sfanta!
Trimiteți un comentariu