Atentie!

Unele cărţi se pot descărca de aici Cărţi dezvoltare personală

duminică, 14 octombrie 2012

03 Sesiunea 3a: Uciderea fratelui

* Sesiunea 3: Uciderea fratelui
Anexe: Vinovăţia | Libertate responsabila


UCIDEREA FRATELUI

uciderea fratelui (cap. 4 din Facerea)

Ø  Dumnezeu nu „a căutat spre Cain şi spre darurile lui şi s-a întristat Cain tare şi faţa lui era posomorâtă” (v. 5).
Ø  Cain a fost rănit în aşteptarea sa legitimă privind atenţia lui Dumnezeu. Acum trăieşte:
o   Revoltă faţă de nedreptatea care i se face,
o   Mânie, resentiment şi dorinţă de răzbunare,
o   Întristare şi descurajare.
Ø  În acest moment intervine Dumnezeu pentru:
o   A declanşa o pedagogie care urma să-l ajute pe Cain să crească, să treacă într-o nouă etapă spirituală.
o   A-i proba libertatea: Cain putea să aleagă liber, creşterea sau căderea.
o   A-i încerca încrederea în El: fie urma să aibă încredere în Iubirea şi dreptatea lui Dumnezeu, intrând în înţelesul evenimentului printr-o creştere spirituală, fie se va îndoi şi va aluneca, lăsându-se pradă legilor oarbe ale firii deja căzute.
Ø  Cain n-a primit să „biruiască” păcatul care „bătea la uşă” şi a ales să se lase robit de gelozie, invidie şi revoltă şi s-a răzbunat ucigându-şi fratele.
Ø  Cain, primul născut şi „omul dobândit de la Dumnezeu (ver. 1) devine primul ucigaş din istoria omenirii. Crima lui a devenit prima verigă dintr-un lanţ nesfârşit de crime, începutul logicii violenţei ucigătoare care a guvernat şi guvernează lumea aceasta.
Ø  Crima lui Cain a devenit prototipul tuturor violenţelor omului împotriva omului.

sentimentul de nedreptate generează violenţă

Ø  Ca şi Cain, omul aflat în faţa sentimentului de nedreptate se va întrista, va suferi, se va revolta.
Ø  Revolta se va exprima prin resentimente: retrăirea sentimentelor dureroase provocate de eveniment.
Ø  Resentimentul, dacă va fi întreţinut şi hrănit conduce la dorinţa de răzbunare.
Ø  Duhul de răzbunare distruge pacea lăuntrică, alimentează ura împotriva fratelui până la dorinţa de a-l distruge.
Ø  Ura şi spiritul de răzbunare dau naştere apoi unei spirale distrugătoare care se poate concretiza nu numai în crimă, ci şi în la fel de ucigătoarele: calomnii, vorbire de rău, batjocură…
Ø  Motorul acestui dinamism ucigaş, este refuzul omului de a se maturiza, rămânerea lui în mentalitatea copilului care simte că totul i se datorează. De aici spiritul de revendicare, de nemulţumire cronică, de permanentă luptă pentru drepturi.
Ø  Povestea lui Cain ne arată că atitudinea egocentrică provoacă violenţă şi-l face pe om orb faţă de darurile pe care le-a primit. Cain aşteaptă ca Dumnezeu să răspundă aşteptărilor sale şi să se conformeze spiritului său de dreptate.
Ø  Dar căile Domnului nu sunt căile omului. Cain, şi fiecare om, este invitat să-şi ridice capul şi să asculte pedagogia lui Dumnezeu pentru curăţirea şi transformarea inimii, pentru creşterea în asemănare.
Ø  Orice violenţă împotriva fratelui este, de fapt, un refuz al căii de creştere spirituală oferită de Dumnezeu fiecărui om, în diferite momente ale devenirii sale.
Ø  Violenţa dorinţei omeneşti, când nu e îndreptată spre cucerirea Împărăţiei, se întoarce către celălalt.
Ø  Cain se răzbună pe Dumnezeu ucigându-şi fratele.
Ø  Orice violenţă asupra fratelui, transformat în „ţap ispăşitor”, este, până la urmă, o violenţă împotriva lui Dumnezeu.
Ø  Dumnezeu S-a făcut om şi Hristos a acceptat liber să fie victima răzbunării omului pe Dumnezeu, pentru a face arătată iubirea lui Dumnezeu pentru om şi pentru a-i împăca, prin jertfa Sa, pe oameni cu Tatăl lor Cel Ceresc.
Ø  Oamenii găsesc întotdeauna justificare pentru violenţa lor, se simt întotdeauna îndreptăţiţi să-şi facă singuri dreptate. Dar a te îndreptăţi înseamnă a lua locul Celui Drept.

Justificarea, îndreptăţirea de sine

Ø  Este aruncarea responsabilităţii pe celălalt: „nu eu, tu, el, ea, ei…”.
Ø  Ne împiedică să fim conştienţi de responsabilitatea pe care o avem.
Ø  Ne împiedică să devenim conştienţi de lucrarea mecanismelor inconştiente de apărare care ne otrăvesc viaţa.
Ø  Ne împiedică să ne dăm seama ce rău am făcut fratelui, care, ca urmare, se va simţi vinovat. Când o rană nu poate fi numită, pentru că cel care a făcut-o nu o recunoaşte, victima va sfârşi prin a se simţi vinovat, considerând că prejudiciul respectiv este pe drept, e legitim. Atunci apare o falsă vinovăţie.

Falsa vinovăţie

Ø  Îl face pe cel ce o simte să privească ofensele ca fiind legitime.
Ø  Îl face să intre într-un mimetism al răului suferit, până la a-l reproduce fără voie asupra altora.
Ø  Astfel, cel violat va viola, cel abuzat va abuza, cel ce a fost umilit va umili, cel ce a fost maltratat va maltrata.

eliberarea omului de determinări şi de condiţionări

Ø  Cu harul lui Dumnezeu, omul poate deveni conştient de schemele inconştiente ale mimetismului şi se poate elibera de tirania lor. Iubirea e mai puternică decât moartea.
Ø  Cuvântul lui Dumnezeu către Cain: „păcatul bate la uşă, dar tu biruieşte-l”, ne arată că avem puterea de a fi liberi, că putem răspunde evenimentului care ne răneşte şi altfel decât prin violenţă. Chiar dacă această libertate este alterată de cădere, de patimi şi de condiţionările aduse de ele, nu este mai puţin o putere pe care omul o poate exercita după cum voieşte.
Ø  Libertatea omului nu este distrusă niciodată definitiv. În orice împrejurare, oricât am fi fost de „presaţi” să acţionăm rău, constatăm că am avut posibilitatea să alegem, să alegem viaţa sau moartea (Deut. 30,19).

tema pentru acasă

1.      Continuaţi să faceţi o rugăciune către Duhul Sfânt în fiecare zi, cu gândul la iertare.
2.      Amintiţi-vă şi descrieţi o situaţie în care v-aţi simţit nedreptăţiţi.
3.      Numiţi sentimentele pe care le-aţi avut atunci.
4.      Numiţi resentimentele actuale.
5.      Povestiţi ce aţi făcut pentru a „face dreptate” sau pentru a vă răzbuna.
6.      Ce aşteptaţi de la cei în faţa cărora vă îndreptăţiţi?
7.      În ce situaţii credeţi că o ofensă „vi se cuvine”?
8.      Identificaţi şi descrieţi aspecte din comportamentul dumneavoastră care ar putea fi un mimetism al răului suferit în copilărie.
9.      Când cei din jur vă reproşează că îi faceţi să sufere:
o   ce simţiţi?
o   ce gândiţi?
o   şi ce faceţi?

Anexe:

1.      Vinovăţia
2.      Libertatea pentru…









Arhiepiscopia Iaşilor


Bine aţi venit!


Milostive Doamne, învață-ne pe noi toți prin Duhul Tău Cel Sfânt să trăim după voia Ta, ca toți să Te cunoaștem în Lumina Ta pe Tine, adevăratul Dumnezeul nostru, fiindcă fără Lumina Ta nu putem înțelege plinătatea iubirii Tale. Luminează-ne prin harul Tău și el va aprinde inimile noastre de iubirea pentru Tine.
(Sfântul Siluan)





2 comentarii:

corina spunea...

As dori sa-ti multumesc pentru atatea subiecte utile din acest blog.E foarte mult de citit, invatat, meditat...
Bunul Dumnezeu sa-ti rasplateasca munca.In orice caz mi-am dat seama cata munca e in spatele monitorului.
O zi senina si o saptamana frumoasa!

Simeona spunea...

Buna Corina,
Ma bucur sa aflu ca in paginile mele ai gasit ceva care sa-ti mangaie sufletul... in ele, mult mai mult decat munca mea, este chemarea iubirii sfinte adresata unui suflet tulburat.
Sa ai intelepciune, pace si, asa cum spune Maica Siluana, Bucurie sfanta!