Atentie!

Unele cărţi se pot descărca de aici Cărţi dezvoltare personală

miercuri, 27 februarie 2013

02 Dincolo de mintea care gandeste


C A P I T O L U L   2  
Dincolo de mintea care gandeste 


Conditia umana: este pierduta in gandire. 

*     *     *

Marea  majoritate  a  oamenilor  isi  petrec  toata  viata  fiind prizonieri  ai  limitelor  propriilor  ganduri.  Nu  trec  nicio- data  dincolo  de  acest  sentiment,  o  creatie  personalizata a gandurilor lor conditionata de trecut. 

In  tine,  ca  in  oricare  fiinta  umana,  exista  o  dimensiune  a constiintei  mult  mai  profunda  decat  gandirea.  Este  esenta a  ceea  ce  esti  tu.  O  putem  numi  prezenta,  constiinta neconditionata.  In  invataturile  antice  este  Christul  laun- tric sau natura lui Buddha. 

Gasirea  acelei  dimensiuni  te  elibereaza  si  elibereaza  lumea de  suferinta  pe  care  o  percepi  prin  intermediul  „micului eu",  creatie  a  mintii  tale,  centrul  preocuparilor  tale  si  cel care  iti  conduce  viata.  Iubirea,  bucuria,  creativitatea  si pacea  launtrica  nu  pot  fi  prezente  in  viata  ta  decat  exclu- siv prin acea dimensiune neconditionata a constiintei. 

Daca  poti  recunoaste,  fie  si  ocazional,  ca  gandurile  care iti  trec  prin  minte  sunt  doar  simple  ganduri,  daca  poti  fi martor  la  propriile  sabloane  mental-emotionale  in  timp ce  ele  actioneaza,  atunci  dimensiunea  in  cauza  deja  isi face  aparitia  sub  forma  unei  constiinte  in  care  au  loc gandurile  si  emotiile  tale  —  spatiul  launtric  etern  in  care se desfasoara continutul vietii tale. 

*     *     *

Fluxul  gandirii  are  o  inertie  enorma,  care  te  poate  tari dupa  el.  Fiecare  gand  pretinde  ca  este  extrem  de  impor- tant si vrea sa-ti capteze atentia in intregime. 

Iata  o  noua  practica  spirituala  pentru  tine:  nu-ti  lua  gan- durile prea in serios. 

*     *     *

Cat  de  usor  le  este  oamenilor  sa  ajunga  prizonieri  ai  pro- priilor inchisori conceptuale! 

Mintea  umana,  datorita  dorintei  sale  de  cunoastere,  inte- legere  si  control,  crede  in  mod  eronat  ca  opiniile  si  punc- tele  sale  de  vedere  reprezinta  adevarul.  Mintea  spune: iata  cum  stau  lucrurile.  Trebuie  sa  ai  o  perspectiva  mai larga  decat  propria  gandire  pentru  a-ti  da  seama  ca  indi- ferent cum interpretezi „viata ta" ori comportamentul altora, indiferent cum judeci o situatie, acest lucru nu  reprezinta  altceva  decat  un  punct  de  vedere.  Realitatea insa  este  un  intreg  unificat,  in  care  toate  piesele  sunt interconectate  si  nimic  nu  exista  de  unul  singur.  Gandi- rea  fragmenteaza  realitatea  —  o  taie  in  felii  si  bucati conceptuale. 

Mintea  care  gandeste  este  un  instrument  util  si  puternic, dar  de  asemenea  te  si  limiteaza  foarte  mult  atunci  cand iti  acapareaza  complet  viata,  cand  nu  iti  dai  seama  ca reprezinta doar un mic aspect al constiintei care esti tu. 

*     *     *

Intelepciunea  nu  este  un  produs  al  gandirii. Cunoasterea profunda, adica intelepciunea, ia nastere prin simplul fapt  de  a  acorda  cuiva  sau  unui  lucru  intreaga  ta  atentie. Atentia  este  inteligenta  primordiala,  este  insasi  consti- inta.  Ea  dizolva  barierele  create  de  gandirea  conceptu- ala,  si  odata  cu  aceasta  ajungi  sa  intelegi  faptul  ca  nimic nu  exista  in  sine  sau  pentru  sine.  Atentia  uneste  observa- torul  si  subiectul  observatiei  intr-un  camp  unificat  al constiintei. Este ceea ce vindeca separarea. 

*     *     *

De  cate  ori  esti  cufundat  in  gandire  compulsiva,  eviti  sa percepi  ceea  ce  este.  Nu  vrei  sa  fii  acolo  unde  esti.  Aici, in clipa Acum. 

 *     *     *

Dogmele  —  religioase,  politice,  stiintifice  —  se  nasc  din credinta  eronata  ca  gandul  poate  circumscrie  realitatea sau  adevarul.  Dogmele  sunt  inchisori  conceptuale  colec- tive.  Iar  partea  ciudata  este  ca  oamenii  isi  iubesc  inchi- soarea,  pentru  ca  aceasta  le  ofera  un  sentiment  de  sigu- ranta si un fals sentiment de „Eu stiu". 

Nimic  nu  a  provocat  mai  multa  suferinta  omenirii  decat dogmele  sale.  Este  adevarat  ca  toate  dogmele  dispar  mai devreme  sau  mai  tarziu,  deoarece  realitatea  va  dovedi  in cele  din  urma  ca  ele  sunt  false;  cu  toate  acestea,  orice dogma va fi inlocuita de altele. 

Care este cauza acestei amagiri? Identificarea cu gandul. 

*     *     *

Trezirea spirituala este desteptarea din visul gandirii. 

Sfera  constiintei  este  mult  mai  vasta  decat  poate  cu- prinde  gandirea.  Atunci  cand  nu  mai  crezi  tot  ceea  ce gandesti,  treci  dincolo  de  ganduri  si  vezi  ca  nu  esti  tu  cel care gandeste. 

 *     *     *

Mintea  traieste  intr-o  stare  de  „nu  e  destul"  si  de  aceea  e intotdeauna  lacoma  dupa  mai  mult.  Atunci  cand  te  iden- tifici  cu  mintea,  devii  plictisit  si  nelinistit  foarte  repede. Plictiseala  e  un  semn  ca  mintea  e  flamanda  de  noi  si  noi stimuli,  de  tot  mai  multa  hrana  pentru  noi  ganduri,  iar foamea nu ii este satisfacuta. 

Atunci cand te simti plictisit, poti satisface foamea mintii  rasfoind  o  revista,  vorbind  la  telefon,  deschizand televizorul,  navigand  pe  internet,  ducandu-te  la  cumpa- raturi  sau  —  si  nu  este  ceva  iesit  din  comun  —  transfe- rand  sentimentul  mental  de  lipsa  si  nevoia  de  „mai  mult" corpului, acesta satisfacand lipsa prin ingerarea unei cantitati mai mari de hrana. 

Sau  poti  sa  fii  plictisit  si  doar  sa  observi  ce  inseamna  sa fii  plictisit  si  nelinistit.  Pe  masura  ce  constientizezi  sen- timentul,  acesta  va  fi  deodata  inconjurat  de  spatiu  si liniste.  Mai  intai  putin,  dar  pe  masura  ce  spatiul  interior se  mareste,  sentimentul  de  plictiseala  va  incepe  sa-si diminueze  intensitatea  si  importanta.  Astfel  incat  pana  si plictiseala te poate invata cine esti si cine nu esti. 

Descoperi  ca  nu  esti  „o  persoana  plictisita".  Plictiseala  e pur  si  simplu  o  energie  conditionata  din  interiorul  tau.  Si nu esti nici suparat, trist sau las. Plictiseala, supararea, tristetea  sau  frica  nu  sunt  „ale  tale",  nu  sunt  personale. Acestea sunt stari ale mintii umane. Ele apar si dispar. 

Nimic din ceea ce vine sau pleaca nu esti tu. 

„Sunt plictisit." Cine stie asta? 

„Sunt suparat, trist, mi-e frica." Cine stie asta? 

Tu esti cunoasterea, nu starea care se face cunoscuta. 

*     *     *

Prejudiciul  de  orice  fel  inseamna  identificarea  cu  mintea care  gandeste.  Inseamna  ca  nu mai  percepi  celelalte fiinte  umane,  ci  numai  propriul  punct  de  vedere  referitor la  fiinta  umana.  A  reduce  viata  altei  fiinte  umane  la  un concept este deja o forma de violenta. 

*     *     *

Gandirea  care  nu  este  inradacinata  in  constiinta  ajunge egoista  si  disfunctionala.  Inteligenta  lipsita  de  intelep- ciune  este  extrem  de  periculoasa  si  distructiva.  Aceasta este starea mentala a majoritatii oamenilor. Extensia gandirii  sub  forma  stiintei  si  tehnologiei,  desi  in  sine  nu este  nici  buna,  nici  rea,  a  devenit  distructiva  deoarece mult  prea  des  gandirea  din  care  s-a  nascut  nu  are  rada- cini in constiinta. 

Pasul  urmator  in  evolutia  umana  este  transcenderea  gan- dirii.  Aceasta  este,  la  momentul  actual,  sarcina  noastra cea  mai  importanta.  Nu  inseamna  sa  nu  mai  gandim deloc,  ci  pur  si  simplu  sa  nu  ne  mai  identificam  cu  gan- direa si sa traim posedati de aceasta. 

Simte  energia  corpului  tau  interior.  Zgomotul  mental  se estompeaza  imediat  sau  dispare.  Simte-o  in  maini,  in picioare,  in  abdomen,  in  piept.  Simte  viata  din  tine,  viata care anima corpul. 

In  acest  fel  corpul  va  deveni  o  usa,  ca  sa  spunem  asa, catre  o  traire  mai  profunda  a  vietii  dincolo  de  fluctuati- ile emotiilor si gandirii. 

*     *     *

In  tine  se  gaseste  o  vitalitate  pe  care  o  poti  simti  cu  toata Fiinta  ta,  nu  doar  cu  mintea.  Fiecare  celula  este  vie  intr-un mod  in  care  nu  trebuie  sa  gandesti.  Si  totusi,  in  starea aceea,  daca  este  nevoie  de  gandire  pentru  un  scop  prac- tic,  aceasta  se  va  manifesta.  Mintea  inca  poate  functiona, si chiar functioneaza excelent atunci cand inteligenta care esti tu o foloseste si se exprima prin ea. 

*     *     *

Poate  ca  ai  trecut  usor  cu  vederea  perioadele  scurte  in care esti „constient fara sa gandesti" aparute deja in mod natural  si  spontan  in  viata  ta.  E  posibil  ca  tocmai  sa  ai  o indeletnicire  manuala,  sa  te  invarti  prin  camera  sau  sa astepti  la  rand  sa  te  imbarci  intr-un  avion  si  sa  fii  atat  de prezent,  incat  obisnuitul  zgomot  de  fond  mental  al  gan- durilor  se  estompeaza  si  este  inlocuit  de  o  prezenta  con- stienta.  Sau  te  poti  trezi  ca  te  uiti  la  cer  sau  asculti  ce-ti spune  cineva  fara  sa  ai  insa  vreun  comentariu  interior mental.  Perceptia  iti  devine  extrem  de  limpede,  neum- brita de gandire. 

Toate  aceste  lucruri  nu  sunt  importante  pentru  minte, pentru  ca  ea  are  lucruri  „mai  importante"  de  care  sa  se ocupe.  De  asemenea  aceste  lucruri  nu  sunt  memorabile, si  acesta  este  motivul  pentru  care  e  posibil  sa  nu  observi ceea ce tocmai ti se intampla. 

Adevarul  este  ca  e  cel  mai  important  lucru  care  ti  se poate  intdmpla. Este  inceputul  tranzitiei  de  la  gandire  la prezenta constienta. 

*     *     *

Incearca  sa  te  familiarizezi  cu  starea  de  „necunoastere". Aceasta  te  poarta  dincolo  de  minte,  deoarece  mintea incearca  intotdeauna  sa  concluzioneze  si  sa  interpreteze. Ii  este  teama  sa  recunoasca  faptul  ca  nu  stie.  De  aceea, cand  vei  fi  familiarizat  cu  aceasta  stare,  deja  ai  trecut dincolo  de  mintea  ta.  O  cunoastere  mai  profunda  si neconceptuala va iesi la lumina din acea stare. 

 *     *     *

Creatia artistica, sportul, dansul, predarea unui curs, consilierea  —  excelenta  in  orice  domeniu  afirma  faptul ca  mintea  care  gandeste  fie  nu  mai  este  implicata  deloc, fie  cade  pe  locul  al  doilea.  O  putere  si  o  inteligenta  mai mari  decat  tine  si  care  totusi  fac  parte  din  tine  preiau comanda.  Nu  mai  exista  procesul  de  luare  a  deciziilor; se  intampla  spontan  actiunea  potrivita,  si  nu  „tu"  esti  cel care  face  asta.  Stapanirea  vietii  este  opusul  controlului. Ajungi  in  preajma  unei  constiinte  mai  vaste. Ea actio- neaza, vorbeste, face treaba. 

*     *     *

Un  moment  de  pericol  poate  aduce  cu  sine  o  incetare  a fluxului  gandirii,  oferindu-ti  astfel  o  idee  despre  ce  in- seamna sa fii prezent, alert, constient. 

*     *     *

Adevarul  cuprinde  mult  mai  mult  decat  ar  putea  inte- lege  vreodata  mintea.  Niciun  gand  nu  poate  cuprinde Adevarul.  Cel  mult  il  poate  indica.  De  exemplu,  se poate spune: „Toate lucrurile sunt in mod intrinsec unul." Aceasta este o indicatie, nu o explicatie. A intelege aceste  cuvinte  inseamna  a simti adevarul  pe  care  il indica ele.  


*     *     *

Niciun comentariu: