Atentie!

Unele cărţi se pot descărca de aici Cărţi dezvoltare personală

miercuri, 18 martie 2015

Jane Fonda: Al treilea act din piesa de teatru a vieții






Jane Fonda: Al treilea act din piesa de teatru a vieții

0:11
Au avut loc multe revoluții în ultimul secol, dar niciuna nu e poate mai importantă ca revoluția longevității. Trăim cu 34 de ani mai mult decât străbunicii noștri. Gândiți-vă la asta. O întreagă perioadă a vieții adulte s-a adăugat speranței de viață. Și totuși, cultura noastră nu a înțeles ce înseamnă asta. Percepem viața ca fiind o curbă. Asta e metafora folosită. Te naști, atingi apogeul la vârsta mijlocie și decazi în decrepitudine. (Râsete) Vârsta e văzută ca o patologie.
0:52
Dar mulți oameni - filosofi, artiști, medici, oameni de știință - privesc altfel ceea ce eu numesc „actul III”, ultimele trei decenii din viață. Ei realizează că asta e o etapă importantă de dezvoltare în viață - la fel de diferită de vârsta mijlocie precum adolescența de copilărie. Se întreabă - ar trebui să ne întrebăm cu toții - cum să folosim acest timp? Cum să trăim cu succes? Care e noua metaforă pentru îmbătrânire?
1:28
În ultimul an, am făcut cercetări și am scris despre asta. Și am realizat că o metaforă mai bună pentru îmbătrânire e aceea a scării - evoluția spiritului uman, care ne aduce înțelepciune, împăcare și autenticitate. Vârsta nu e deloc o patologie; e un potențial. Și ghici ce? Potențialul nu e rezervat doar câtorva. Se pare că majoritatea celor care au peste 50 de ani se simt mai bine, sunt mai puțin stresați, mai puțin ostili, temători. Tindem să vedem mai mult asemănările decât diferențele. Unele studii chiar susțin că suntem mai fericiți.
2:11
Nu mă așteptam la asta. Am trăit multe episoade depresive. Mă apropiam de 40 de ani, și când mă trezeam de dimineață, primele șase gânduri erau negative. M-am speriat. Dumnezeule, mi-am spus. Voi deveni o babă arțăgoasă. Dar acum, că sunt la mijlocul actului III, realizez că nu am fost niciodată mai fericită. Mă simt foarte bine. Și am descoperit că dacă ai ajuns la bătrânețe și nu o mai privești din exterior, teama dispare. Realizezi că ești tot tu - poate chiar mai mult. Picasso a spus odată: „E nevoie de mult timp ca să devii tânăr.”
2:56
(Râsete)
2:58
Nu vreau să creez o imagine romantică bătrâneții. Nu există nicio garanție că va fi o perioadă roditoare. Depinde de noroc și de moștenirea genetică. O treime depinde de gene. Și nu prea putem să le schimbăm. Dar asta înseamnă că putem influența 2/3 din reușita noastră în actul III. Vom vorbi despre ce putem face ca să trăim acești ani suplimentari cu succes și cu folos.
3:30
Să vorbim despre acea scară, care pare o metaforă bizară pentru seniori fiindcă mulți urcă cu greu scările. (Râsete) Inclusiv eu. După cum știți, întreaga lume e guvernată de o lege universală: entropia, a doua lege a termodinamicii. Entropia înseamnă că întreaga lume se află într-o stare de declin și degradare, curba. Dar această lege universală nu se aplică spiritului uman, care continuă să evolueze - scara - ne întregește, ne face autentici și înțelepți.
4:15
Iată un exemplu. Această ascensiune poate avea loc în momentul unei solicitări fizice extreme. Cu trei ani în urmă, am citit un articol în New York Times. Era despre un om pe nume Neil Selinger - 57 de ani, un avocat pensionat - care s-a alăturat grupului de scriitori de la Sarah Lawrence, unde și-a descoperit talentul de scriitor. Doi ani mai târziu, a fost diagnosticat cu SLA sau maladia Lou Gehring. E o maladie groaznică, fatală. Distruge corpul, dar mintea rămâne întreagă. Iată ce scria Selinger în articol pentru a descrie ce i se întâmpla. Citez: „Mușchii mei deveneau mai slabi, talentul scriitoricesc, mai puternic. Îmi pierdeam încet glasul, dar câștigam o voce interioară. Creșteam în timp ce decădeam. Pe când pierdeam atât de multe, începeam să mă regăsesc.” Pentru mine, Neil Selinger e imaginea celui care urcă scara în al treilea act.
5:26
Toți ne naștem cu voință, dar uneori ea e înăbușită de greutățile vieții, de violență, abuz, neglijență. Poate că părinții noștri au suferit de depresie. Poate că nu au putut să ne iubească dincolo de succesul nostru în lume. Poate că încă avem acea durere psihică, acea rană. Poate că simțim că multe din relațiile noastre nu s-au încheiat. Și astfel nu ne simțim compleți. Poate că rolul actului III e să ne ajute să ne simțim compleți.
6:04
Pentru mine, a început pe când mă apropiam de actul III, la cea de-a 60-a aniversare. Cum trebuia să o percep? Ce trebuia să realizez în acest act final? Am realizat că pentru a ști încotro mă îndrept, trebuia să știu unde am fost. M-am întors și am analizat primele două acte, să văd cine eram atunci cu adevărat - nu cine mi-au spus părinții sau alți oameni că sunt, sau m-au tratat ca atare. Cine eram? Cine erau părinții mei - nu ca părinți, ci ca oameni? Cine erau bunicii mei? Cum s-au purtat cu părinții mei? Acest gen de lucruri.
6:47
Doi ani mai târziu am descoperit că, în psihologie, acest proces prin care am trecut se numește „revizie a vieții”. Se spune că poate da un nou înțeles, și limpezime vieții unui om. Poate vei descoperi ca și mine că multe lucruri pentru care te învinovățeai părerile despre tine însuți, nu aveau nicio legătură cu tine. Nu era vina ta; tu erai ok. Și poți să te întorci să îi ierți și să te ierți pe tine. Te poți elibera de trecut. Îți poți schimba relația cu trecutul.
7:33
Pe când scriam despre asta, am găsit cartea „Man's Search for Meaning” de Viktor Frankl. Viktor Frankl era un psihiatru german care a petrecut 5 ani într-un lagăr nazist. Și a scris că, în timp ce era în lagăr, putea să spună, dacă erau eliberați, care din deținuți se vor descurca și care nu. Iată ce a scris: „Ți se poate lua totul în viață, cu excepția unui lucru - libertatea de a alege cum să reacționezi într-o situație. Asta determină calitatea vieții pe care am trăit-o - nu sărăcia sau bogăția, faima sau anonimatul, sănătatea sau boala. Calitatea vieții e determinată de cum reacționăm în fața acestor realități, ce înțeles le atribuim, ce atitudine avem față de ele, ce stare le permitem să declanșeze.”
8:38
Poate că scopul principal al actului III e să ne întoarcem și să încercăm să schimbăm relația cu trecutul. Se pare că cercetarea cognitivă arată că dacă putem face asta, apar schimbări în creier - se creează noi trasee neuronale. Dacă în timp ai reacționat negativ la evenimente și oameni din trecut se creează trasee neuronale prin semnalele chimice și electrice trimise în creier. În timp, acestea devin circuite, devin normă - chiar dacă sunt dăunătoare pentru noi fiindcă produc stres și neliniște.
9:21
Dar dacă ne putem întoarce și schimba perspectiva, reevalua relația cu oamenii și evenimentele din trecut, traseele neuronale se pot schimba. Dacă putem menține sentimentele pozitive despre trecut, ele devin norma. E ca resetarea unui termostat. Nu experiențele avute ne fac înțelepți, ci poziția vis-à-vis de experiențele respective - asta ne ajută să devenim întregi, ne aduce înțelepciune și autencitate. Ne ajută să devenim ce am fi putut să fim.
10:03
Femeile se simt sigure la început,nu? Fetele sunt mai arțăgoase - „Zău, cine zice asta?” Avem putere de a acționa. Suntem subiectele propriilor noastre vieți. Dar adesea, multe, dacă nu majoritatea, când ajungem la pubertate, vrem să ne integrăm în grup și să fim populare. Și devenim subiectele și obiectele din viața altora. Dar acum, în actul III e posibil să ne întoarcem la punctul de plecare și să conștientizăm asta pentru prima dată. Dacă putem face asta, nu o facem doar pentru noi înșine. Femeile în vârstă reprezintă cel mai mare grup demografic din lume. Dacă ne putem întoarce să ne redefinim și să devenim întregi, vom crea o schimbare culturală în lume și va da un exemplu generațiilor tinere ca să își poată schimba percepția despre viața lor.
11:00
Vă mulțumesc.
11:02
(Aplauze)

Niciun comentariu: