MODELUL COGNITIV al
lui Jean Cottraux
Cf. Terapiile
cognitive, Polirom 2003
Neurologii afirmă că ori de câte ori simţim ceva, informaţia circulă :
Fiecare va reacţiona în faţa unui eveniment prin emoţii care vor activa
scheme.
Schemele
Ø
Sunt
structuri organizate care conţin cunoştinţele despre, şi aşteptările
individului de la, lumea exterioară.
Credinţele
Ø Sunt un ansamblu de viziuni personale despre sine,
despre ceilalţi şi despre lume care constituie un sistem de interpretare, sau
propria filozofie despre viaţă.
Ø Pot forma sisteme de credinţe raţionale – adaptate
la cultura personală a subiectului şi
Ø sisteme de credinţe iraţionale
Nivelurile
cogniţiei
1. Nivelul
inconştient: schemele
Ø
O structură
organizată care conţine cunoştinţele despre şi aşteptările individului de la
lumea exterioară
Ø
Schemele
funcţionează în mod automat
Ø
Se află în
memoria semantică şi corespund, se pare, cu două reţele stabilizate de neuroni
Ø
Fac parte din
cotidian şi se activează o dată cu întâmplările din viaţa de zi cu zi.
2. Nivelul
preconştient: evenimente cognitive
Ø
Cuprinde
gânduri automate, monologuri interioare şi imagini mentale involuntare
preconştiente, care fac posibil accesul la schemele inconştiente.
Ø
Corespunde
activării schemelor prin situaţii inductoare de emoţii.
3. Nivelul
conştient: atenţia focalizată
Ø
Atenţia
noastră se focalizează pe un anumit număr de elemente ale realităţii.
Ø
Ea rezultă
din schemele care polarizează percepţia în funcţie de conţinutul lor.
4. Nivelul
metacognitiv: gândirea de gradul al doilea
Ø
Cogniţii
despre cogniţii, interpretări ale monologurilor interioare.
Ø
Pot fi
pozitive sau negative
Relaţiile
dintre conştient şi inconştient se realizează prin:
- Procese cognitive automate:
Ø
Inconştiente,
rapide, se desfăşoară fără efort, necesită puţină sau nici o atenţie, sunt greu
de modificat.
Ø
Corespund
schemelor.
Ø
Conduc la
gânduri automate ce apar la un nivel apropiat conştientului.
- Procese cognitive controlate:
Ø
Conştiente,
lente, presupun efort şi atenţie şi sunt uşor de modificat.
Ø
Corespund
gândirii logice.
Ø
Au ca
rezultat o descentrare în raport cu sine.
Procesul de asimilare:
Ø Schema va încerca să interpreteze evenimentul
căutând să-l facă comparabil cu postulatele şi credinţele prealabile
Procesul de acomodare:
Ø Schemele se modifică dacă evenimentul nu este
compatibil cu ele.
Informaţia poate fi
tratată în două feluri:
1. de jos în sus:
Ø
porneşte de
la stimulii din mediul înconjurător pentru a se îndrepta spre procesele cognitive
superioare;
Ø se află sub controlul datelor care provin din
lumea exterioară.
2. de sus în jos:
Ø
se află sub
influenţa conceptelor sau a teoriei;
Ø
predomină
învăţarea, amintirea situaţiilor asemănătoare şi schemele prestabilite de
gândire în defavoarea informaţiilor venite din exterior;
Ø
lipsa de
supleţe şi de permeabilitate a schemei este responsabilă de neajunsurile
psihologice şi de repetarea comportamentelor nedorite la o persoană.
SCHEMELE
DE INADAPTARE
După: Tara
Bennett-Goleman,
Alchimia emoţională. Cum poate mintea să vindece inima
Curtea Veche, Bucureşti,
2002
Schema poate fi de adaptare, sau de inadaptare.
Schema de inadaptare este un obicei mintal, este o
combinaţie puternică de idei şi sentimente negative. Încearcă să evite stările
mentale conflictuale.
Schemele de inadaptare au reprezentat la un moment
dat o soluţie cel puţin parţială pentru o problemă cu care ne-am confruntat în
copilărie. Este o încercare deraiată de a satisface una din necesităţile
vitale: siguranţa, relaţia cu ceilalţi, autonomia, competenţa. Când aceste
nevoi rămân nesatisfăcute se formează scheme.
Fiecare schemă are propria sa amprentă emoţională
reproducând sentimentele trăite în timpul evenimentelor traumatizante iniţiale.
Strategiile unei scheme sunt soluţii incomplete la
problemele inerente vieţii. Ele îmblânzesc puţin suferinţa din momentele
critice, dar nu rezolvă problema cu adevărat.
Schemele se preocupă de nevoile stringente, dar ne
împing să acţionăm şi să gândim în feluri care ne împiedică de fapt să ne
satisfacem aceste nevoi.
Răspunsurile de tip schemă sunt reacţii exagerate
în situaţii dificile.
Schemele sunt sisteme de
înmagazinare care conservă elementele emoţionale specifice învăţate. Acestea
continuă să asimileze ceea ce experimentăm în viaţă după acest tipar.
Unele scheme reprezintă modul în care ne-am
sacrificat propriul potenţial pentru a menţine legăturile cu ceilalţi.
Schemele funcţionează ca nişte lentile mentale
care ne prezintă lumea înconjurătoare foarte diferită de felul în care este de
fapt prin deturnarea atenţiei, memoriei şi percepţiei.
Schemele de inadaptare sunt tipare de viaţă
formate datorită opiniilor greşite pe care oamenii le au despre sine şi despre
cei din jurul lor.
Unele scheme funcţionează ca nişte scenarii care
par destinate a se repeta în viaţa cuiva.
Cum poate fi recunoscută
o schemă
Fiecare schemă are o
„semnătura” directă, un tipar de stimuli şi de reacţii tipice şi, ca urmare,
poate fi recunoscută după:
1. situaţiile care o declanşează,
2. sentimentele şi gândurile care apar în mod automat
şi după
3. reacţiile obişnuite care însoţesc aceste stări
(care sunt contraproductive).
Cum ne eliberam de sub
tirania schemelor
Începem să ne vindecăm
atunci când suntem dispuşi să retrăim sentimentele care ţin fixate aceste
tipare. E nevoie de curaj pentru a înfrunta sentimentele mascate de aceste
tipare afective.
Ce putem face?
1.
Să conştientizăm ceea ce se întâmplă privindu-ne pe noi
înşine cu sinceritate, oricât de greu ne-ar fi.
2.
Să trăim durerea sau groaza care se ascund în spatele
acestor scheme, măcar pentru a ne da seama că vom supravieţui acestui demers.
Să cercetăm şi să înfruntăm aceste sentimente.
3.
Să ne observăm gândurile care însoţesc aceste
sentimente şi să vedem în ce măsura ne justifică ceea ce facem. Gândurile
alimentează reacţia afectivă. Reacţiile extrem de puternice sunt indiciul că
ceea ce s-a întâmplat are înţelesuri simbolice pentru noi şi acelea ne
declanşează reacţia. Amintindu-ne de situaţii similare din trecut, din
copilărie, mai ales, identificăm tiparul schemei care ne chinuie.
4.
Să fim atenţi la impulsurile şi acţiunile noastre pe
toate nivelurile lor de manifestare: ce spunem (tare sau în gând, verbal sau
nonverbal), cum spunem, ce facem, ce ne-a venit să facem şi ne-am abţinut… Să
nu suprimăm emoţiile, dar nici să nu reacţionăm sub impulsul lor. Le putem trai
fără să facem ce ne pretind ele.
5.
Să nu ne lăsăm dominaţi de reacţiile emoţionale şi să
observăm felul în care se modifică prin conştientizare, prin optarea pentru
reacţii mai adecvate situaţiei prezente.
Instrumentele
conştientizării sunt atenţia şi acceptarea.
Atenţia (sau
contemplaţia) trebuie exersată permanent, pentru a deveni un instrument util în
situaţiile de criză. Ea constă în a observa pur şi simplu sentimentul fără a ne
lăsa acaparaţi de el, fără a ne identifica complet cu el şi cu gândurile care
îl însoţesc în mod automat.
Ne concentrăm pe procesul
conştientizării, nu pe conţinutul lui.
Conştientizarea nu este
reprimare, ci presupune experimentarea sentimentului şi observarea gândurilor,
senzaţiilor şi impulsurilor pe care le avem.
Ca urmare, reacţiile vor
fi specifice, nu tipice.
Principalele scheme de
inadaptare descrise de specialişti sunt:
1.
ABANDONUL
- are la bază teama
permanentă că oamenii ne vor lăsa singuri;
- poate avea rădăcina
într-o experienţă reală din copilărie;
- emoţiile tipice
acestei scheme sunt: tristeţea profundă, sentiment de izolare, teamă şi
panică de a rămâne singuri;
- se manifestă prin
agăţarea de persoanele din jur care poate să meargă până la un ataşament
anxios.
Ø Comportamentul tipic:
·
verificarea
stabilităţii relaţiei prin întrebări repetate;
·
îngrijorare
exagerată la fiecare tensiune din cadrul relaţiei;
·
acceptarea
unor relaţii nocive şi a compromisurilor din teama de a nu rămâne singuri;
·
părăsirea
relaţiei înaintea celuilalt din teama de a nu fi părăsit;
·
sensibilitate
extremă la orice semn de îndepărtare a celor din jur;
·
gelozie
permanentă şi iraţională;
·
anxietate
când persoana de care e ataşat e plecată pentru orice motiv;
Ø Pentru demascarea schemei este necesară:
- analiza
gândurilor care alimentează teama de abandon;
- conştientizarea
şi contemplarea sentimentelor declanşate de un abandon;
- înfruntarea
fricii de abandon;
- punerea la
încercare a resurselor interne pentru a trăi în singurătate;
- alegerea unui
partener stabil de viaţă.
2.
PRIVAŢIUNEA
- presupune convingerea intimă că nevoile
personale nu vor putea fi satisfăcute;
- apare în copilărie datorită privaţiunilor de
hrană, căldură sau afecţiune sau datorită absenţei unei îndrumări
adecvate;
- la vârsta adultă schema îi face pe oameni să
fie hipersensibili la orice semn că nu ar fi băgaţi în seamă sau că nu
sunt ajutaţi, în special în relaţiile cele mai apropiate;
- sentimentele profunde trezite sunt: tristeţea
şi deznădejdea unei persoane care nu va fi niciodată înţeleasă sau luată
în seamă, furia, însingurarea, teama că nu ni se vor împlini dorinţele
dacă vor fi mărturisite.
Ø Comportamentul specific celor afectaţi de această
schemă poată să presupună:
- amabilitate
extremă cu cei din jur, necomunicarea propriilor nevoi şi pretenţia de a
le fi ghicite de cei din jur;
- uneori
persoanele afectate formulează pretenţii neîncetate despre cum ar trebui
oamenii să-i înţeleagă şi să-i ajute.
Ø Strategiile schemei:
· grija exagerată pentru nevoile celorlalţi,
învinovăţirea de sine privind preocuparea de nevoile celorlalţi pentru a obţine
atenţia de care au nevoie, mască permanentă de bună dispoziţie şi afişarea unui
exces de energie, îşi aleg de obicei profesii în munca socială, asistenţă
medicală şi psihoterapie, depunând eforturi până la epuizare;
· strategie de evitare, protejarea prin menţinerea
unei distanţe în relaţii, ascunderea adevăratelor sentimente şi nevoi.
Ø Pentru demascarea schemei şi renunţare la ea este
necesară:
·
conştientizarea
tendinţei de a deforma atitudinea celorlalţi faţă de noi,
·
exprimarea
nevoilor şi dorinţelor proprii în mod clar şi adecvat,
·
evitarea
relaţiilor cu persoanele indiferente şi agresive,
·
asumarea
suferinţelor din copilărie care au generat schema, jelirea şi depăşirea lor.
3.
SUBJUGAREA
Ø cei care şi-au însuşit acest tipar renunţă uşor la
propriile dorinţe şi nevoi, deci au învăţat să fie neputincioşi şi neajutoraţi
pe lângă cei care conduc;
Ø îşi are originea în copilăria cu părinţi
autoritari care şi-au impus voia prin violenţă, ameninţări, dezaprobare;
Ø Sentimentele:
Ø furie,
Ø resentiment,
Ø mânie.
Ø Comportamentul:
Ø preocuparea expresă pentru a-l mulţumi pe
celălalt,
Ø supunerea cerinţelor partenerului dominant,
Ø renunţarea grabnică la orice dorinţă personală sau
răzvrătirea însoţită de reacţii violente la cea mai mică tentativă de dominare
sau autoritate,
Ø incapacitatea de a impune limite aşteptărilor
celorlalţi de la ei muncind mult pentru ceilalţi şi chiar în locul lor,
Ø nu-şi exprimă niciodată resentimentele, dar se
răzbună indirect pe oameni amânând, întârziind, nerespectând termenele limită;
Ø Strategiile:
Ø strategia evitării;
Ø revolta;
Ø refuzul ataşamentului, evitarea situaţiilor care
ar putea să-l prindă în capcană ca să-l domine;
Ø supunerea se ajunge până la necunoaşterea
propriilor preferinţe, opinii şi chiar a propriei identităţi;
Ø se menţin secrete preferinţele şi dorinţele
personale de dragul relaţiei.
Ø Soluţii:
Ø conştientizarea schemei,
Ø depistarea reacţiilor automate a furiei şi a
gândurilor declanşate de teama de a nu fi dominat,
Ø exprimarea propriilor dorinţe şi nevoi.
4.
NEÎNCREDEREA
Ø se caracterizează printr-o exagerată suspiciune,
printr-o convingere intimă că nu poţi avea încredere în oameni;
Ø are la origine un abuz afectiv, fizic sau sexual
în copilărie.
Ø Sentimentele de bază:
Ø furia,
Ø teama,
Ø ruşinea.
Ø Comportamente posibile:
Ø vigilenţă exagerată în relaţii,
Ø închiderea şi rezerva faţă de ceilalţi,
Ø uneori există tendinţa de a lega relaţii cu
parteneri care se poartă foarte urât astfel încât „profeţiile” schemei se
adeveresc;
Ø idealizarea iniţială a cuiva ca apoi să fie
identificată o aparentă trădare pentru ruperea relaţiei;
Ø este posibilă refacerea situaţiei originare din
copilărie prin intrarea în relaţie cu persoane abuzive;
Ø fosta victimă poate deveni agresor făcând ca
abuzul să se perpetueze;
Ø evitarea prieteniilor strânse datorită convingerii
că oamenii au motive ascunse pentru a se împrieteni;
Ø Soluţii:
Ø consultarea unui consilier specializat în abuzuri;
Ø exprimarea sentimentelor puternice din evenimentul
traumatizant: furie, sentimentul de a fi trădat, ruşine, frică,
Ø conştientizarea tendinţei de a fi suspicios şi
renunţarea la gândurile auto-distructive şi contracararea ei;
Ø respingerea hotărâtă a oricărei forme de abuz
într-o relaţie;
Ø rezistenţa atracţiei faţă de partenerii abuzivi.
5.
IMPOSIBILITATEA DE FI IUBIT
Ø se caracterizează prin presupunerea automată că nu
suntem demni de iubire, că nu avem destule calităţi, că dacă cineva ne-ar
cunoaşte cu adevărat şi-ar da seama câte lipsuri avem şi nu ne-ar mai iubi;
Ø originea schemei se află în mesajele transmise de
părinţii excesivi de critici care îşi insultă şi îşi umilesc copiii.
Ø Sentimentele schemei sunt:
Ø ruşine,
Ø umilinţă,
Ø vulnerabilitate,
Ø nelinişte.
Ø Comportamente posibile:
Ø blazarea, capitularea, acceptarea unei imagini de
sine conform căreia nu este suficient de bun, posibilitatea de a se privi cu
acelaşi dispreţ cu care îi priveau părinţii, sunt greu de cunoscut, se ascund,
nu îşi dezvăluie gândurile şi sentimentele;
Ø sau, opusul: bravada, aroganţa, afişarea unui
comportament de încrezător în sine.
Ø Înlăturarea schemei presupune:
§ depistarea şi conştientizarea indiciilor schemei;
§ înlăturarea gândurilor obsedante privind greşelile
personale;
§ renunţarea la îndoielile cu privire la propria
persoană;
§ recunoaşterea realistă a calităţilor personale;
§ înţelegerea reacţiilor emoţionale şi învăţarea
încrederii în cei care ne iubesc aşa cum suntem.
6.
EXCLUDEREA
·
este
convingerea intimă că „nu facem parte din…”, că nu suntem acceptaţi de o
comunitate de unde tendinţa de neimplicare;
·
schema
operează ca o profeţie care se împlineşte singură: frica de a nu fi acceptat
produce un comportament nepotrivit şi duce la neacceptare.
Ø Sentimente:
·
anxietate,
·
tristeţe
profundă,
·
însingurare.
Ø Comportamente posibile:
·
retragerea,
tendinţa de a evita grupurile, însingurarea;
·
sporirea
eforturilor de integrare printr-o atenţie excesivă şi însuşirea perfectă a
calităţilor necesare celor din grup;
·
comportament
noncomformist: afişarea exagerată a rolului de proscris făcând din acesta un
titlu de glorie;
Ø Contracararea schemei:
·
conştientizarea
şi contemplarea gândurilor care însoţesc sentimentul de excludere;
·
învăţarea
stăpânirii neliniştii şi relaxării emoţionale într-un grup;
·
însuşirea
abilităţilor de comunicare.
7.
VULNERABILITATEA
§ constă în teama exagerată că urmează să se
petreacă ceva catastrofal;
§ temerile obişnuite scapă de sub control, un motiv
minor de îngrijorare poate deveni un dezastru imaginar de proporţii;
§ rădăcina vulnerabilităţii se află fie în
comportamentul unui părinte pe care îl imităm, fie pentru că am trăit în
copilărie situaţii primejdioase;
Ø Sentimentele:
·
îngrijorare,
·
anxietate,
·
teamă exagerată,
·
panică.
Ø Comportamente posibile:
·
cumpătarea
excesivă;
·
evitarea
excesivă a riscurilor;
·
fobiile;
·
pregătirea cu
meticulozitate pentru a fi în siguranţă;
·
analize
medicale;
·
elaborarea de
ritualuri de verificare care calmează temerile;
·
dar şi
optarea pentru activităţi riscante provocându-şi soarta cu scopul de a-şi
demonstra că temele nu sunt justificate;
Ø Căi de vindecare:
·
conştientizarea
faptului că temerile sunt doar nişte gânduri care nu reprezintă realitatea;
·
înlocuirea
gândurilor distructive cu unele realiste;
·
exprimarea
sentimentelor.
8. EŞECUL
§ constă în convingerea că în ciuda tuturor
eforturilor şi realizărilor nu eşti decât un ratat şi nu poţi reuşi nimic;
§ se formează pe temeiul realizărilor şi al
carierei.
Ø Sentimentele:
·
neîncredere
în sine,
·
tristeţe anxioasă,
·
frica de
eşec.
Ø Comportamente posibile:
·
exces de
eforturi pentru reuşită în ciuda permanentei frici de eşec. De aici fenomenul
„impostorului” în care persoana care s-a descurcat foarte bine simte în adâncul
inimii că a comis o fraudă şi trăieşte terorizată de gândul că într-o zi va fi
dată de gol;
·
comportament
care provoacă eşecul;
·
frica de eşec
împiedică însuşirea unor noi cunoştinţe, provoacă amânări nejustificate şi
acestea aduc eşecul.
Ø Căi de vindecare:
·
conştientizarea
manevrelor interne de descurajare;
·
evaluarea
corectă a talentelor şi abilităţilor reale;
·
evaluarea
corectă a realizărilor.
9. PERFECŢIONISMUL
·
schema
perfecţionismului constă în sentimentul exprimat prin lozinca „trebuie să fii
perfect”;
·
rădăcina
acestei scheme este nevoia de a dobândi iubirea celor din jur prin rezultate de
excepţie;
·
ea naşte
aşteptări foarte mari, nerealiste de la sine şi de la cei din jur;
·
această
schemă face ca viaţa să fie lipsită de orice bucurie;
·
lentilele
deformate ale perfecţionismului urmăresc orice defect sau eroare minoră pentru
care critică şi se autocritică şi îşi reproşează fără milă;
Ø Sentimentele:
·
îngrijorare
de a nu fi capabil sau nu a avea timp să faci ceea ce ţi-ai propus;
·
sentimentul
constant că trebuie să faci mai mult şi mai bine;
·
nerăbdare şi
iritare la suprafaţă;
·
tristeţe şi
melancolie în adânc;
Ø Comportamente posibile:
·
dependenţa de
muncă în detrimentul vieţii personale, sănătăţii, relaţiilor şi a capacităţii
de a se bucura de viaţă;
·
preocuparea
excesivă în privinţa aspectului fizic, al statutului social şi a calităţii şi
cantităţii bunurilor dobândite;
·
impunerea
celor din jur a standardelor extrem de ridicate pe care le respectă ei înşişi.
Ø Căi de vindecare:
·
conştientizarea
şi demontarea tiparelor de gândire deformată;
·
renunţarea la
autocritică şi reproşuri;
·
coborârea
standardelor la nivelul puterilor reale;
·
descoperirea
bucuriilor simple ale vieţii.
10. ÎNDREPTĂŢIREA
Ø este un tipar emoţional care se concentrează pe
neacceptarea limitelor existente în viaţă;
Ø cei care au această schemă se simt atât de speciali
încât se cred îndreptăţiţi să aibă tot ce vor;
Ø rădăcina se poate afla în:
·
răsfăţul din
copilărie,
·
în atitudinea
prea exigentă a părinţilor care şi-au condiţionat iubirea de calităţile
copilului,
·
lipsa de
atenţie, afecţiune sau bunuri materiale suferită în copilărie.
Ø Îndreptăţirea apare ca reacţie la nedreptatea din
copilărie
Ø Sentimente:
·
vanitate,
·
orgoliu,
·
lipsa de
compasiune,
·
falsa mândrie
peste un sentiment de inferioritate;
·
iritarea în
faţa refuzurilor.
Ø Comportamente posibile:
·
lipsa de
disciplină;
·
satisfacerea
primelor impulsuri şi a dorinţelor indiferent de consecinţe;
·
stil de viaţă
haotic;
·
neglijarea
curăţeniei şi a ordinii în locuinţă;
·
nepăsarea
faţă de efectele negative ale acestei scheme asupra celorlalţi;
Ø Căi de vindecare:
·
conştientizarea
sentimentelor profunde care motivează schema;
·
conştientizarea
impactului negativ asupra celor din jur;
·
asumarea
responsabilităţii pentru obligaţii;
·
conştientizarea
impulsurilor şi neascultarea lor.
Notă
Să nu ne
temem să ne identificăm Schemele chiar dacă nu „avem încredere în psihologi” şi
nici nu voim să „ne vindecăm rănile sufleteşti prin psihoterapie” (citat
dintr-o observaţie critică). O suferinţă numită, chiar şi în termeni
convenţionali, devine o suferinţă asumată. Negarea, piedica cea mai mare în calea
vindecării noastre sufleteşti, a fost biruită. Aici începe libertatea
conştientă de a alege calea de vindecare dorită. Curaj! (M. Siluana)
Arhiepiscopia Iaşilor
Bine aţi venit!
Milostive Doamne, învață-ne pe noi toți prin Duhul Tău Cel Sfânt să trăim după voia Ta, ca toți să Te cunoaștem în Lumina Ta pe Tine, adevăratul Dumnezeul nostru, fiindcă fără Lumina Ta nu putem înțelege plinătatea iubirii Tale. Luminează-ne prin harul Tău și el va aprinde inimile noastre de iubirea pentru Tine.
(Sfântul Siluan)
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu